پاورپوینت آسیبشناسی ژرفنگری در قرآن
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت آسیبشناسی ژرفنگری در قرآن دارای ۳۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت آسیبشناسی ژرفنگری در قرآن،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت آسیبشناسی ژرفنگری در قرآن :
آسیبشناسی تدبر در قرآن
تدبر در قرآن برای کشف مفاهیم و روابط ناپیدای قرآن است. شناخت آفتها و موانع تدبر نقش مهمی در بهکارگیری روشها و کلیدهای مناسب فهم قرآن دارد. از جمله این آفتها و موانع دوری از اهلبیت (علیهمالسّلام)، آلودگی دل، ظلم به نفس، زیادهطلبی و کفر به نعمتهاست که در این مقاله به بررسی این آفتها و موانع میپردازیم.
فهرست مندرجات
۱ – مقدمه
۱.۱ – سخن امام حسن
۱.۲ – سخن امیرالمؤمنین
۲ – موانع تدبر در قرآن
۲.۱ – دوری از اهلبیت
۲.۲ – آلودگی دل
۲.۳ – ظلم به نفس
۲.۴ – زیادهطلبی
۲.۵ – کفر به نعمتها
۳ – عناوین مرتبط
۴ – پانویس
۵ – منبع
مقدمه
بررسی تاریخ تفسیر و جریانات فکری مختلف در آن، ما را با مجاری انحراف و بدعت آشنا کرده، با پختگی و استواری در حوزه فهم قرآن، قدم خواهیم زد؛ این نکته مهم را در بیان معصومین (علیهمالسّلام) ملاحظه میکنیم:
سخن امام حسن
«اعلموا علما یقینا انکم… لن تمسکوا بمیثاق الکتاب حتی تعرفوا الذی نبذه و لن تتلوا الکتاب حق تلاوته حتی تعرفوا الذی حرفه فاذا عرفتم ذلک عرفتم البدع و التکلف و رایتم الفریه علی الله و التحریف و رایتم کیف یهوی من یهوی و لا یجهلنکم الذین لایعلمون؛
[۱] مجلسی، محمدتقی، بحار الانوار، ج۷۸، ص۱۰۵.
امام حسن (علیهالسّلام) میفرماید: به علم یقینی بدانید که قطعاً شما… هرگز عهد و میثاق کتاب را با قدرت به دست نخواهید گرفت تا آنکه بشناسید کسی را که میثاق کتاب را به کناری انداخته است و هرگز کتاب را به حقیقت تلاوت نخواهید نمود تا آنکه بشناسید کسی را که قرآن را تحریف مینماید پس هرگاه آن را شناختید، بدعتها و تکلف در فهم قرآن را خواهید شناخت و افتراء بر خدا و تحریف را با چشم بصیرت خواهید دید و خواهید دید چگونه سقوط میکند آنکه باید سقوط کند و مبادا شما را کسانی که علم ندارند به جهالت افکنند.»
سخن امیرالمؤمنین
نظیر همین بیان را از امیرمؤمنان (علیهالسّلام) در نهجالبلاغه مشاهده میکنیم:
«واعلموا انکم لن تعرفوا الرشد حتی تعرفوا الذی ترکه و لن تاخذوا بمیثاق الکتاب حتی تعرفوا الذی نقضه و لن تمسکوا به حتی تعرفوا الذی نبذه»
[۲] امام علی (علیه السلام)، نهجالبلاغه، خطبه ۱۴۷.
میبینیم که آفتشناسی را حضرت در تمام حوزههای دین به ضرورت مطرح مینماید که به عنوان مقدمهای جدی و ضروری باید به آن عنایت شود؛ در ادامه، هر دو حدیث، راه چاره خروج از بدعتها و تحریفها را مطرح مینماید که رجوع به اهلبیت (علیهمالسّلام) میباشند:
«فالتمسوا ذلک من عند اهله فانهم عیش العلم و موت الجهل هم الذین یخبرکم حکمهم عن علمهم و صمتهم عن منطقهم و ظاهرهم عن باطنهم، لا یخالفون الدین و لا یختلفون فیه فهو بینهم شاهد صادق و صامت ناطق؛
[۳] امام علی (علیهالسّلام)، نهجالبلاغه، خطبه ۱۴۷.
