ادبیات نظری تحقیق عدالت اجتماعی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
7 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 ادبیات نظری تحقیق عدالت اجتماعی دارای ۲۹ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد ادبیات نظری تحقیق عدالت اجتماعی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی ادبیات نظری تحقیق عدالت اجتماعی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن ادبیات نظری تحقیق عدالت اجتماعی :

ادبیات نظری تحقیق عدالت اجتماعی

قلمرو عدالت اجتماعی
۱ – ۲ . حوزه عدالت اجتماعی
عدالت اجتماعی به حوزه خاصی از زندگی اختصاص ندارد و طبق فرمایش نبی اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله « بالعدل ‏ قامت ‏ السّماوات ‏ و الأرض : آسمان‌ها و زمین بر ‌پایه عدالت نهاده شده است .‏» ( فیض کاشانی ، ۱۴۱۵ق : ج ‏ ۵ ، ۱۰۷ ) بنیان نظام آفرینش و هم‌چنین قوانین وتشریعات الهی بر پایه عدل نهاده شده است . براین اساس در همه حوزه های زندگی می‌بایست اصل عدالت مورد توجه و رعایت قرار گیرد . به همین دلیل عدالت در حوزه های اقتصادی ، سیاسی ، قضایی ، خانوادگی ، شخصی ، و نسبت به خرد و کلان و دارا و ندار و معتبر و غیرمعتبر مورد تأکید قرار گرفته و از هرگونه بیدادی هشدار و پرهیز داده شده است .

۲ – ۲ . مصادیق اجرای عدالت اجتماعی
۱ – ۲ – ۲ . برپایی حق
حق و باطل دو مفهوم متضاد و متناقض هستند . بودن یکی برابر با نبودن دیگری است . بر پایی حق یکی از مصداق‌های عدالت است . امام علی علیه‌السلام بر پایی حق را عامل عزت‌مندی و پایداری دین و اصلاح روزگار و دوام حکومت می‌داند ، چنان‌چه می‌فرماید : « فَإِذَا أَدَّتْ اَلرَّعِیَّهُ إِلَى اَلْوَالِی حَقَّهُ وَ أَدَّى اَلْوَالِی إِلَیْهَا حَقَّهَا عَزَّ اَلْحَقُّ بَیْنَهُمْ وَ قَامَتْ مَنَاهِجُ اَلدِّینِ وَ اِعْتَدَلَتْ مَعَالِمُ اَلْعَدْلِ وَ جَرَتْ عَلَى أَذْلاَلِهَا اَلسُّنَنُ فَصَلَحَ بِذَلِکَ اَلزَّمَانُ وَ طُمِعَ فِی بَقَاءِ اَلدَّوْلَهِ وَ یَئِسَتْ مَطَامِعُ اَلْأَعْدَاءِ . وَ إِذَا غَلَبَتِ اَلرَّعِیَّهُ وَالِیَهَا أَوْ أَجْحَفَ اَلْوَالِی بِرَعِیَّتِهِ اِخْتَلَفَتْ هُنَالِکَ اَلْکَلِمَهُ وَ ظَهَرَتْ مَعَالِمُ اَلْجَوْرِ وَ کَثُرَ اَلْإِدْغَالُ فِی اَلدِّینِ وَ تُرِکَتْ مَحَاجُّ اَلسُّنَنِ فَعُمِلَ بِالْهَوَى وَ عُطِّلَتِ اَلْأَحْکَامُ … : و آن گاه که مردم حق رهبرى را ادا کنند و زمامدار حق مردم را بپردازد ، حق در آن جامعه بین آن‌ها عزت یابد و راه هاى دین پایدار و نشانه‌هاى عدالت برقرار و سنت ( پیامبر ) پایدار گردد ، پس روزگار اصلاح شود و مردم در تداوم حکومت امیدوار ، و دشمن در آرزوهایش مأیوس مى‌گردد . امّا اگر مردم بر حکومت چیره شوند یا زمامدار بر مردم ستم کند ، وحدت کلمه از بینرود ، نشانه‌هاى ستم آشکار و نیرنگ بازى در دین فراوان و راه‌های روشن سنّتها ترک گردد و از روی هوای نفس عمل شود و اجرای احکام تعطیل شود . . . » ( نهج‌البلاغه ، خطبه۲۱۶ ، ص۳۳۳ )
حق زمامداران پیروی از دستورهای او ، و حق مردم هم عدالت و حسن رفتار اوست ، و هر کدام از این‌ها در برابر دیگری لازم است . مراعات حقوق کهدر این سخن حضرت ، مراعات طرفینیحقوق مردم و حاکم می باشد ، مصداقی از اجرای عدالت است . در مواردی که اشخاص یا گروه‌هایی بر یکدیگر حقی داشته باشند ، مراعات آن ، عدالت وعدم مراعات آن ، همسان با جور و ستم است . طبق فرمایش حضرت علی علیه‌السلام ، مراعات نکردن حقوق حاکم نمونه‌ای از عدم رعایت عدالت می‌باشد ، که موجب ظهور علائم و نشانه‌های ظلم و ستم می‌شود

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.