پاورپوینت اسکناس


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
5 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت اسکناس دارای ۳۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت اسکناس،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت اسکناس :

پاورپوینت اسکناس

پاورپوینت اسکناس (Banknote) یا پول کاغذی از سوی آحاد مردم به‌عنوان وسیله پرداخت یا واسطه مبادله پذیرفته شده و واحد محاسبه و ملاک سنجش ارزش است. پاورپوینت اسکناس نخستین بار در نیمه قرن دهم میلادی در چین جنوبی ایجاد شده و ظاهرا به تقلید از چین در ایران، سال ۶۹۳ هجری قمری پاورپوینت اسکناسی به‌نام چاو منتشر شد. از منابع تاریخی برمی‌آید که مسلمانان در تاسیس مؤسسات پولی و به‌کارگیری شکل‌های اولیه پول کاغذی پیشگام بوده‌اند.
در سال ۱۳۲۱ پول اعتباری در ایران، غیرقابل تبدیل به طلا و نقره اعلام شد و از این تاریخ، پاورپوینت اسکناس ارزش مستقل پیدا کرد. و در سال ۱۳۳۹ با تصویب قانون بانکی و پولی کشور، بانک مرکزی ایران تاسیس گردید و کلیه امور مربوط به چاپ و نشر پاورپوینت اسکناس به این بانک محوّل شد.

فهرست مندرجات

۱ – تاریخچه
۲ – انواع رسید
۲.۱ – هم‌شکل
۲.۲ – با پشتوانه ضعیف
۲.۳ – بدون پشتوانه
۳ – هویت
۴ – ضرورت
۵ – پانویس
۶ – منبع

تاریخچه

پاورپوینت اسکناس در اصل از آسی‌نیای (Assignat) فرانسوی گرفته شده که در زبان روسی به‌صورت آسیگناتیسا (Assignatsia) و در زبان فارسی، با تغییر لفظی در دوره فتحعلی شاه به‌صورت پاورپوینت اسکناس درآمد.

[۱] مریدی، سیاوش و نوروزی، علیرضا، فرهنگ اقتصادی، تهران، پیشبرد و نگاه، ۱۳۷۳، چاپ اول، ص۴۹.

پاورپوینت اسکناس یکی از انواع پول است. اصطلاحا پول کاغذی را پاورپوینت اسکناس می‌نامند. و پول آن چیزی است که از سوی آحاد مردم به‌عنوان وسیله پرداخت یا واسطه مبادله پذیرفته شده و واحد محاسبه و ملاک سنجش ارزش است.

[۲] شاکری، عباس، اقتصاد کلان نظریه‌ها و سیاست‌ها، تهران، پارس‌نویسا، ۱۳۸۷، چاپ اول، جلد ۲، ص۸۰۸.

پاورپوینت اسکناس (یا همان پول کاغذی)، که اکنون در همه کشورهای جهان جریان دارد، نخستین بار در نیمه قرن دهم میلادی در چین (مدت کوتاهی قبل از ظهور چنگیزخان) رواج یافت. ظاهرا به تقلید از چین در ایران، سال ۶۹۳ هجری قمری پاورپوینت اسکناسی به‌نام چاو منتشر شد. این امر در دوران سلطنت گیخاتوخان نوه هلاکو خان، بنابر توصیه عزالدین مظفر مشاور وی انجام گرفت. ولی بر اثر مخالفت مردم، حکم رواج آن لغو گردید.

[۳] فرجی، یوسف، پول، ارز و بانکداری، تهران، شرکت چاپ و نشر بازرگانی، ۱۳۸۵، چاپ هشتم، ص۳۶.

[۴] توتونچیان، ایرج، اقتصاد پول و بانکداری، تهران، مؤسسه پولی و بانکی، ۱۳۷۵، چاپ اول، ص۳۲.

از منابع تاریخی برمی‌آید که مسلمانان در تاسیس مؤسسات پولی و به‌کارگیری شکل‌های اولیه پول کاغذی پیشگام بوده‌اند.

[۵] توتونچیان، ایرج، اقتصاد پول و بانکداری، تهران، مؤسسه پولی و بانکی، ۱۳۷۵، چاپ اول، ص۲۸.

[۶] یوسفی، احمدعلی، پژوهشگاه فرهنگ و‌اندیشه اسلامی، ۱۳۷۷، چاپ اول، ص۴۱.

در ایران بعد از لغو رواج چاو (نوعی پول‌ کاغذی‌ که‌ در دوره ایلخان‌ گیخاتوخان‌ به‌ تقلید از چین‌ در ایران‌ رواج‌ یافت) برای مدت‌های طولانی دیگر سخنی از پول کاغذی به‌میان نیامد؛

[۷] فرجی، یوسف، پول، ارز و بانکداری، تهران، شرکت چاپ و نشر بازرگانی، ۱۳۸۵، چاپ هشتم، ص۳۷.

