رویکرد و مهارت تفکر انتقادی و بررسی آن در آموزش و پرورش


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
23 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 رویکرد و مهارت تفکر انتقادی و بررسی آن در آموزش و پرورش دارای ۱۷۸ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد رویکرد و مهارت تفکر انتقادی و بررسی آن در آموزش و پرورش  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی رویکرد و مهارت تفکر انتقادی و بررسی آن در آموزش و پرورش،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن رویکرد و مهارت تفکر انتقادی و بررسی آن در آموزش و پرورش :

دید کلی :
هدف از این پایان نامه رویکرد و مهارت تفکر انتقادی و بررسی آن در آموزش و پرورش می باشد.


توضیحات کامل :

هدف از این پایان نامه رویکرد و مهارت تفکر انتقادی و بررسی آن در آموزش و پرورش می باشد.

 

 

چرا بسیاری از افراد جامعه، فاقد مهارت ها و تمایلات انتقادی هستند؟ چگونه می توان مهارت ها و تمایلات انتقادی را در افراد جامعه، پرورش داد؟ آموزش و پرورش چه نقشی می تواند در رشد مهارت ها، تمایلات و نگرش های انتقادی داشته باشد؟ در ادامه کوشش می شود تا در حد امکان به این پرسش ها پاسخ داده شود.
   همواره در جامعه با انسان هایی مواجه هستیم که از قدرت تجزیه و تحلیل مسائل و مشکلات خود برخوردار نیستند. آنها به جای رویارویی با مشکلات و ارزیابی و تحلیل انتقادی موقعیت خود، از مسائل به سرعت می گذرند و با میل به تنبلی، زحمت اندیشیدن را به دیگران می سپارند. افراد در برخورد با پدیده ها و رخدادهای زندگی از بودن در یک موقعیت مسأله آمیز و دشوار می هراسند و از قضاوت انتقادی نسبت به مسائل خویش ناتوانند. 

 

   مغالطه، بی منطقی، سفسطه کردن و غرض ورزی از دیگر ویژگی های فرهنگ عمومی در جوامع عاری از تفکر انتقادی است. مغالطه در تخطئه مخاطب، مغالطه از طریق توسل به عامه مردم (عوام فریبی)، مغالط مصادره به مطلوب و مغالطه از طریق دلیل و ادعای بی ربط از جمله مغالطه هایی است که امروزه بخشی از رفتار و فرهنگ عمومی ما شده است. شیوع تمامی این مغالطه ها ناشی از فقدان تفکر انتقادی در جامع کنونی است. (نیستانی و امام وردی، ۱۳۹۲،ص:۱۳۱)

 

 

چرا فقدان تفکر انتقادی؟

   رشد و پرورش مهارت های فکری شاگردان همیشه مسأله ای پیچیده در آموزش بوده، ولی امروزه حالتی بحرانی به خود گرفته است؛ چون برونداد اطلاعاتی فرهنگ ما از قدرت انتقادی ما درباره آن اطلاعات فراتر رفته است(چت مایرز ترجمه ابیلی، ۱۳۸۶، ص ۲). معلمان بیشتر نگران نحو انتقال اطلاعات به دانش آموزان هستند تا شیوه های پرورش تفکر انتقادی و حل مسأله. در کلاس های درس به جای تکیه بر تفکر انتقادی، شیوه های آموزش بر انتقال دانش از معلم به دانش آموزان متکی است. در کلاس های درس سنتی از یادگیرندگان انتظار می رود که بدون حمایت پیشرفت کنند و فقط در فنون مهارت های مطالعه و حفظ کردن، تبحر یافته و راهبردهای آن را به طور مناسب به کار گیرند. در واقع، در کلاس های درس سنتی، معلمان توجهی به کیفیت کار دانش آموزان ندارند، آن چه اهمیت دارد کمیت است و در اغلب کلاس ها از دانش آموزان خواسته می شود تا به حفظ و به یادسپاری موضوع های علمی بپردازند.

 

 

 

   مهارتهای تفکر انتقادی در یک محیط بحث و تبادل فکری و حل مسأله به بهترین وضعی توسعه می یابد. شاگردان در شیوه سنتی  صرفا از طریق گوش دادن به سخنرانی استاد در باره تفکر انتقادی مطلب چندانی نمی آموزند( همان، ص۳ )
   بسیار ی از محافل آموزشی به جای تأکید بر اهمیت پرورش استعدادهای فکری نوجوانان به صرف انباشت اطلاعات و محفوظات توجه دارند، بنابراین سخنرانی به منزله برترین روش آموزش به قوت خود باقی است. این روش معمولا موجبات ترویج سبک انفعالی تعلیم و تربیت را فراهم می آورد که در آن آموزش تفکر انتقادی یا کاملا مغفول می ماند و یا فقط به طور ضمنی آموزش داده می شود. (همان، ص۸ ). فقدان همکاری و مشارکت دانش آموزان در فرایند یادگیری، بی توجهی به رابط انسانی و هستی دانش آموز از سوی معلم، تکه تکه کردن موضوع های آموزش، قدرت بیش از انداز معلم در مقابل دانش آموزان از ویژگی های اصلی آموزش مبتنی بر مونولوگ است. با وجود راهبرد مونولوگ و ارتباط یک سویه در نظام آموزشی، دیگر نمی توان امیدی به پرورش تفکر انتقادی و رشد اجتماعی در افراد جامعه داشت.

