اندازه گیری نمک موجود در نفت خام


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
5 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 اندازه گیری نمک موجود در نفت خام دارای ۲۰۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد اندازه گیری نمک موجود در نفت خام  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی اندازه گیری نمک موجود در نفت خام،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن اندازه گیری نمک موجود در نفت خام :

اندازه گیری نمک موجود در نفت خام

مقدمه :

نمک موجود در نفت خام به علت وجود آب نمکی است که از چاه همراه نفت جریان پیدا می کند و همین مقدار نمک اگر زیاد باشد باعث نامرغوبی نفت از صادرات و هم آسیب رساندن به دستگاههای تفکیک در حدهای تفکیک و پالایشگاهها می شود . معمولاً مقدار نمک موجود در نفت خام را با در نظر گرفتن کل سالت بهره برداری شده تنظیم می کنند که از مقدار معینی (۸ پوند در هزار بشکه) بیشتر نباشد . برا این منظور لازم است هم در واحدهای بهره برداری و هم آزمایشگاههای شیمیایی نفت بهره برداری شده را آزمایش کرد . روشهای خاصی از نظر بین المللی برای آزمایش نمک پیشنهاد شده :

۱. روش اندازه گیری نمک با محلولهای شیمیائی IP

در این روش چون بیشتر احتیاج به محلولهای تهیه شده دقیق شیمیایی است در آزمایشگاههای شیمیایی مربوط به نفت انجام می گیرد .

۲. روش شروع سریع اندازه گیری نمک نفت با دستگاه نورسنج FLAME PHOTOMETER این روش چون ساده است در کارخانجات بهره برداری استفاده می گردد و حداکثر ۱۶ پوند نمک را براحتی می توان با این دستگاه مشخص کرد . نمکهای پیش از این مقدار را به علت غلظت زیاد و امکان گرفتگی سوزن مکنده ، با این دستگاه نمی توان آزمایش کرد .

اندازه گیری مقدار نمک موجود در نفت خام به روش IP – 77/72

مواد شیمیائی :

۱. تولوئن

۲. الکل استن

۳. فریک آلوم

۴. آمین الکل

۵. اسید نیتریک %۳۰

۶. نیترات نقره N/20

۷. تیوسیانات N/20

وسائل مورد نیاز آزمایش :

۱- دستگاه جداکننده

۲- دو عدد بورت

۳- استوانه مدرج ۱۰۰ ml

۴- کاغذ صافی

هدف :

در این آزمایش هدف اندازه گیری مقدار کلرور سدیم ( NACL) موجود در نفت خام و یا محصولات نفتی دیگر می باشد که در این روش نفت خام را با آب مقطر و حلالهای مناسب (مانند تولوئن) می جوشانند تا نمک جذب آب گردد و مقدار نمک را بر حسب کلرور سدیم محاسبه و گزارش می کنند .

روش کار :

