پاورپوینت اعتراف ابوبکر بر ارث گذاشتن حضرت محمد


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
7 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت اعتراف ابوبکر بر ارث گذاشتن حضرت محمد دارای ۶۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت اعتراف ابوبکر بر ارث گذاشتن حضرت محمد،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت اعتراف ابوبکر بر ارث گذاشتن حضرت محمد :

اعتراف ابوبکر بر ارث گذاشتن پیامبر

یکی از اختلافات بین شیعه و سنی، بحث ارث گذاشتن رسول خدا است. طبق نظر شیعه، انبیا نیز همچون سایر مردم برای بازماندگان خود ارث می‌گذارند. فدک باغی بود که پیامبر، برای حضرت زهرا به ارث گذاشتند. اهل‌سنت طبق روایتی از ابوبکر، منکر ارث گذاشتن انبیا می‌باشند. بنابراین، فدک نیز بعد از پیامبر، ارث حضرت زهرا نیست. ابوبکر در روایتی دیگر، ارث بردن حضرت زهرا از پیامبر را قبول کرده است. در این مقاله به بررسی این روایت و تعارض آن با روایت ارث نگذاشتن انبیا می‌پردازیم.

فهرست مندرجات

۱ – مقدمه
۲ – متن روایت در منابع مهم اهل‌سنت
۲.۱ – مسند ابن‌حنبل
۲.۲ – احادیث مختاره
۲.۳ – مسند ابویعلی
۲.۴ – ارواء الغلیل
۳ – تعارض روایت با حدیث لا نورث…
۴ – اشکالات عمده روایت
۴.۱ – شهادت ابوبکر به نفع خود
۴.۲ – تعارض با آیات قرآن
۴.۳ – کاذب بودن ابوبکر از نگاه حضرت علی
۴.۴ – ارث نبودن فدک
۴.۵ – جانشین پیامبر نبودن ابوبکر
۴.۶ – قهر حضرت زهرا با ابوبکر
۵ – نتیجه‌گیری
۶ – پانویس
۷ – منبع

مقدمه

دلیل عمده اهل‌سنت درباره ارث نبودن فدک، روایتی است که از ابوبکر از پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) به این صورت نقل شده است: «نحن معاشر الانبیاء لا نورث»، بعد از غصب فدک، حضرت زهرا (علیهاالسّلام) برای گرفتن حق خود پیش ابوبکر رفت. ابوبکر با استدلال به روایت فوق که خودش ناقل آن است، ارث بردن فرزندان پیامبران از پدرانشان را نفی کرد، اما خود ابوبکر در روایتی معتبر

[۱] ابن‌حنبل، ابوعبدالله، مسند ابن‌حنبل، ج۱، ص۱۹۲.

به ارث بردن حضرت زهرا (علیهاالسّلام) از پدرش رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله)، اعتراف کرده است.

متن روایت در منابع مهم اهل‌سنت

روایت را با همراه تصحیحات و تحسینات، از منابع مهم اهل‌سنت نقل می‌کنیم:

مسند ابن‌حنبل

احمد بن حنبل روایت صحیحی را چنین نقل کرده است:
حدثنا عبد اللَّهِ قال حدثنی ابی قال ثنا عبد اللَّهِ بن مُحَمَّدِ بن ابی شَیْبَهَ قال عبد اللَّهِ وَسَمِعْتُهُ من عبد اللَّه بن ابی شَیْبَهَ قال ثنا محمد بن فُضَیْلٍ عَنِ الْوَلِیدِ بن جُمَیْعٍ عن ابی الطُّفَیْلِ قال لَمَّا قُبِضَ رسول اللَّهِ صلی الله علیه وسلم اَرْسَلَتْ فَاطِمَهُ الی ابی بَکْرٍ انت وَرِثْتَ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه وسلم اَمْ اَهْلُهُ قال فقال لاَ بَلْ اَهْلُهُ قالت فَاَیْنَ سَهْمُ رسول اللَّهِ قال فقال ابو بَکْرٍ انی سمعت رَسُولَ اللَّهِ یقول اِنَّ اللَّهَ (عزّوجلّ) اذا اَطْعَمَ نَبِیاًّ طُعْمَهً ثُمَّ قَبَضَهُ جَعَلَهُ للذی یَقُومُ من بَعْدِهِ فَرَاَیْتُ اَنْ اَرُدَّهُ علی الْمُسْلِمِینَ فقالت فَاَنْتَ وما سَمِعْتَ من رسول اللَّهِ اَعْلَمُ.

