پیشینه و مبانی نظری تحقیق فرش ایران


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
11 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 پیشینه و مبانی نظری تحقیق فرش ایران دارای ۳۷ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پیشینه و مبانی نظری تحقیق فرش ایران  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پیشینه و مبانی نظری تحقیق فرش ایران،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پیشینه و مبانی نظری تحقیق فرش ایران :

پیشینه و مبانی نظری تحقیق فرش ایران

فرش ایران
انسان بر اثر نیاز از دیرباز در اندیشه آن بود که زیراندازی مناسب و پوششی درخور برای خود آماده سازد که هم او را از گزند باد و باران مصون دارد و هم بستری نرم برایش فراهم آورد و عایقی در برابر گرما و سرما باشد . آشیانه پرندگان و ساقه‌های در هم تنیده گیاهان یکی از الگوهایی بود که انسان را به سوی بافته‌ها سوق می‌داد . انسان نخستین در طی قرنها به روش درهم تنیدن الیاف گیاهی و پوست درختان ، به صنایعی نظیر سبد بافی آشنا شده بود ، و اکنون با بهره‌گیری از پشم حیواناتی که قابلیت زیست در جوامع اولیه را داشتند ، می‌توانست زیر اندازهایی نه چندان نرم ارایه دهد .
زنان از جمله کسانی بودند که از آغاز در این فن کوشش بسیار داشتند و به بافت دست بافتهای پوششی و زیراندازی و روپوش حیوانات و کیسه حمل مواد دست می‌یازیدند .
زیراندازهای نخستین متشکل از پوست نرم حیوانات و الیاف نرم گیاهی و بوریا بود اما به دلیل گسترش جوامع اجتماعی و کاهش شکار ، نیاز به تولید بیشتر زیراندازهای دست بافته روز به روز بیشتر شد و بافت این گونه زیراندازها تکامل یافت .
کاوشهای باستانشناسی نشان می‌دهد استفاده از بوریاهای بافته شده از نی‌های منطقه میان رودان ، از هزاره چهارم و پنجم متداول بوده و بافت گلیم تا سده پانزده قبل از میلاد ، به مرحله بالایی از تکامل رسیده است .
کهن‌ترین دستبافته‌ای که باستانشناسان به آن دست یافته‌اند ، قالیچه‌ای است که به علت دستیابی به آن در گور یخ زده یکی از فرمانروایان سکایی در دره ‌پازیریک در سیبری ، به نام قالیچه پازیریک نامیده شده است . این فرش که به عنوان پوشش اسب به کار می‌رفته هم اکنون در موزه ارمیتاژ لنینگراد نگهداری می‌شود و صاحب نظران با توجه به نقشهای روی این قالی که شبیه نقوش اصیل هخامنشی است آن را ایرانی می‌دانند و بر این باورند که فرش پازیریک از دست بافتهای مادها و پارت‌ها ( خراسان بزرگ قدیم ) است .
رنگهای مورد استفاده در این قالی قرمز اخرایی ، زرد ، سبز کمرنگ و نارنجی است . تشابه نقوش سواران و مردان پیاده که در کنار اسبان خود راه می‌پیمایند ، و جانواران بالدار در این قالی با نقوش تخت جمشید ، درستی نظر این پژوهشگران را قویتر می‌سازد . صاحبنظران همچنین معتقدند بافت قالیچه‌ای با چنین ویژگیها ، مستلزم دارا بودن پشتوانه‌ای فرهنگی و هنری در ارتباط با بافت فرش ، کمینه برای چندین قرن خواهد بود و مبین این نکته است که در سده‌های متمادی ، پیش از بافت فرش معروف پازیریک ، این حرفه در فلات ایران رواج داشته و ایرانیان به رمز آن پی‌برده بودند .
گفتار مورخان نیز ، حاکی از تایید همین نکته است . به طوری که گزنفون مورخ یونانی در کتاب خود موسوم به « سیرت کوروش » می‌گوید : « ایرانیان برای اینکه بسترشان نرم باشد ، قالیچه زیر بستر خود می‌گستردند ».
این عبارت نشان دهنده آن است که قالیبافی در

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.