پاورپوینت اسماعیل بن محمد مکی
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت اسماعیل بن محمد مکی دارای ۲۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت اسماعیل بن محمد مکی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت اسماعیل بن محمد مکی :
قنبره ابومحمد اسماعیل بن محمد مخزومی
ابومحمد اسماعیل بن محمد مخزومی مکی ملقب به قُنبره، از محدثان و دانشمندان بزرگ شیعه در قرن سوم هجری قمری بوده است. شیخ طوسی در کتاب الفهرست دو بار از او یاد کرده که همین مسئله موجب شده تا رجالشناسان در اتحاد یا تعدد آن دو، دچار تردید و اختلاف شوند.
فهرست مندرجات
۱ – معرفی اجمالی
۲ – دیدگاه شیخ طوسی
۳ – اتحاد یا تعدد ابومحمد
۴ – آثار
۵ – مطالعه بیشتر
۶ – پانویس
۷ – منبع
معرفی اجمالی
ابومحمد اسماعیل بن محمد بن اسماعیل بن هلال مخزومی مکی، ملقب به قُنبره است. قُنبره به فارسی نام پرندهای خوشآواز به نام چکاوک است. اما چرا به ابومحمد مخزومی، قُنبره لقب دادهاند، روشن نیست. وی از دانشمندان شیعه است.
دیدگاه شیخ طوسی
در منابع رجالی همچون فهرست شیخ طوسی دو بار از او یاد شده است.
در جایی میگوید: ابومحمد اسماعیل بن محمد بن اسماعیل بن هلال مخزومی از بزرگان شیعه در مکه بود و در آنچه روایت کرده، موثق و مورد اعتماد است. او زمانی از مکه به عراق آمد و محدثانی همچون ایوب بن نوح بن دراج (وکیل امام هادی و امام حسن عسکری (علیهماالسّلام))، علی بن حسن بن فضال (م حدود ۲۹۰هـ)، حسن بن معاویه، محمد بن حسین (ابوجعفر زیات متوفای ۲۶۲ هـ) و احمد بن حسن بن فضال (م ۲۶۱ هـ) از او حدیث فرا گرفته و روایت کردند.
[۱] حلی، حسن بن یوسف، خلاصه الاقوال، ص۵۵.
[۲] اردبیلی، محمد بن علی، جامع الرواه، ج۱، ص۱۰۲.
ابومحمد مکی پس از مدتی دوباره به مکه بازگشت و ماندگار شد
[۳] تستری، محمدتقی، قاموس الرجال، ج۲، ص۱۰۵.
و به گفته شیخ طوسی، به همین دلیل روایات شیعه از وی اندک است. همچنین با برشمردن کتابهای مخزومی، میافزاید که پسرش محمد بن اسماعیل و علی بن احمد علوی عقیقی (م ۲۹۹ هـ) راوی کتابهای او هستند.
[۴] طوسی، محمد بن حسن، الفهرست، ص۴۸.
[۵] مامقانی، عبدالله، تنقیح المقال، ج۱۰، ص۳۰۰.
شیخ طوسی در جای دیگری میگوید: اسماعیل بن محمد، ملقب به قُنبره از اهالی قم است و کتابهای بسیاری دارد که از جمله آنها، کتاب المعرفه میباشد.
[۶] طوسی، محمد بن حسن، الفهرست، ص۵۳.
[۷] مامقانی، عبدالله، تنقیح المقال، ج۱۰، ص۳۷۰.
اتحاد یا تعدد ابومحمد
ذکر کردن شیخ طوسی از ابومحمد مخزومی در دو مورد، موجب شده تا رجالشناسان در اتحاد یا تعدد آن دو، دچار تردید و اختلاف شوند، از آنرو که شیخ طوسی آنان را به ظاهر از هم تفکیک کرده و هم اینکه سندی نداریم که ابومحمد مخزومی اهل قم باشد و یا بدانجا سفر کرده باشد، برخی را بر آن داشته تا اتحاد را مردود بدانند.
[۸] ابطحی، سیدمحمدعلی، تهذیب المقال، ج۱، ص۴۳۵.
اما در مقابل، دلایل اتحاد بیشتر و قویتر است: نخست اینکه شیخ طوسی در مورد دوم عیناً عبارت ابنندیم را آورده که اسماعیل بن محمد قُنبره را از مردمان قم و نویسنده کتاب المعرفه معرفی کرده است.
[۹] ابنندیم، محمد بن اسحاق، الفهرست، ص۲۳۹.
گویا شیخ طوسی متوجه نشده که وی همان اسماعیل مکی مخزومی است و در رجال خود با هر دو عنوان و در شمار کسانی که از ائمه (علیهمالسّلام) روایت نکردهاند، آورده است.
[۱۰] طوسی، محمد بن حسن، رجال الطوسی، ص۴۱۵.
ولی ابوالعباس نجاشی به نقل از ایوب بن نوح که شاگرد مخزومی بوده، میگوید: اسماعیل بن محمد، قُنبره شهرت داشته است.
[۱۱] نجاشی، احمد بن علی، رجال النجاشی، ج۱، ص۳۱.
[۱۲] تفرشی، سیدمصطفی بن حسین، نقد الرجال، ج۱، ص۲۳۰.
مرحوم خویی هم از مجموع دادههای شیخ طوسی و نجاشی نتیجه میگیرد که هر دو یکی هستند،
[۱۳] بروجردی، سیدعلی، طرائف المقال، ج۱، ص۱۴۹.
چون بعید است که دو نفر ه
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.