ابی‌طفیل گوید فاطمه (علیهاالسّلام) بعد از وفات پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) نزد ابوبکر فرستاد و فرمود: آیا تو وارث رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌سلم) هستی یا خانواده‌اش؟ ابوبکر گفت: نه، بلکه خانواده‌اش وارث او هستند حضرت زهرا (علیهاالسّلام) فرمود پس سهم رسول الله کجاست؟ ابوبکر گفت هرگاه خداوند، رزق و روزی نصیب پیامبری بگرداند، پس از او برای جانشین وی قرار می‌دهد من (ابوبکر) صلاح دیدم آن سهم را به مسلمانان برگردانم حضرت زهرا (علیهاالسّلام) فرمود: تو به آنچه از رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) شنیدی عالم‌تر هستی.

[۲] ابن‌حنبل، ابوعبدالله، مسند ابن‌حنبل، ج۱، ص۱۹۲.

احادیث مختاره

مقدسی نیز این روایت را نقل کرده و سند آن را صحیح دانسته است:
اخبرنا ابو الطاهر المبارک بن ابی المعالی بن المعطوش بقراءتی علیه بالجانب الغربی من بغداد قلت اخبرکم هبه الله بن محمد بن عبدالواحد قراءه علیه وانت تسمع انا الحسن بن علی انا احمد بن جعفر ثنا عبدالله بن احمد حدثنی ابی ثنا عبدالله بن محمد بن ابی شیبه قال عبدالله وسمعته من عبدالله بن ابی شیبه ثنا محمد بن الفضیل عن الولید بن جمیع عن ابی الطفیل قال لما قبض رسول الله صلی الله علیه وسلمارسلت فاطمه الی ابی بکر انت ورثت رسول الله صلی الله علیه وسلم‌ام اهله قال فقال لا بل اهلهقالت فاین سهم رسول الله صلی الله علیه وسلم قال فقال ابو بکر انی سمعت رسول الله صلی الله علیه وسلم یقول ان الله (عزّوجلّ) اذا اطعم نبیا طعمه ثم قبضه جعله للذی یقوم من بعده فرایت ان ارده علی المسلمین قالت فانت وما سمعت من رسول الله صلی الله علیه وسلم اعلم اخرجه ابو داود عن عثمان بن ابی شیبه عن محمد بن فضیل (اسناده صحیح).

[۳] مقدسی، ابوعبدالله، الاحادیث المختاره، ج۱، ص۱۲۹.

مسند ابویعلی

ابویعلی نیز روایت را چنین نقل می‌کند:
حدثنا ابو بکر بن ابی شیبه حدثنا محمد بن فضیل عن الولید بن جمیع عن ابی الطفیل قال ارسلت فاطمه الی ابی بکر فقالت ما لک یا خلیفه رسول الله صلی الله علیه وسلمانت ورثت رسول الله‌ام اهله قال لا بل اهلهقالت فما بال سهم رسول الله صلی الله علیه وسلم قال انی سمعته یقول ان الله اذا اطعم نبیا طعمه ثم قبضه الیه جعله للذی یقوم بعده فرایت انا بعده ان ارده علی المسلمین قالت انت وما سمعته من رسول الله.

[۴] ابو‌یعلی، احمد بن علی، مسند ابی‌یعلی، ج۱، ص۴۰.

ارواء الغلیل

البانی نیز این روایت را نقل کرده و سند روایت را معتبر می‌داند:
اذا اطعم الله نبیا طعمه ثم قبضه فهو للذی یقوم بها من بعده رواه ابو بکر عنه. حسن.
اخرجه الامام احمد (۱/۴) فی مسنده وکذا ابنه عبدالله فی زوائده علیه، وابو یعلی فی مسنده (۳۱۶/۱) من طریق الولید بن جمیع عن ابی الطفیل قال: لما قبض رسول الله صلی الله علیه وسلم، ارسلت فاطمه الی ابی بکر: انت ورثت رسول الله صلی الله علیه وسلم‌ام اهله، قال: فقال: بل اهله، قالت: فاین سهم رسول الله صلی الله علیه وسلم؟ قال: فقال ابو بکر انی سمعت رسول الله صلی الله علیه وسلم یقول: ” ان الله اذا اطعم نبیا طعمه ثم قبضه، جعله للذی یقوم بعده فرایت ان ارده علی المسلمین، فقال: فانت وما سمعت من رسول الله صلی الله علیه وسلم
قلت: وهذا اسناد حسن.

[۵] البانی، محمد ناصر، ارواء الغلیل فی تخریج احادیث منار السبیل، ج۵ ص۷۶.

