پیشینه ومبانی نظری رفتار شهروندی سازمانی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
4 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 پیشینه ومبانی نظری رفتار شهروندی سازمانی دارای ۴۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پیشینه ومبانی نظری رفتار شهروندی سازمانی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پیشینه ومبانی نظری رفتار شهروندی سازمانی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پیشینه ومبانی نظری رفتار شهروندی سازمانی :

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۳۵ صفحه

قسمتی از متن word (..docx) :

‏رفتار شهروند‏ی سازمانی
‏پیشینه ومبانی نظری رفتار شهروندی سازمانی
فهرست مطالب:
‏سیر‏ ‏تحول‏ ‏مفهوم‏ ‏رفتار‏ ‏شهروندی‏ ‏سازمانی
‏۲-۱-۳-۲- ‏تعاریف‏ ‏رفتار‏ ‏شهروندی‏ ‏سازمانی‏:
‏۲-۱-۳-۳- ‏ویژگی‌های‏ ‏رفتار‏ ‏شهروندی‏ ‏سازمانی‏:
‏الف‏: ‏غیرقطعی‏ ‏بودن‏ (‏غیردستوری‏ ‏بودن‏):
‏ب‏: ‏رفتارهای‏ ‏که‏ ‏ناشی‏ ‏از‏ ‏ابتکارات‏ ‏فردی‏ ‏و‏ ‏مستقل‏ ‏کارکنان‏ ‏می‌باشد‏:
‏ج‏: ‏رفتارهای‏ ‏شهروندی‏ ‏سازمانی‏ ‏باعث‏ ‏منفعت‏ ‏سازمان‏ ‏خواهد‏ ‏شد‏:
‏۲-۱-۳-۴- ‏ابعاد‏ ‏رفتار‏ ‏شهروندی‏ ‏سازمانی
‏۲-۱-۳-۵- ‏عوامل‏ ‏تأثیرگذار‏ ‏بر‏ ‏رفتار‏ ‏شهروندی‏ ‏سازمانی
‏۲-۱-۳-۶- ‏پیامدهای‏ ‏رفتار‏ ‏شهروندی‏ ‏سازمانی‏:
‏۲-۲-۳- ‏رفتار‏ ‏شهروندی‏ ‏سازمانی‏:
‏۲-۲-۳-۱- ‏پژوهش‌های‏ ‏خارجی‏:
‏۲-۲-۳-۲- ‏پژوهش‌های‏ ‏داخلی‏:
‏پیشینه ومبانی نظری رفتار شهروندی سازمانی
فهرست‏ ‏منابع
‏منابع‏ ‏فارسی
‏منابع‏ ‏انگلیسی
‏سیر تحول مفهوم رفتار شهروندی سازمانی
‏مفهوم رفتار شهروندی برای اولین بار توسط افرادی نظیر چستر بارنارد . Barnard
‏ (۱۹۳۸)، کتز . Katz
‏ (۱۹۶۴)، کتز و کاهن (۱۹۷۸)، بتمان و اورگان (۱۹۳۸)، اسمیت . Smith
‏ و‏ دیگران (۱۹۳۸)‏ ‏و بعد‏ها ‏به‌صورت‏ ‏مفصل‌تر‏ توسط اورگان (۱۹۸۸)، در ادبیات رفتار سازمانی مطرح گردید (یوسفی، ۱۳۸۷). ‏هرچند‏ مفهوم رفتار شهروندی سازمانی ابتدا در مقالات و ‏پژوهش‌ها‏یی از بارنارد (۱۹۳۸) و کتز (۱۹۶۴) ارائه گردید ولی‏ برای اولین بار باتمن . Bateman
‏ و اورگان‏ (۱۹۸۳) ‏بودند ‏که ‏در خلال بررسی ‏رابط‏ه ‏بین رضایت شغلی و عملکرد‏، آن‏ را بررسی ‏نموده و ‏از اصطلاح «رفتار شهروندی سازمانی» استفاده ‏نموده‌اند‏. از دید آنان رفتار شهروندی سازمانی آن را ‏به‌عنوان‏ مجموعه‏ای از ‏رفتارها‏ی سودمند است که در شرح شغل قید نشده اما کارکنان برای کمک به سایرین طی انجام وظایف سازمانی به نحو مشهود این رفتارها را از خود بروز می
