آموزش تفکر انتقادی به کودکان و دانش آموزان


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
7 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  آموزش تفکر انتقادی به کودکان و دانش آموزان دارای ۱۸۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد آموزش تفکر انتقادی به کودکان و دانش آموزان  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی آموزش تفکر انتقادی به کودکان و دانش آموزان،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن آموزش تفکر انتقادی به کودکان و دانش آموزان :

دید کلی :
هدف از این پایان نامه آموزش تفکر انتقادی به کودکان و دانش آموزان می باشد.


توضیحات کامل :

هدف از این پایان نامه آموزش تفکر انتقادی به کودکان و دانش آموزان می باشد.

 

 

از منظر فریره، «پژوهش انتقادی» همیشه ادامه دارد چون شرایط سیاسی و اجتماعی و فرهنگی جامعه و همچنین نیاز های افراد، مدام در حال تغییر است. آموزش پژوهش محور که فریره از آن یاد می کند، در واقع زمینه ای است برای توسع آگاهی انتقادی در فراگیران و مربیان آموزشی. از این رو، هدف اصلی در کلاس درس مورد نظر فریره، به جای انتقال صرف حقایق و مهارت ها، دعوت دانش آموزان به تفکر انتقادی دربار ماهیت موضوع مورد بحث، عقاید رایج در جامعه، و فرایند انتقال اطلاعات در جامعه است (مک لارن و لئونارد، ۲۰۰۴: ۲۴، همان)

 

 

هدف نهایی رویکرد انتقادی آماده سازی شهروندانی آگاه و نقاد برای مشارکت فعال در اجتماع است. هدف این است که دانش آموزان بر مبنای نقادی های خود مدرسه را اصلاح کنند به نحوی که مدارس به فضای عمومی آزادمنشانه تبدیل شوند تا دیدگاه نسل جوان به حقوق و مسئولیت های راستین اخلاقی، سیاسی، اقتصادی و مدنی خودشان باز شود. به بیان دیگر یادگیری تنها معلول تعامل دانش آموز  با محیط نیست، بلکه از تلاش دانش آموز برای بهبود محیط اجتماعی نیز سرچشمه می گیرد. (گوتگ ۴۷۵،۱۳۸۳) دیویی و فریره هر دو، یکسان، بر این موضـوع تأکیـدداشته اند که تعلیم و تربیت تجربه ای تحول آفرین است(راجی، ۱۳۹۱)

 

 

 

     در محیط آموزش سنتی، معلمان بیشتر نگران نحو انتقال اطلاعات اند تا شیوه های پرورش تفکر انتقادی، حل مسأله و گسترش روابط انسانی در بین دانش آموزان. آموزش مبتنی بر مونولوگ همان الگوی بانک داری است که پائولو فریر شدیداً به آن انتقاد دارد. در آموزش مبتنی بر مونولوگ، به جای تکیه بر تفکر انتقادی و رابط مبتنی بر عشق، امید و اعتماد بین دانش آموز و معلم، ذهن دانش آموز به سان یه مخزن در نظر گرفته می شود که باید معلم آن را با معرفت خویش، پر کند. از این رو، صدا و شخصیت دانش آموزان در کلاس های مونولوگ محور به انحای گوناگون خفه می شود و آنها مجبور به حضور و شنیدن تک صدای معلم خویش می شوند.

 

محیط آموزشی با آرام کردن صدای یک طرف سبب می شود تا قو اندیشیدن و تفکر دانش آموزان برای حل مسائل برای همیشه خاموش شود. چرا که قو تفکر آدمی مانند بدن انسان اگر تحرک نداشته باشد و به جست و جو و تمرین ذهنی نپرداخته باشد، در دراز مدت توانایی خود را از دست می دهد و در نتیجه، دست افراد را در مواجهه با مشکل ها و مسائل زندگی خالی می گذارد. (نیستانی و امام وردی،۱۳۹۲،ص:۶۴). برنام درسی از پیش تعیین شده به دست نخبگان و برنامه ریزان در الگوی تربیتی فریره جایی ندارد، بلکه برنام درسی حاصل توافق آموزگار یا مربی با فراگیـران و گروه های محلی و بر اساس نیازهـا و واقعیـت هـای زنـدگی اجتمـاعی مـردم اسـت محتوای ازپیش سـاخته شـده ای در نظام تربیتی فریره وجود ندارد و دانش آموز در انتخاب محتوای آموزشی سهیم اسـت( دیناروند و ایمانی، ۱۳۸۷)

