بررسی افزایش کارایی نیروگاه گازی توسط خنک سازی ورودی (fogging)


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
27 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 بررسی افزایش کارایی نیروگاه گازی توسط خنک سازی ورودی (fogging) دارای ۳۹۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد بررسی افزایش کارایی نیروگاه گازی توسط خنک سازی ورودی (fogging)  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی بررسی افزایش کارایی نیروگاه گازی توسط خنک سازی ورودی (fogging)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن بررسی افزایش کارایی نیروگاه گازی توسط خنک سازی ورودی (fogging) :

نیروگاه بخاری:
اگر بتوان در تحویلات یک نیروگاه بخار از آن مقدار کالری که در آخرین مرحله از توربین خارج شده و در کندانسور تبدیل به آب می‌گردد استفاده صنعتی نمود، راندمان حرارتی نیروگاه به مقدار قابل ملاحظه‌ای بالا می‌رود بدین جهت در تمام جاهائی که علاوه بر انرژی الکتریکی احتیاج به مقدار زیادی کالری یا انرژی حرارتی باشد از توربین بخاری استفاده می‌شود که بتوان پس از انجام کار الکتریکی از حرارت باقی مانده نیز استفاده کرد بعبارت دیگر در این نوع توربین بخار‌، بخار خارج شده از آخرین مرحله توربین توسط لوله‌هایی برای مصارف صنعتی و حرارتی هدایت می‌شود و بخار پس از تحویل انرژی حرارتی خود تقطیر شده و آب مقطر آن مجدداً به دیگ بخار باز می‌گردد و چنانچه دیده می‌شود عمل کندانسور را مصرف کننده انرژی حرارتی انجام می‌دهد.
البته عمل تقطیر در اینجا در درجه حرارت بیشتری انجام می‌گیرد تا در کندانسور که تقریباً خلاء ایجاد می‌شود و بدین جهت گوئیم توربین در چنین نیروگاهی با فشار مخالف کار می‌کند.
یک کارگاه صنعتی بزرگ که دائماً انرژی حرارتی مصرف می‌کند بهتر است مصرف الکتریکی خود را نیز خود، تهیه کند. زیرا در این صورت نیروی برق تولید شده یک نیروی باز یافته است که در کنار تولید انرژی حرارتی بدست آمده است. بدین جهت است که در کارخانجات شیمیایی، کاغذسازی، بریکت سازی، آب‌جو سازی و غیره اغلب از این نوع مراکز حرارتی که در ارتباط با مولد برق می‌باشد استفاده می‌شود.

نیروگاه هسته ای :
نیروگاه هسته‌ای، نیروگاهی است که در آن از انرژی هسته‌ای برای تولید انرژی الکتریکی استفاده می‌شود. نیروگاه حرارتی با سوخت فسیلی بعلت این که در سالهای متمادی تکامل پیدا کرده است امروزه نسبت به نیروگاههای هسته‌ای که هنوز مراحل ابتدائی را می‌گذرانند و در شرف تکمیل هستند بسیار اقتصادی‌تر و ارزانتر است و فقط نیروگاه هسته‌ای با قدرت MW600 به بالا می‌تواند تا حدودی با نیروگاههای حرارتی نوع دیگر رقابت کند نیروگاه هسته‌ای با قدرت کمتر از M W600 فقط به عنوان یک نیروگاه آزمایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
بنا بر فرضیه‌های جدید، اتم تشکیل شده است از تعدادی الکترون با بار منفی و یک هسته با بار مثبت الکترون‌ها با سرعتی در حدود M/S1000000= V در فواصل معین و در روی مدارهای مشخص به دور هسته داخلی اتم که ساکن می‌باشد می‌گردند.
هسته اتم خود از ذرات الکتریسیته مثبت به نام پروتون و ذراتی از نظر الکتریکی خنثی و بدون بار بنام نوترون تشکیل شده است.
مجموع پروتون و نوترون، نوکلئون نامیده می‌شود. ( NUKLEON) بدیهی است چون اتم از نظر الکتریکی خنثی است لذا تعداد پروتون‌های هسته برابر تعداد الکترونهای دوار آن است.
تعداد پروتون‌ها را عدد اتمی عنصر می‌نامند و تعداد کل پروتون و نوترون‌های اتم را عدد جرمی عنصر می‌نامند. این تعداد مساوی نزدیک‌ترین عدد صحیح به وزن اتمی جسم است. مثلاً آلومینیوم که وزن اتمی آن ۲۷ است، دارای ۱۴ عدد نوترون و ۱۳ عدد پروتون در هسته و ۱۳ عدد الکترون در خارج هسته می‌باشد.
به ترتیب برای معرفی عناصر آنجایی که فعل و انفعال‌های مربوط به هسته در میان باشد هسته عناصر را با دو رقم فوق‌الذکر (عدد جرمی و عدد اتمی) مشخص می‌کنند.
طبق قوانین فیزیکی باید پروتو‌ن‌ها که همه دارای بار مثبت هستند و یکدیگر را دفع می‌کنند و چون این کار انجام نمی‌شود باید نیرویی قوی موجود باشد که اینها را به هم متصل نگه می‌دارد و نمی‌گذارد هسته متلاشی شود. این نیرو را نیروی جاذبه هسته‌ای یا به اختصار نیروی هسته‌ای یا نیروی اتصالی می‌نامیم. این تجمع و ترتیب نوکلئون کاملاً مستقل از حرارت، فشار و اثرات شیمیایی می‌باشد و به این جهت کاملاً پایدار و با ثبات است.
منبع این نیرو کجاست؟ امروزه ثابت شده است که جرم یک هسته کوچکتر از مجموع جرم‌های اجزاء تشکیل دهنده هسته (نوکلئون) است.