پس آن را از نزد اهلش درخواست نمایید چراکه موجب رونق علم و مرگ جهل میباشند، آنان کسانی هستند که حکمشان از علمشان و سکوتشان از منطقشان و ظاهرشان از باطنشان خبر میدهد، هرگز با دین حق مخالفت نمیکنند و هرگز در امر دین اختلافنظر پیدا نمیکنند پس او قرآن در میانشان شاهدی صادق و صامتی ناطق میباشد!»
موانع تدبر در قرآن
تدبر در قرآن موانعی دارد که موجب آسیب رساندن به فهم ما از قرآن میشود.
دوری از اهلبیت
مقایسه دیدگاههای اهلبیت، نسبت به صفات خدا، جبر و اختیار و غیره در حوزه معارف و دیگر مسائل در حوزه احکام فردی و اجتماعی و اخلاق، با اندیشهها و نظرات دیگران نشاندهنده ثبات فکری اهلبیت (علیهمالسّلام) و تزلزل فکری و تغیر دائمی آن در نظرگاه دیگران میباشد؛ توجه به تغییر و تحولات بینش اعتقادی اهلسنت از تجسم و تشبیه تا اشعریگری تا زمان حاضر و همچنین نظرهای بسیار نوساندار معتزله در این باب و توجه به ثبات فکری معرفتی در نهجالبلاغه، مطلب را بهخوبی جلوهگر مینماید که بهتدریج علمای اهلسنت نظرشان به بینش نهجالبلاغه نزدیک میشود و هر چه بیشتر، برداشتهای سلف خویش را تخطئه نموده، به کناری مینهند.
این آفتها، هم در حوزه کلیدهای علمی و شیوهها و هم در حوزه کلیدهای روحی مطرح میباشند و عوامل نفسانی و خارجی، هر دو، در این انحراف دخالت دارند که تبیین آنها رساله جداگانهای را میطلبد.
[۴] حسینی، محمدرضا و فولادوند، محمدمهدی، از ژرفای قرآن.
[۵] کلانتری، الیاس، قرآنشناسی.
آلودگی دل
لیکن همینجا اشاره کنیم که مانع عمده و محوری، آلودگی دل میباشد که حجابهایی گوناگون را در برابر فهم قرآن پدید میآورد:
«بل ران علی قلوبهم ما کانوا یکسبون»
[۶] مطففین/سوره۸۳، آیه۱۴.
«و جعلنا علی قلوبهم اکنه ان یفقهوه و فی آذانهم وقرا…»
[۷] انعام/سوره۶، آیه۲۵.
[۸] اسراء/سوره۱۷، آیه۴۶.
«افلایتدبرون القرآن؟! ام علی قلوب اقفالها؟!»
[۹] محمد/سوره۴۷، آیه۲۴.
ظلم به نفس
این حجابها از «ظلم به نفس» پدید میآید «و من اظلم ممن ذکر بآیات ربه فاعرض عنها و نسی ما قدمت یداه انا جعلنا علی قلوبهم اکنه ان یفقهوه و فی آذانهم وقرا و ان تدعهم الی الهدی فلن یهتدوا اذا ابدا»
[۱۰] کهف/سوره۱۸، آیه۵۷.
که در واقع، حقیقت ستم به خویش و دیگران میباشد، «ظلم به نفس» نیز از «تجاوز به حدود الهی» «و من یتعد حدود الله فاولئک هم الظالمون»
[۱۱] بقره/سوره۲، آیه۲۲۹.
«و من یتعد حدود الله فقد ظلم نفسه»
[۱۲] طلاق/سوره۶۵، آیه۱.
ناشی میشود که عدم قناعت به حقوق خویش و زیادهطلبی را حکایت میکند؛ چراکه هر کسی از انسانها با توجه به حد وجودی خویش و حدود خانوادگی و اجتماعیاش، از حقوقی بهرهمند است و در مقابل نیز، حقوقی بر عهده د
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.