مقدار ۸۰ گرم از نمونه را درون یک ظرف شیشه ای ۲۵۰ میلی لیتری وزن کرده و آنرا تا حرارت °C 60 (°F 140) گرم می کنیم CC40 تولوئن را بدرجه حرارت متشابه رسانده و به آرامی همراه با بهم زدن روی نمونه ریخته سپس این محلول را در ظرف تقطیر وارد کرده و ظرف جای نمونه را دو مرتبه با CC15 تولوئن گرم شده در شرایط گفته شده شسته و درون ظرف تقطیر می ریزیم روی نمونه درون ظرف تقطیر قبل از سرد شدن مقدار CC25 الکل و CC15 استن گرم می ریزیم و مخلوط را به مدت ۲ دقیقه می جوشتنیم بعد اجازه می دهیم تا مخلوط سرد و جدا شود آنگاه قشر آب زیرین را درون ظرف شیشه ای ریخته و اگر لازم بود آنرا از کاغذ صافی واتمن شماره ۴۱ عبور می دهیم این مقدار باید در حدود CC160 باشد . حال CC 100 از محلول صاف شده را در ظرف شیشه ای ریخته و بعد از افزودن CC5 اسید نیتریک درب ظرف را بسته و می جوشانیم و روی بخارات تولید شده جهت از بین بردن SH۲ بوسیله کاغذ آغشته به استات سرب آزمایش به عمل می آوریم . و اینکار را تا خاتمه وجود SH۲ در بخارات حاصله ادامه می دهیم (چنانچه هیدروژن سولفوره در محلول باشد کاغذ صافی تیره می شود و عمل حرارت دادن را آنقدر ادامه می دهیم تا کاغذ آغشته به استات سرب در مجاورت بخارات حاصله بیرنگ شود ) . اکنون محتویات ظروف شیشه را سرد و با آب مقطر آنرا بدرون فلاکس درب دار ریخته و CC100 آمیل الکل و CC3 معرف فریک آلوم به آن اضافه می کنیم . زیر بورت برده و مقدار CC5/0 ثانیه شدیداً تکان دهید تا رسوبات حاصله جمع شوند برای از بین بردن زیادی نیترات نقره باید تا ایجاد رنگ قرمز آجری محلول حاصله را با تیوسیانات پتاسیم N/20 را به آرامی تیتر کرده و سپس درب را بسته و شدیداً تکان داد و عمل تیتراسیون را ادامه داده تا رنگ قرمز آجری ثابت بماند . آزمایش فوق را برای دقت بیشتر روی ۸۰ گرم از یک نمونه بدون نمک (آب مقطر – تولوئن) به عنوان شاهد انجام دهید .

تذکر : به علت سمی بودن بخارات تولوئن و سایر محلولهای مصرفی در موقع کار هواکشها باید کار بکنند .

۱- اضافه کردن تولوئن برای جدا کردن مولکولهای نفت از آب است .

۲- اضافه کردن الکل برای پائین آوردن نقطه جوش محلول است .

۳- اضافه کردن استن برای حل کردن مواد مومی است .

۴- افزودن اسید نیتریک برای ایجاد محیط اسیدی است .

معمولاً در آزمایشگاه میزان نمک را بر حسب پوند در هزار بشکه و یا گرم در متر مکعب محاسبه و گزارش می کنند که برای این منظور می توان از فرمولهای زیر استفاده کرد :

NACL LB / 1000 BBL = 32760 G(V)N/W

پوند کلرور سدیم در هزار بشکه

GR/M۳NACL = LB / 1000 BBL X 2085301

گرم کلرور سدیم در متر مکعب

همچنین برای تسریع در کار برای پوند در هزار بشکه نفت اختلاف ، حجم نیترات نقره و پتاسیم تیوسیانات را در عدد ۴/۱۶ ضرب می کنند و یا برای گرم در متر مکعب اختلاف را در عدد ۴۷ ضرب کرده و مستقیماً نتیجه را گزارش کرد .

روش سریع اندازه گیری نفت خام با دستگاه

نورسنج FLAMEPHOTOMETER

اساس کار دستگاه سنجش نمک نفت از نظر فیزیکی :

