پاورپوینت آثار استیفا (حقوق خصوصی)


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
8 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت آثار استیفا (حقوق خصوصی) دارای ۲۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت آثار استیفا (حقوق خصوصی)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت آثار استیفا (حقوق خصوصی) :

آثار استیفاء (حقوق خصوصی)

آثار استیفاء از مباحث علم حقوق بوده و استیفاء بهره‌مندشدن شخص از عین یا منفعت مال غیر بر حسب توافق صریح یا ضمنی صاحب مال است. پرداخت اجرت در موارد استیفاء از عمل غیر و استیفاء از مال غیر، ایجاد ضمان برای استیفاء کننده از مال یا عمل غیر، لزوم پرداخت اجرت‌المثل، لزوم جبران خسارت در صورت اتلاف مال و مسئولیت کیفری در استیفای غیرمشروع و بدون اذن صاحب مال، از جمله آثار استیفاء از مال و عمل غیر است.

فهرست مندرجات

۱ – پرداخت اجرت در موارد استیفاء
۱.۱ – نکات مهم اجرت المثل
۲ – ایجاد ضمان برای استیفاء‌کننده
۳ – آثار عملی استیفاء
۴ – فهرست منابع
۵ – پانویس
۶ – منبع

پرداخت اجرت در موارد استیفاء

چنان‌که قانون مدنی ایران در ماده ۳۳۶ تصریح داشته است، نتیجه استیفاء از عمل دیگری بدون انعقاد قرارداد کتبی یا شفاهی آن است که: «عامل مستحق اجرت عمل خود خواهد بود» گرچه در مواد قانونی به صراحت ذکر نشده است، اما روشن است که مقصود از اجرت عمل همان اجرت‌المثل عمل عامل است،

[۱] کاتوزیان، ناصر، قانون مدنی در نظم حقوق کنونی، ص۲۹۰-۲۹۱، میزان، پاییز ۱۳۸۴، چاپ یازدهم.

زیرا اساس استیفاء بر وجود نداشتن قرارداد و توافق قبلی در مورد میزان اجرت می‌باشد، بنابراین برای تعیین اجرتی که عامل استحقاق آن را پیدا کرده است، باید به عرف رجوع کرد و مشخص نمود که به صورت متعارف هر عامل در مقابل انجام چنین عملی، چه میزان اجرت دریافت می‌کند.

[۲] کاتوزیان، ناصر، حقوق مدنی (وقایع حقوقی)، ص۲۴۹-۲۵۱، شرکت سهامی انتشار، ۱۳۸۱، چاپ نهم.

برای مثال اگر باربری با چرخ دستی خود چمدان‌های مسافری را از داخل ترمینال به اتومبیل شخصی حمل نماید، مسافر باید اجرت عامل را بر مبنای اجرتی که معمولاً باربرهای ترمینال برای این خدمت دریافت می‌کنند و یا نرخی که توسط مقامات مسئول برای باربرها معین و اعلام شده است پرداخت نماید.
همچنین بنا بر تصریح قانون مدنی در ماده ۳۳۷ نتیجه استیفاء از مال دیگری که به اذن مالک صورت گرفته باشد، آن است که: «صاحب مال مستحق اجرت‌المثل خواهد بود». پس اگر خانواده‌ای که به قصد استراحت به مکانی رفته‌اند و به استراحتگاهی وارد شوند و بر روی تخت آماده شده برای مسافرین استراحت کنند و از آن استفاده نمایند، باید اجرت استیفاء از تخت را به صاحب استراحتگاه بپردازند.

[۳] خواجه‌پیری، عباس، موجبات مسئولیت مدنی و آثار آن، ص۲۰۰، بین المللی الهدی، ۱۳۸۰، چاپ اول.

[۴] قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران، ماده ۳۳۷.

نکات مهم اجرت المثل

در ارتباط با اجرت‌المثل نکات زیر قابل توجه است:
الف ـ اجرت المثل که در ماده مورد بحث آمده است در مقابل اجرت‌المسمی قراردارد. اجرت‌المسمی به عوضی اطلاق می‌شود که مستاجر به عنوان عوض منافع عین مستاجره باید به موجر بپردازد و در عقد اجاره بین طرفین مورد توافق قرار گرفته است، ولی اجرت‌المثل عوضی است که استیفاء کننده باید در مقابل انتفاعی که از مال دیگری می‌برد به او پرداخت نماید (اعم از اینکه استیفاء با اذن مالک باشد یا بدون اذن مالک) و میزان آن قبلاً توسط طرفین معین و توافق نشده است، بلکه بر اساس اجرت منافع مال مشابه آن، مشخص و معین می‌شود.
ب ـ نباید فکر کرد که اجرت‌المثل لزوماً نامعلوم است و باید برای تعیین آن به موارد مشابه در عرف مراجعه نمود، بلکه ممکن است اجرت‌المثل برای طرفین مشخص و معلوم باشد، مانند اینکه اجرت باربر توسط مسئولین قبلاً مشخص شده است و حتی در محل اعلام شده باشد، یا اینکه اجرت‌المثل استفاده از یک مکان تفریحی توسط اداره دولتی مربوطه معین و آگهی شده باشد و طرفین از آن اطلاع داشته باشند. بنابراین اجرت‌المثل در اینگونه موارد

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.