بررسی و تشریح انواع رویکرد تفکر انتقادی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
7 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 بررسی و تشریح انواع رویکرد تفکر انتقادی دارای ۱۶۹ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد بررسی و تشریح انواع رویکرد تفکر انتقادی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی بررسی و تشریح انواع رویکرد تفکر انتقادی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن بررسی و تشریح انواع رویکرد تفکر انتقادی :

دید کلی :
هدف از این پایان نامه بررسی و تشریح انواع رویکرد تفکر انتقادی می باشد.


توضیحات کامل :

هدف از این پایان نامه بررسی و تشریح انواع رویکرد تفکر انتقادی می باشد.

 

 

    ادوارد گلاسر که در اندیش خود از دیدگاه های دیوئی در باب تفکر انتقادی بهره برده است، تفکر انتقادی را این گونه تعریف می کند: ۱. تمایل برای بررسی موضوع ها و مشکلات به یک روش اندیشمندانه که در حوز تجارب شخص رخ می دهد.  ۲. دانش روش های بررسی و استدلال منطقی و در نهایت   ۳. مهارت های به کارگیری این روش ها (واتسون – گلاسر، ۱۹۸۰)

 

به طور کلی دو رویکرد در زمین تفکر انتقادی وجود دارد. 

رویکرد نخست معتقد است که تفکر انتقادی شامل مجموعه ای از مهارت ها و نگرش های عام است که اگر کسی به آنها دست یابد، می تواند توانایی خویش را در رشته های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فنی و غیره به کار بگیرد. بر اساس این دیدگاه، کسی که دارای مهارت های عام تفکر انتقادی باشد، معمولاً می تواند منطقی فکر کند، به حل مسأله بپردازد، اطلاعات را تجزیه و تحلیل و ترکیب کند، استدلال قیاسی و استقرایی نماید، طرح پرسش کند و به طور استنتاجی و اندیشمندانه بیندیشد و در یک بررسی خودانگیخته، درگیر شود.

 

   رویکرد دوم بر این باور است که هیچ مهارت و نگرش عامی در زمین تفکر انتقادی وجود ندارد و هر رشته و حوز ویژه ای از دانش، نیازمند مهارت های خاص آن حوزه است و کسی نمی تواند در زمینه ای که تخصص ندارد به تجزیه و تحلیل، استنباط، ارزیابی و قضاوت بپردازد. این رویکرد با عنوان کسب مهارت انتقادی در یک حوز خاص نیز نامیده می شود. رویکرد کسب مهارت در یک حوز خاص، تفاوت فراوانی با رویکرد کسب مهارت های عام دارد. در ادامه به تشریح این رویکرد ها می پردازیم.

 

 

 

 

بسیاری از پژوهشگران، استدلال می کنند که تفکر انتقادی یک مهارت عام است و باید در سراسر برنام آموزشی آموخته شود (هالپرن ۱۹۸۹، لاوسن ۱۹۹۳، به نقل از نیستانی،۱۳۹۲). انیس وپائول از این ایده دفاع می کنند که تفکر انتقادی، مهارت های ویژه ای است که در کل رشته های علمی، عام و مشترک است. از دیدگاه انیس داشتن آگاهی و اطلاعات کافی در یک زمین خاص و درک مفاهیم اساسی آن به تولید تفکر انتقادی منجر نمی شود. در عوض او نتیجه گیری می کند که راهبرد های کلی در بسیاری از موضوع ها قابل استفاده است و لازم است تا تفکر انتقادی به عنوان موضوع جداگانه و فارغ از محتوای خاص آموزش داده شود (انیس ۱۹۸۵،همان). بر اساس این دیدگاه، می توان تفکر انتقادی را بر روی رشته های تعمیم یافته، پایه ریزی کنیم نه بر روی حوز محدود یا مشخص و یا در رشته هایی با مهارت های موضوعی ویژه.

 

 

   رابرت انیس(۲۰۰۲) بررسی و تشریح انواع رویکرد تفکر انتقادی
فهرستی از مهارت های تفکر را مطرح می کند که از ساده به پیچیده، مرتبط با رشد شناختی تنظیم شده است: منطق، تجزیه و تحلیل، ترکیب، حل مسأله، استدلال استقرایی، استدلال قیاسی، طرح پرسش، تفکر استنتاجی، تفکر سازنده و تحقیق خود انگیخته. انیس این مهارت ها را قابل آموزش و یادگیری می داند.
   یکی دیگر از نظریه های با نفوذ در زمین تفکر انتقادی که می توان آن را در رویکرد نخست جای داد، نظری بنجامین بلوم است. در واقع، سهم بنجامین بلوم در حوز تعلیم و تربیت، طبقه بندی های سه گان وی از انواع یادگیری است: شناختی، روانی ـ حرکتی و عاطفی. طبقه بندی بلوم از اهداف آموزش و پرورش (۱۹۷۴) که به طور مکرر به عنوان راهبرد تعلیم و تربیت به کار می رود، بر مفهوم تفکر انتقادی متمرکز است. این طبقه بندی ها بیانگر سلسله مراتب شناخت است و دربرگیرند رفتارهایی است از ساده به پیچیده و عینی به ذهنی(انتزاعی). حوز شناختی طبقه بندی بلوم، به شش سطح تقسیم می شود: دانش، درک فهم، کاربرد، تجزیه و تحلیل، ترکیب و ارزیابی.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بررسی و تشریح انواع رویکرد تفکر انتقادی
فهرست مطالب