نور هوا و گاز از میان لوله مخلوط کننده (MIXER CHAMBER) باعث چرخش پروانه های آن می شود و علاوه بر آن گاز و هوا با هم مخلوط می شوند یک حالت مکش در لوله مخلوط کننده به وجود می آید و باعث کشیده شدن نفت از طریق سوزن مکنده (AUTOMIZER) به داخل لوله مخلوط کننده می شود . نفت و گاز با هم مخلوط می شود و از حاصل سوختن نمک موجود در نفت شعله زرد رنگ به وجود می آید . شعله به وجود آمده به وسیله یک عدد آینه مقعر و یک عدسی محدب الطرفین محفظه تبدیل کننده انرژی نورانی به الکتریکی (PHOTOCALL) منعکس می شود . چون شعله ایجاد شده دارای نورهای مختلف است و به وسیله قراردادن یک عدد صفحه سدیم قبل از محفظه تبدیل کننده و با توجه به اینکه صفحه فقط اجازه عبور نور زرد رنگ را که از حاصل سوختن نمک به وجود آمده است میدهد و پس از برخورد نور زرد رنگ به محفظه تبدیل کننده انرژی نورانی به انرژی الکتریکی تبدیل می شود و به گالوانمیتر هدایت می شود . این دستگاه دارای یک منعکس کننده فلزی است که درون حوزه مغناطیسی حاصل از جریان فوق الذکر قرار دارد و در اثر کم و زیاد شدن الکتریسیته حرکتی دورانی به منعکس کننده فلزی می دهد و از طرفی یک چراغ معمولی نور را به این منعکس کننده می تابد و انعکاس این نور به آینه مسطحی که درست در مقابل دستگاه گالوانومتر است می تابد و این آینه نور را به روی صفحه مدرجی که روی دستگاه فیلم فتومیتر نصب است می تابد و به این ترتیب مقدار نمک یا تغییر مکان داده شدن لکه نورانی روی صفحه مدرج تعیین می شود . دستگاه گالوانومیتر دارای پیچ حساسیت (SENSITIVITY) می باشد که به وسیله نمونه نمک (نفت استاندارد)روی عدد نمک استاندارد تنظیم می شود و نفت مورد آزمایش نسبت به نمونه استاندارد سنجیده می شود . چون دستگاه گالوانومیتر دارای حساسیت زیادی است لذا پیچ تنظیمی در بغل دستگاه را در موقع کار کردن به طرف آزاد (FREE) برگردانید و پس از اتمام کار روی قفل (LOCK) قرار دهید . عمل فوق باعث می شود که منعکس کننده دستگاه گالوانومیتر قفل شود و در اثر تکان دادن دستگاه فیلم آسیبی نبیند . زیر دستگاه لوله ته کش لاستیکی قرار دارد که همیشه باید در ظرف آب باشد . زیرا مواد ته نشین شده در لوله مخلوط کننده از این طریق بیرون رانده می شود و چون در لوله مخلوط کننده از این طریق بیرون رانده می شود و چون در لوله مخلوط کننده حالت مکش به وجود می آید چنانچه لوله ته کش درون آب قرار نگیرد هوای آزاد به داخل دستگاه مخلوط کننده کشیده می شود .

وسایل مورد نیاز کار با فیلم فتومیتر :

۱- سیلندر شیشه ای درب دار ۵۰ سیس یس برای مخلوط کردن نمونه نفت

۲- بطری شیشه ای ۱۶ اونسی (۴۰۰ سی سی)

۳- نفت خام با نمک مشخص (استاندارد)۸ پوند در هزار بشکه

۴- فندک

۵- گاز جهت سوخت دستگاه

۶- هوای مصرفی برای دستگاه که فشار آن بین ۱۴-۱۶ پوند تنظیم می شود

۷- مایعی جهت تمیز کردن دستگاه (W/16)

۸- نفت سفید جهت مخلوط کردن با نفت خام در صورتیکه غلظت نفت زیاد باشد .

۹- ظرف کوچک شیشه ای(BEAKER)

طرز کار با دستگاه :

شیر هوا و گاز را که بوسیله رگلاتور روی عدد مورد دلخواه تنظیم شده باز می کنیم و سپس برق دستگاه را روشن نموده و سویچ جرقه را فشار می دهیم تا زمانیکه علامت FLM روی صفحه دستگاه ظاهر شود .

دکمه تنظیم اعداد اعشاری (D-P) را تا یک رقم اعشار تنظیم می کنیم . مقداری نفت سفید در BEAKER مخصوص می ریزیم تا به وسیله دستگاه مکیده شود . در این حالت با استفاده از دکمه BLANK صفحه دیجیتالی را روی عدد صفر تنظیم می کنیم . نمونه استاندارد را به زیر دستگاه مکنده قرار می دهیم تا مکیده شود و با دکمه FIN و coarse تنظیم می کنیم تا عدد معادل نمک استاندارد روی صفحه ظاهر گردد .

(دکمه coarse) چهار وضعیت دارد که معمولاً وضعیت ۴و۳ برای نمکهای بالا می باشد و بایستی تا پایان آزمایش روی همین وضعیت قرار گیرد . ) بعد نمونه نفت مجهول را به دستگاه می دهیم . عدد خوانده شده مقدار نمک موجود در نفت می باشد .

اقدامات بعد از آزمایش :

۱- بعد از آزمایش به مدت چند دقیقه (معمولاً به اندازه خالی شدن یک بیکر (BAKER) ، پر از نفت سفید) به داخل دستگاه مکیده می شود .

