پاورپوینت اسقاط حق ایجاد نشده (حقوق خصوصی)


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
7 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت اسقاط حق ایجاد نشده (حقوق خصوصی) دارای ۱۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت اسقاط حق ایجاد نشده (حقوق خصوصی)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت اسقاط حق ایجاد نشده (حقوق خصوصی) :

پاورپوینت اسقاط حق ایجاد نشده (حقوق خصوصی)

اسقاط حق ایجاد نشده، اراده دارنده حق بر زوال قبل از ایجاد آن است. عدم امکان عقلی و اجماع فقهای امامیه بر بطلان چنین اسقاطی دلالت دارد اما در قانون مدنی ایران و قانون مجازات اسلامی مواردی از اسقاط حق قبل از ایجاد آن جایز شمرده شده است که حکم آن می‌تواند بر موارد دیگر نیز تسری یابد.

فهرست مندرجات

۱ – واژه‌شناسی
۲ – اسقاط مالم‌یجب در فقه اسلامی
۳ – دلایل بطلان
۳.۱ – عدم امکان عقلی
۳.۲ – اجماع فقهای امامیه
۴ – ادله جواز در حقوق
۵ – پانویس
۶ – منبع

واژه‌شناسی

اسقاط در لغت به معنی افکندن،‌ انداختن و ساقط کردن به کار می‌رود و منظور از حق نیز در این ترکیب، توانایی و امتیازی است که از سوی قانونگذار به نفع دارنده آن برقرار گردیده است و در اصطلاح، اسقاط حق عملی است ارادی که موجب زوال مستقیم حق از سوی دارنده آن می‌گردد این مساله تحت عنوان اسقاط مالم یجب در فقه اسلامی مطرح شده است.

اسقاط مالم‌یجب در فقه اسلامی

با توجه به زمان انشاء اسقاط و لحظه ایجاد حق، سه نوع اسقاط ق بل تصور است:
۱-انشاء اسقاط بعد از به وجود آمدن حق، مثل اسقاط حق شفعه بعد از بیع.
۲-انشاء اسقاط در زمان ایجاد حق، مثل اسقاط خیار مجلس در ضمن عقد بیع.
۳-انشاء اسقاط قبل از به وجود آمدن حق، مثل اسقاط حق شفعه قبل از بیع یا ابراء مدیون از دین آینده.
آنچه محل تردید و انکار بیشتر فقیهان قرار گرفته، اسقاط به شیوه سوم یعنی اسقاط حق قبل از ایجاد آن است.

دلایل بطلان

دلایل بطلان اسقاط حق ایجاد نشده به شرح ذیل است:

عدم امکان عقلی

اسقاط حقی که ایجاد نشده عقلا محال است، زیرا تصور از بین بردن چیزی که وجود ندارد ممکن نیست. هم‌چنین تعلق اراده به امر معدوم غیر ممکن بوده و تصرف در آن چیزی که وجود خارجی ندارد، ممکن نیست به علاوه حتی اگر چنین اسقاطی ممکن باشد، کاری بیهوده و عبث است چون از بین بردن چیزی که وجود ندارد، تحصیل حاصل بوده و فایده‌ای ندارد.

اجماع فقهای امامیه

علی رغم شهرتی که بطلان اسقاط مالم یجب در فقه امامیه دارد، تنها معدودی از فقها برای بطلان چنین اسقاطی به اجماع اشاره کرده و در عین حال تصریح نموده‌اند که اجماع تنها بر بطلان اسقاط حقی منعقد شده که اسقاط، قبل از تحقق سبب آن حق باشد بنابراین، حتی اگر وقوع اجماع را مسلم فرض کنیم تنها اسقاط حق قبل از تحقق سبب ایجاد آن در شمول این اجماع قرار می‌گیرد و اسقاط حقی که سبب آن ایجاد شده ولی هنوز خود حق به وجود نیامده، در دایره چنین اجماعی قرار نمی‌گیرد.
بعضی از فقها، همانند صاحب جواهر، ضمن رّّد امکان چنین اسقاطی، برای جواز اسقاط حق شفعه قبل از بیع این چنین استدلال کرده‌اند؛ اگر منظور از اسقاط حق قبل از حصول متعلق آن باشد، قول صحیح، عدم سقوط حق شفعه است زیرا به عقیده ایشان، تاثیر انشاء قبل از حصول متعلق آن، با فرض عدم وجود دلیلی شرعی، غیر قابل تصور است. ولی اگر مراد از اسقاط حق شفعه قبل از بیع، اذنی باشد که فعلا وحکما تا زمان عقد باقی است، امکان اسقاط آن با چنین فرضی موج

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.