تبیین رویکرد تفکر انتقادی (معنا ، مبانی و ) 
۲-۱- مقدمه
۲-۱-۲- معنا و مفهوم تفکر انتقادی
 ۲-۱-۲-۱- مرز تفکر انتقادی و شبه تفکر انتقادی
 ۲-۱-۲-۲-تفکر انتقادی به عنوان یک محصول یا فرایند 
 ۲-۱-۲-۳- تلاش برای یافتن یک تعریف جامع
 ۲-۱-۲-۴- تفاوت رویکردتفکر انتقادی با انواع دیگر رویکردهای تفکر
۲-۱-۳- مبانی تفکر انتقادی
 ۲-۱-۳-۱- مبانی فلسفی
 ۲-۱-۳-۱-۱- اندیشه های دور کلاسیک
 ۲-۱-۳-۱-۲- اندیشه های دور رنسانس 
 ۲-۱-۳-۱-۳- عصر روشن گری
 ۲-۱-۳-۱-۴- اندیشه ها یمعاصر
•جان دیوئی، پدر تفکر انتقادی مدرن
•رابرت انیس و تفکر مسئولانه 
•نظریه پردازان انتقادی(مکتب فرانکفورت) 
•لیپمن و کاربری تفکر انتقادی در آموزش فلسفه به کودکان
-مبانی فلسفی برنامه فلسفه برای کودکان
 ۱- مبانی هستی شناختی
 ۲- مبانی انسان شناختی 
 ۳- مبانی معرفت شناختی 
 ۴- مبانی ارزش شناختی 
 ۲-۱-۳-۲- مبانی روانشناختی 
 ۲-۱-۳-۲-۱- دیدگاه شناختی ژان پیاژه
 ۲-۱-۳-۲-۲- دیدگاه ویگوتسکی 
۲-۱-۴- مؤلفه ها، ویژگی ها و رویکردها
 ۲-۱-۴-۱- مؤلفه های تفکر انتقادی
 ۲-۱-۴-۲- ضرورت توجه به هر دو مؤلف تفکر انتقادی 
 ۲-۱-۴-۳- مهارت ها و تمایلات در تفکر انتقادی
۲-۱-۴-۴- رویکردهای تفکر انتقادی
۲-۱-۴-۴-۱- تفکر انتقادی به عنوان یک مهارت عام
 ۲-۱-۴-۴-۲- تفکر انتقادی به عنوان یک مهارت در حوز خاص
۲-۱-۵- آموزش مبتنی بر تفکر انتقادی 
۲-۱-۵-۱- تفکر انتقادی در آموزش و پرورش
۲-۱-۵-۲- چرا فقدان تفکر انتقادی؟ 
۲-۱-۵-۳-پرورش تفکر انتقادی
 ۲-۱-۵-۳-۱- پرورش مهارت های تفکر انتقادی 
 ۲-۱-۵-۳-۲- آموزش مبتنی بر دیالوگ
 ۲-۱-۵-۳-۳- بهره گیری از فنون طرح پرسش
 ۲-۱-۵-۳-۴- یادگیری مبتنی بر همیاری
 ۲-۱-۵-۳-۵- یادگیری بر مبنای حل مسأله
 ۲-۱-۵-۳-۶- آموزش بر مبنای مورد کاوی
 ۲-۱-۵-۳-۷- آموزش راهبردهای فراشناختی 
 ۲-۱-۵-۳-۸- پرورش تمایلات تفکر انتقادی
 ۲-۱-۵-۳-۸-۱- موانع تفکر انتقادی 
 ۲-۱-۵-۳-۸-۲- باورهای معرفتی در تفکر انتقادی 
 ۲-۱-۵-۳-۹- مؤلفه های کلاس درس مبتنی بر تفکر انتقادی
۲-۱-۶- سنجش تفکر انتقادی
۲-۱-۶-۱- شیوه های سنجش تفکر انتقادی 
۲-۱-۶-۲- ابزارهای سنتی سنجش تفکر انتقادی
۲-۱-۶-۳- مسایل و مشکلات سنجش تفکر انتقادی

یشینه تحقیقاتی 
پیشینه داخلی
پیشینه خارجی 

منابع و مآخذ
منابع فارسی    
منابع انگلیسی

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.