‏دهند‏ (هوسام . Hossam
‏، ۲۰۰۸).
‏پیشینه مفهوم رفتار شهروندی سازمانی را می‌تواند در نظرات کاتز (۱۹۶۴)، جستجو کرد. ‏کاتز بیان نموده که سازمان‌های ‏اثربخش‏ سه ویژگی ذیل را در ‏خوددارند‏:‏ ‏که کارکنان را در درون سیستم نگهداری و حفظ می‌کنند.
‏۱-اطمینان ‏م‏ی‌یابند که کارکنان ‏آن‌ها‏، الزامات خاص نقش را به نحو ‏قابل‌اعتماد‏ی انجام ‏م‏ی‌دهند.
‏۲-به ‏فعال‏یت‌های نوآورانه و خودجوش کارکنان خود که فراتر از وظایف سازمانی است و در شرح شغل آنان ‏موردتوجه‏ واقع نشده، توجه خاص دارند.
‏۳-ویژگی سوم سازمان‌های اثربخش در دید کاتز به این معنی است که سازمان‌ها برای دستیابی به موفقیت، نیازمند کارکنانی با تمایلات فراتر از حداقل‏‏های لازم جهت انجام شغل و جنبه‏‏های خاص فعالیت‏‏های شغلی خود هستند، ‏آنچه‏ امروزه از آن تحت عنوان «رفتار شهروندی سازمانی» یاد می‏‏شود.
‏کاتز با تمایز قائل شدن بین عملکرد نقش و رفتارهای نوآورانه و خودجوش کارکنان از ‏اولین ‏نظر‏یه‌پردازان رفتار شهروندی سازمانی ‏در ‏دهه‌ها‏ی هفتاد و هشتاد میلادی‏ به شمار می‏‏رود ‏(‏پودساکف و همکاران، ‏۲۰۰۰‏).
‏پس از چستر بارنارد (۱۹۳۰) و کتز و کاهن (۱۹۶۶)، پژوهشگران بسیاری به ‏مفهوم‌ساز‏ی و تبیین پدیده رفتارهای ‏فرا نقش‏ی پرداختند. برای مثال؛ پودساکف و همکاران (۱۹۹۷)، مک کنزی و همکاران (۱۹۹۱)، وان دین ‏ول‏ی پاین (۱۹۹۸). ‏کاتز و کاهن. Kahn
‏ (۱۹۶۶)، رفتارهای ‏فرا نقش‏ مؤثر در اثربخشی سازمانی را شامل رفتارهایی می‏‏دانند که به تعبیر آنان‏، ‏ماشین اجتماعی سازمان را ‏روغن‌کار‏ی نموده و به‌طور مستقیم به چگونگی وظایف عملکردی خاص، مربوط ‏نم‏ی‌باشند. رفتارهای ‏فرا نقش‏ شامل؛ کمک به کارکنان در رابطه با مشکلات کاری آنان، پذیرش سایرین در گروه کار (بدون هیچ اعتراض و ایراد گرفتن از آنان)، ‏انعطاف‌پذ‏یری، به حداقل رساندن سطح تعارض بین فردی، ‏صرفه‌جو‏یی و محافظت از منابع سازمانی می‏‏باشند. کاتز و کاهن (۱۹۶۶)، ‏«‏واژه شهروندی» را برای توصیف کارکنانی که این نوع رفتارهای ‏فرا نقش‏ را از خود بروز می‏‏دادند، به ‏کاربردند‏. کارکنانی با سطح مطلوب رفتار شهروندی سازمانی برای مدیران بسیار ‏باارزش‏ تلقی می‏‏شوند ‏چراکه‏ آنان کار مدیران را ‏آسان‌تر‏ می‏‏کنند. در این شرایط مدیران، زمان بیشتری را جهت بهبود اثربخشی سازمانی در اختیار خواهند داشت

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.