تعریف مسأله و ضرورت خنک کردن هوای ورودی کمپرسور:
توربین‌های گازی، ماشین‌هایی هستند که مستقیماً از هوای آزاد تنفس می‌کنند لذا هر عاملی که باعث تغییر شرایط هوای ورودی آنها گردد، موجب تغییر عملکرد توربین خواهد شد. یکی از این عوامل، افزایش دمای هوای ورودی به کمپرسور می‌باشد. می‌دانیم که توربین‌ گازها، ماشینهای دور ثابت هستند و چون پره‌های واقع شده در ورودی کمپرسور نیز غالباً در یک زاویه‌ای ثابت می‌شوند، حجم هوای ورودی به کمپرسور در شرایط مختلف آب‌و‌هوایی یکسان است. تولید توان توسط این ماشینها نیز رابطه مستقیم با دبی جرمی عبوری از آنها دارد، به همین خاطر در شرایطی که هوا گرم شده و چگالی آن کاهش می‌یابد، جرم هوای کمتری وارد مجموعه شده، قدرت خروجی توربین افت پیدا می‌کند.
این مسأله از بعد دیگری نیز قابل بررسی است و آن اینکه فشردن هوای گرم، احتیاج به انرژی بیشتری دارد. بنابراین، در روزهای گرم، کمپرسور بخش بیشتری از انرژی
تولیدی توربین را صرف فشردن هوا می‌نماید و به همین خاطر مقدار انرژی کمتری در محور توربین جهت تبدیل به انرژی الکتریکی باقی خواهد ماند.
شکل شماره (۱)، منحنی مشخصه یک توربین گاز نمونه را نشان می‌دهد. وابستگی قدرت خروجی توربین به دمای هوای ورودی آن در این شکل قابل مشاهده است. به عنوان مثال، به ازای هر ۱۵ درجه سانتی‌گراد افزایش دما، حدود ۱۰ درصد از توان خروجی توربین کاسته می‌شود.
گزارشها نشان می‌دهند که تولید کنندگان انرژی الکتریکی، هزینه بیشتری برای انرژی تولیدی در ساعاتی که تقاضای مصرف برق زیاد است (مانند بعدازظهرهای گرم تابستان) می‌پردازند. این موضوع، انگیزه آنرا ایجاد می‌کند که به طریقی، قدرت خروجی از دست رفته توربین گازی در ساعات گرم را به آن باز گرداند، خاصه آنکه نیروگاههای بار پیک نیز احتیاج به افزایش قدرت خروجی در ساعات مصرف بالا دارند.
نیاز به افزایش توان در ساعات گرم به علاوه ضرورت افزایش توان با هزینه کم از طرفی و امکان محقق کردن این موارد در توربین‌های گازی از طرف دیگر، باعث شده است تا از روشهای خنک کردن هوای ورودی به کمپرسور برای این منظور استفاده گردد.
بررسیها نشان می‌دهد که به ازای هر خنک کردن هوای ورودی، قدرت خروجی توربین بین ۷/۰ تا ۱ درصد می‌تواند افزایش یابد. مقدار دقیق این افزایش مگاوات بستگی به پارامترهای مختلفی از جمله نوع توربین، عمر آن، محل قرارگیری آن و … دارد و بنابراین برای هر توربین خاص، باید جداگانه مورد مطالعه قرار گیرد.
کاهش دمای هوای ورودی توربین علاوه بر افزایش قدرت خروجی، باعث کاهش نرخ حرارتی (Heat Rate) آن نیز می‌شود و کارایی مجموعه را نیز افزایش می‌دهد. در منحنی شماره (۱)، تأثیر دمای هوای ورودی روی توان خروجی توربین نشان داده شده است.