 

 

 

   با توجه به سیطر آموزش مبتنی بر سخنرانی در نظام آموزشی، بسیاری از افراد فقط انبوهی از اطلاعات را در حافظ خود جای داده اند. دانش آموختگان مدارس و دانشگاه ها در دوره های تحصیلی فقط یادگرفته اند که طوطی وار مطالعه کنند، آموخته اند که فقط برای مدت بسیار محدودی، مطالب خوانده شده را به خاطر بسپارند، شیوه های تهوع آور امتحان پس دادن و تست زدن را فرا گرفته اند و در نهایت یادگرفته اند که چکونه کتاب های حجیم و درشت خود را خمیر کنند و پس از مدتی آن چه که خوانده اند را به باد فراموشی بسپارند. امروزه حافظه پروری، تمرین، مشق یا تکلیف و کلاس ساکت به عنوان آموزش برجسته تلقی می شود. در چنین شرایطی، زمانی که دانش آموز، محیط کلاس را ترک می کند، فقط تلنباری از دانش در حافظ خود انباشته است و نمی تواند دانش خود را در مواجهه با دنیای واقعی، به کار گیرد(نیستانی و امام وردی،۱۳۹۲:ص:۱۳۳)

 

 

 

 

 

 

رویکرد و مهارت تفکر انتقادی و بررسی آن در آموزش و پرورش
فهرست مطالب

تبیین رویکرد تفکر انتقادی (معنا ، مبانی و ) 
۲-۱- مقدمه
۲-۱-۲- معنا و مفهوم تفکر انتقادی
 ۲-۱-۲-۱- مرز تفکر انتقادی و شبه تفکر انتقادی
 ۲-۱-۲-۲-تفکر انتقادی به عنوان یک محصول یا فرایند 
 ۲-۱-۲-۳- تلاش برای یافتن یک تعریف جامع
 ۲-۱-۲-۴- تفاوت رویکردتفکر انتقادی با انواع دیگر رویکردهای تفکر
۲-۱-۳- مبانی تفکر انتقادی
 ۲-۱-۳-۱- مبانی فلسفی
 ۲-۱-۳-۱-۱- اندیشه های دور کلاسیک
 ۲-۱-۳-۱-۲- اندیشه های دور رنسانس 
 ۲-۱-۳-۱-۳- عصر روشن گری
 ۲-۱-۳-۱-۴- اندیشه ها یمعاصر
•جان دیوئی، پدر تفکر انتقادی مدرن
•رابرت انیس و تفکر مسئولانه 
•نظریه پردازان انتقادی(مکتب فرانکفورت) 
•لیپمن و کاربری تفکر انتقادی در آموزش فلسفه به کودکان
-مبانی فلسفی برنامه فلسفه برای کودکان
 ۱- مبانی هستی شناختی
 ۲- مبانی انسان شناختی 
 ۳- مبانی معرفت شناختی 
 ۴- مبانی ارزش شناختی 
 ۲-۱-۳-۲- مبانی روانشناختی 
 ۲-۱-۳-۲-۱- دیدگاه شناختی ژان پیاژه
 ۲-۱-۳-۲-۲- دیدگاه ویگوتسکی 
۲-۱-۴- مؤلفه ها، ویژگی ها و رویکردها
 ۲-۱-۴-۱- مؤلفه های تفکر انتقادی
 ۲-۱-۴-۲- ضرورت توجه به هر دو مؤلف تفکر انتقادی 
 ۲-۱-۴-۳- مهارت ها و تمایلات در تفکر انتقادی
۲-۱-۴-۴- رویکردهای تفکر انتقادی
۲-۱-۴-۴-۱- تفکر انتقادی به عنوان یک مهارت عام
 ۲-۱-۴-۴-۲- تفکر انتقادی به عنوان یک مهارت در حوز خاص
۲-۱-۵- آموزش مبتنی بر تفکر انتقادی 
۲-۱-۵-۱- تفکر انتقادی در آموزش و پرورش
۲-۱-۵-۲- چرا فقدان تفکر انتقادی؟ 
۲-۱-۵-۳-پرورش تفکر انتقادی
 ۲-۱-۵-۳-۱- پرورش مهارت های تفکر انتقادی 
 ۲-۱-۵-۳-۲- آموزش مبتنی بر دیالوگ
 ۲-۱-۵-۳-۳- بهره گیری از فنون طرح پرسش
 ۲-۱-۵-۳-۴- یادگیری مبتنی بر همیاری
 ۲-۱-۵-۳-۵- یادگیری بر مبنای حل مسأله
 ۲-۱-۵-۳-۶- آموزش بر مبنای مورد کاوی
 ۲-۱-۵-۳-۷- آموزش راهبردهای فراشناختی 
 ۲-۱-۵-۳-۸- پرورش تمایلات تفکر انتقادی
 ۲-۱-۵-۳-۸-۱- موانع تفکر انتقادی 
 ۲-۱-۵-۳-۸-۲- باورهای معرفتی در تفکر انتقادی 
 ۲-۱-۵-۳-۹- مؤلفه های کلاس درس مبتنی بر تفکر انتقادی
۲-۱-۶- سنجش تفکر انتقادی
۲-۱-۶-۱- شیوه های سنجش تفکر انتقادی 
۲-۱-۶-۲- ابزارهای سنتی سنجش تفکر انتقادی
۲-۱-۶-۳- مسایل و مشکلات سنجش تفکر انتقادی

یشینه تحقیقاتی 
پیشینه داخلی
پیشینه خارجی 

منابع و مآخذ
منابع فارسی    
منابع انگلیسی

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.