تعارض روایت با حدیث لا نورث…

طبق روایت معتبر، خود ابوبکر اعتراف کرده است که حضرت زهرا (علیهاالسّلام) می‌تواند از پدرش رسول خدا (صلی الله‌علیه‌و‌آله) ارث می‌برد و این با آن چیزی که از او نقل شده است که انبیاء ارث نمی‌گذارند، در تعارض است.
جالب اینجاست که ابو‌بکر احمد بن عبد‌العزیز جوهری که از اساتید ابن‌ابی‌الحدید معتزلی است و احادیث زیادی از ایشان نقل می‌کند، در کتاب السقیفه و فدک می‌گوید:
فی هذا الحدیث عجب، لانها قالت له: «انت ورثت رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) ‌ام اهله، قال: بل اهله» و هذا تصریح بانه (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) موروث یرثه اهله و هو خلاف قوله: لا نورث.
این حدیثی که احمد بن حنبل نقل کرده است، شگفت‌انگیز است. چون فاطمه (علیهاالسّلام) به ابو بکر فرمود: «تو وارث رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) هستی یا اهل‌بیتش؟ ابو‌بکر گفت: نه، بلکه اهل‌بیت پیامبر وارث او هستند». این اعترافی است از ابو‌بکر که رسول الله (صلی الله علیه و‌ آله) ارث باقی می‌گذارد و وارث رسول الله (صلی‌الله علیه‌و‌آله) هم اهل‌بیت او هستند و این خلاف سخن ابو‌بکر است که از رسول‌الله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) نقل می‌کند که فرمود: «ما پیامبران ارث باقی نمی‌گذاریم».

[۶] جوهری، ابوبکر، السقیفه وفدک، ص۱۰۹.

اشکالات عمده روایت

هر چند ابوبکر در ابتدای روایت به ارث بردن اهل‌بیت (علیهم‌السّلام)، اعتراف می‌کند و این قسمت نیز از باب الزام، مورد احتجاج ما بوده است، اما در ادامه، به سخنی که خودش از پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) شنیده استناد می‌کند که‌ آمده است: «ان الله اذا اطعم نبیا طعمه ثم قبضه جعله للذی یقوم بعده فرایت ان ارده علی المسلمین» ابوبکر با استناد به این روایت، حضرت زهرا (علیهاالسّلام) را از ارث بردن از پدرش محروم می‌داند. یعنی در این روایت دچار تناقض گویی شده است از یک طرف ابوبکر در ابتدا اعتراف به ارث بردن اهل‌بیت از پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) می‌کند از طرف دیگر در ادامه حرف خود را منکر شده و اعتراف می‌کند که فرزندان حضرت از او ارث نمی‌برند در اینجا یا باید بگوییم ابوبکر دچار تناقض‌گویی شده است و یا اینکه باید بپذیریم قسمت پایانی روایت جعل شده و روایت از تحریف در امان نمانده است حتی در صورتی که بپذیریم این قسمت از روایت نیز جعلی نبوده و تحریف نشده است، ولی با اشکالات عمده‌ای روبرو است:

شهادت ابوبکر به نفع خود

این نوع شهادت به نفع خود دادن توسط ابوبکر از آنجا که برای جلب منفعت خودش که خلیفه بود، می‌باشد مورد پذیرش نیست. خود ابوبکر وقتی که حضرت علی (علیه‌السلام) برای شهادت دادن در خصوص فدک پیش او رفته بودند، قبول نکرد حال چگونه ممکن است اینجا حرف او را بپذیریم؟! !

تعارض با آیات قرآن

این قسمت از روایت با آیات قرآن که ارث بردن از خویشان را ثابت می‌کند، در تعارض است در قرآن آمده است:
«وَ اُولُوا الْاَرْحامِ بَعْضُهُمْ اَوْلی‌ بِبَعْضٍ فی‌ کِتابِ اللَّهِ اِنَّ اللَّهَ بِکُلِّ شَیْ‌ءٍ عَلیمٌ؛ خویشاوندان در کتاب خدا بعضی بر بعض دیگر مقدم شده است که خدا به هر چیز داناست.»

[۷] انفال/سوره۸، آیه۷۵.

در آیه دیگر نیز آمده است:
«النَّبِیُّ اَوْلی‌ بِالْمُؤْمِنینَ مِنْ اَنْفُسِهِمْ وَ اَزْواجُهُ اُمَّهاتُهُمْ و اُولُوا الْاَرْحامِ بَعْضُهُمْ اَوْلی‌ بِبَعْضٍ فی‌ کِتابِ اللَّهِ مِنَ الْمُؤْمِنینَ وَ الْمُهاجِرینَ اِلاَّ اَنْ تَفْعَلُوا اِلی‌ اَوْلِیائِکُمْ مَعْرُوفاً کانَ ذلِکَ فِی الْکِتابِ مَسْطُوراً؛ پیامبر نسبت به مؤمنان از خودشان سزاوارتر است و همسران او مادران آنها[مؤمنان‌]محسوب می‌شوند و خویشاوندان نسبت به یکدیگر از مؤمنان و مهاجران در آنچه خدا مقرّر داشت

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.