 

 

 

 

آموزش تفکر انتقادی به کودکان و دانش آموزان
فهرست مطالب

تبیین رویکرد تفکر انتقادی (معنا ، مبانی و ) 
۲-۱- مقدمه
۲-۱-۲- معنا و مفهوم تفکر انتقادی
 ۲-۱-۲-۱- مرز تفکر انتقادی و شبه تفکر انتقادی
 ۲-۱-۲-۲-تفکر انتقادی به عنوان یک محصول یا فرایند 
 ۲-۱-۲-۳- تلاش برای یافتن یک تعریف جامع
 ۲-۱-۲-۴- تفاوت رویکردتفکر انتقادی با انواع دیگر رویکردهای تفکر
۲-۱-۳- مبانی تفکر انتقادی
 ۲-۱-۳-۱- مبانی فلسفی
 ۲-۱-۳-۱-۱- اندیشه های دور کلاسیک
 ۲-۱-۳-۱-۲- اندیشه های دور رنسانس 
 ۲-۱-۳-۱-۳- عصر روشن گری
 ۲-۱-۳-۱-۴- اندیشه ها یمعاصر
•جان دیوئی، پدر تفکر انتقادی مدرن
•رابرت انیس و تفکر مسئولانه 
•نظریه پردازان انتقادی(مکتب فرانکفورت) 
•لیپمن و کاربری تفکر انتقادی در آموزش فلسفه به کودکان
-مبانی فلسفی برنامه فلسفه برای کودکان
 ۱- مبانی هستی شناختی
 ۲- مبانی انسان شناختی 
 ۳- مبانی معرفت شناختی 
 ۴- مبانی ارزش شناختی 
 ۲-۱-۳-۲- مبانی روانشناختی 
 ۲-۱-۳-۲-۱- دیدگاه شناختی ژان پیاژه
 ۲-۱-۳-۲-۲- دیدگاه ویگوتسکی 
۲-۱-۴- مؤلفه ها، ویژگی ها و رویکردها
 ۲-۱-۴-۱- مؤلفه های تفکر انتقادی
 ۲-۱-۴-۲- ضرورت توجه به هر دو مؤلف تفکر انتقادی 
 ۲-۱-۴-۳- مهارت ها و تمایلات در تفکر انتقادی
۲-۱-۴-۴- رویکردهای تفکر انتقادی
۲-۱-۴-۴-۱- تفکر انتقادی به عنوان یک مهارت عام
 ۲-۱-۴-۴-۲- تفکر انتقادی به عنوان یک مهارت در حوز خاص
۲-۱-۵- آموزش مبتنی بر تفکر انتقادی 
۲-۱-۵-۱- تفکر انتقادی در آموزش و پرورش
۲-۱-۵-۲- چرا فقدان تفکر انتقادی؟ 
۲-۱-۵-۳-پرورش تفکر انتقادی
 ۲-۱-۵-۳-۱- پرورش مهارت های تفکر انتقادی 
 ۲-۱-۵-۳-۲- آموزش مبتنی بر دیالوگ
 ۲-۱-۵-۳-۳- بهره گیری از فنون طرح پرسش
 ۲-۱-۵-۳-۴- یادگیری مبتنی بر همیاری
 ۲-۱-۵-۳-۵- یادگیری بر مبنای حل مسأله
 ۲-۱-۵-۳-۶- آموزش بر مبنای مورد کاوی
 ۲-۱-۵-۳-۷- آموزش راهبردهای فراشناختی 
 ۲-۱-۵-۳-۸- پرورش تمایلات تفکر انتقادی
 ۲-۱-۵-۳-۸-۱- موانع تفکر انتقادی 
 ۲-۱-۵-۳-۸-۲- باورهای معرفتی در تفکر انتقادی 
 ۲-۱-۵-۳-۹- مؤلفه های کلاس درس مبتنی بر تفکر انتقادی
۲-۱-۶- سنجش تفکر انتقادی
۲-۱-۶-۱- شیوه های سنجش تفکر انتقادی 
۲-۱-۶-۲- ابزارهای سنتی سنجش تفکر انتقادی
۲-۱-۶-۳- مسایل و مشکلات سنجش تفکر انتقادی

یشینه تحقیقاتی 
پیشینه داخلی
پیشینه خارجی 

منابع و مآخذ
منابع فارسی    
منابع انگلیسی

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.