۲- حتماً شیر پائین ریگلاتور هوا را بازنگهدارید تا آب همراه هوا در مخزن ریگلاتور جمع نگردیده و تخلیه شود . ولی شیر پائین رگلاتور گاز از لحاظ ایمنی حتماً باید بسته باشد .

۳- طبق تجربیات به دست آمده استاندارد ۳۳ گرم در متر مکعب مناسب برای کار کردن با این دستگاه است و نمونه استاندارد بالاتر ضرورت ندارد چون با همین استاندارد (۳۳ گرم در متر مکعب) تا حدود ۱۸۰ گرم را به طور مطلوب نشان می دهد .

تهیه محلول استاندارد نفت

crude iol standard

مقصود از نفت استاندارد تهیه یک نمونه با غلظت نمک مشخص جهت کار با دستگاه برقی تعیین میزان نمک ( Flam Photometer) در کارخانجات بهره برداری است که برای این منظور نمک نفتی را که کم است با اضافه کردن از نفتی که نمکش بیشتر است به یک حد معین که معمولاً ۸ پوند در هزار بشکه است می رسانند .

از رابطه زیر می توان استفاده کرد .

-V عبارتست از حجم

– C غلظت

مثال : یک گالون نفت خام با میزان نمک غیر مشخص را به استاندارد نمک ۸ پوند در هزار بشکه تبدیل کنید .

برای این کار باید مراحل زیر را انجام دهید .

۱- ابتدا نمک گالون را به روش IP که قبلاً شرح داده شده دقیقاً محاسبه و معلوم کرد . (مثلاً ۲ پوند در هزار بشکه شد) .

۲-اکنون برای اینکه معلوم شود چه مقدار از نفتی که نمکش بیش از ۲ پوند در هزار بشکه است مثلاً ۱۰۵۰ پوند باشد . باید با این نمونه نفت مخلوط کرد از رابطه بالا که به طور ساده تری درآمده استفاده می شود .

نمک درخواست × حجم کل = (نمک اضافه شده نفت×حجم نفتی که باید اضافه شود) ×(نمک نفت نمونه × حجم نمونه ) باشد .

که در مثال بالا

حجم نفتی که باید اضافه شود .

اندازه گیری وزن مخصوص به روش هایدرومتر (چگالی سنج)

متدد IP.160/68

ASTM.D-1298

منظور اندازه گیری وزن مخصوص مواد نفتی است که فشار بخار آنها کمتر از PSI26 (یک جو) باشد .

تعریف چگالی نسبی :

چگالی نسبی عبارت است از نسبت وزن حجم معینی از یک مایع در درجه حرارت معین به وزن همان حجم از مایع دیگر در همان درجه حرارت .

( چگالی نسبی نفت را نسبت به آب مقطر و درجه حرارت ۶۰ درجه فارنهایت می سنجند ).

لوازم مورد نیاز آزمایش :

۱- چگالی سنج (هایدرومتر) – شامل سریهای l50 (بزرگ) و ۵۰ (متوسط) و s50 (کوچک) مطابق مشخصات BS7/8 : 1960

۲- گرماسنج ۹Thermometer) نوع IP 64F

۳- استوانه شیشه ای یا پلاستیکی شفاف (Hydrometer cylinder)

۴- کاغذ صافی (FILTER PAPER)

۵- حمام مجهز به کنترل درجه حرارت (Constsnt thermometer Bach )

روش کار :

۱- درجه حرارت نمونه مورد آزمایش و وسایل کار را (ترمومتر . چگالی سنج . حمام) به درجه حرارت لازم برای آزمایش می رسانیم .

تذکر: درجه حرارت آزمایش برای نفتهای سبک و نفت خام ۶۰ درجه فارنهایت و برای نفت سوخت (Fuel oil) 100 درجه فارنهایت می باشد .

۲- نمونه را در استوانه که از پیش پاک و خشک گردیده می ریزیم (برای جلوگیری از ایجاد کف و حبابهای گاز و هوا در موقع نمونه برداری استوانه را کمی مایل می گیریم و نمونه را روی

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.