بررسی افزایش کارایی نیروگاه گازی توسط خنک سازی ورودی (fogging)
فهرست مطالب :

فصل اول- انواع نیروگاهها
نیروگاه آبی
نیروگاه بخاری
نیروگاه هسته ای
نیروگاه اضطراری
نیروگاه گازی
فصل دوم- ساختمان توربین گازی
کمپرسور
محفظه احتراق
توربین
فصل سوم- تعریف مسأله و ضرورت خنک کردن هوای ورودی کمپرسور
سیستمهای خنک کننده تبخیری
۱-سیستم air washer
۲-سیستم خنک کننده media
۳-سیستم فشار قوی fog
سیستمهای خنک کننده برودتی
۱-چیلرهای تراکمی
۲-چیلرهای جذبی
سیستمهای ذخیره سازی سرما
فصل چهارم
سیستم تماس مستقیم
سیستم غیر تماسی
خنک سازی تبخیری به وسیله فاگینگ (مه پاشی)
تولید fog
توزیع اندازه ذرات
ملاحظات خوردگی در کمپرسورهای توربین گاز
نحوه توزیع fog-فاکتور موثر بر تبخیر
سیستم کنترل
مکان نازلها در توربین گازی
کیفیت اب مصرفی
نمودار رطوبت سنجی پاشش ورودی
شرایط محیطی و قابلیت کاربرد پاشش fog در ورودی
اسیب FOD
موارد یخ زدگی
تحریک کمپرسور
تغییر شکل حرارتی ورودی
مسایل مربوط به خراب شدن
خوردگی در مجرای ورودی
فرسودگی روکش کمپرسور
انتخاب سیستم مناسب
بررسی اقتصادی
خنک سازی هوای دهانه ورودی – ویژگی طراحی و عوامل اقتصادی
امور اقتصادی و مالی (تأمین بودجه)
راه حل b/o /o در polar works
سرمایه گذاری بلند مدت در مقابل سرمایه گذاری کوتاه مدت
راهکار POLAR WORKS
مقایسه تکنولوژی فاگینگ در مقابل سیستم POLAR
ظرفیت و گنجایش اضافی و عوامل اقتصادی و اعتباری آن
ارزیابی بهینه سازی پروژه های نیروی جدید با خنک کردن هوای ورودی به توربین گازی
سیستم خنک کننده مهی با روش نوری برای توربین گازی
خنک سازی دهانه هوا برای توربینهای گازی با سیستم optiguide
تزریق swirl flash برای بهبود کارکرد نیروگاه
فصل پنجم
راه هوشمندانه‌ای برای رسیدن به قدرت بیشتر از یک توربین گازی وجود دارد
چکیده مطالب
خنک سازی ورودی
مه پاشی fogging
اثر فاگینگ در نیروگاه قم
پیوست
منابع

این متن فقط قسمتی از بررسی افزایش کارایی نیروگاه گازی توسط خنک سازی ورودی (fogging) می باشد

جهت دریافت کل متن ، لطفا آن را خریداری نمایید

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.