اگرچه در این مدت از رسید و برات در معاملات استفاده می‌شد. به‌عنوان مثال در نیمه دوم سده نوزده و عمدتاً در مراکز مهم تجاری نظیر تبریز، اصفهان و شیراز، رسیدی به‌نام “بیجک” رواج داشته و در همان شهرهایی که صادر می‌شده، تا حدودی نقش پاورپوینت اسکناس را ایفا می‌کرده است.
نخستین پول رسمی کاغذی در ایران در تاریخ ۱۲۶۷هجری شمسی به‌وسیله بانک شاهنشاهی منتشر شد. اسم این پاورپوینت اسکناس شاهی بود و رسید پول تمام عیار به‌شمار می‌آمد.

[۸] داودی، پرویز و حسین صمصامی، اقتصاد پول و بانکداری، تهران، دانشگاه شهید بهشتی، ۱۳۸۸، ص۶۸.

امتیاز تاسیس این بانک و نیز نشر انحصاری پاورپوینت اسکناس در ایران به‌مدت ۶۰ سال از طرف ناصرالدین شاه به یک تبعه انگلیسی به‌نام بارون جولیوس دو رویتر اعطا گردید و از همان ابتدا به نشر پاورپوینت اسکناس‌های از یک تا هزار تومان اقدام نمود.

[۹] فرجی، یوسف، پول، ارز و بانکداری، تهران، شرکت چاپ و نشر بازرگانی، ۱۳۸۵، چاپ هشتم، ص۳۷.

سیاست بانک در امر چاپ پاورپوینت اسکناس در داخل کشور به این ترتیب بود که پاورپوینت اسکناس‌های هر شعبه فقط در شعبه همان شهر قابل قبول بود. مثلا پاورپوینت اسکناس‌های تبریز در تهران نمی‌توانست رواج داشته باشد. در نتیجه این امر، امکان بسط مبادله و تجارت بین مناطق مختلف محدود می‌شد.

[۱۰] طبیبیان، محمد، اقتصاد کلان، تهران، موسسه عالی پژوهش در برنامه‌ریزی و توسعه، چاپ اول، ۱۳۷۹، ص۳۷۴-۳۷۵.

بانک ملی در شهریور ۱۳۰۷ تاسیس شد. دو سال بعد به موجب قراردادی بین دولت ایران و بانک شاهنشاهی، ایران از شش درصد سهم خود از عایدی خالص بانک شاهنشاهی چشم پوشید و با پرداخت دویست هزار لیره انگلیسی حق انتشار پاورپوینت اسکناس در کشور را بازخرید نمود.

[۱۱] توتونچیان، ایرج، اقتصاد پول و بانکداری، تهران، مؤسسه پولی و بانکی، ۱۳۷۵، چاپ اول، ص۳۸.

بنابراین از اسفند ماه ۱۳۱۰ تا خرداد ماه ۱۳۳۹ حق انحصاری چاپ و نشر پاورپوینت اسکناس در اختیار بانک ملی قرار گرفت.

[۱۲] فرجی، یوسف، پول، ارز و بانکداری، تهران، شرکت چاپ و نشر بازرگانی، ۱۳۸۵، چاپ هشتم، ص۳۹.

باید توجه داشت تا سال ۱۳۱۳ این پاورپوینت اسکناس، قابلیت تبدیل صددرصد به طلا و نقره را داشت؛ ولی در این تاریخ به ۶۰% رسید؛ تا اینکه در سال ۱۳۲۱ پول اعتباری، غیرقابل تبدیل اعلام شد و از این تاریخ، پاورپوینت اسکناس ارزش مستقل پیدا کرد و دیگر رسید طلا و نقره محسوب نمی‌شد.

[۱۳] داودی، پرویز و صمصامی، حسین، اقتصاد پول و بانکداری، تهران، دانشگاه شهید بهشتی، ۱۳۸۸، ص۶۸.

در سال ۱۳۳۹ با تصویب قانون بانکی و پولی کشور، بانک مرکزی ایران تاسیس گردید و کلیه امور مربوط به چاپ و نشر پاورپوینت اسکناس به این بانک محوّل شد.

انواع رسید

بنابر آنچه تاریخ نشان می‌دهد “برات” به‌عنوان نخستین وسیله پرداخت کاغذی بوده است. از قرن شانزدهم میلادی، برات‌ها ظهرنویسی (پشت‌نویسی) می‌شد و در معاملات به‌جای پول‌های فلزی مورد استفاده قرار می‌گرفت. برات، بازدهی در انجام معاملات را تا مقدار قابل ملاحظه‌ای افزایش داد. وسیله مبادله کاغذی دیگری که در انجام معاملات به‌کار گرفته می‌شد، “رسید” بود، که در ایران به آن “بیجک” می‌گفتند. این رسیدها در سه مرحله به‌صورت پاورپوینت اسکناس امروزی در آمد:

هم‌شکل

در مرحله اول هم‌زمان با مقبولیت و به‌کارگیری این رسیدها، این‌ اندیشه شکل گرفت که رسید‌هایی استاندارد (هم‌شکل) و با مبلغ مشخص و از قبل آماده‌شده به‌وجود آورند و از طرف صادرکننده آن، این تعه

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.