پیشینه ومبانی نظری استرس و سن


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
3 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 پیشینه ومبانی نظری استرس و سن دارای ۶۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پیشینه ومبانی نظری استرس و سن  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پیشینه ومبانی نظری استرس و سن،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پیشینه ومبانی نظری استرس و سن :

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۵۷ صفحه

قسمتی از متن word (..docx) :

۲
‏استرس و سن
‏مقدمه
‏استرس جایگاه مهمی در مباحث روان‌شناسی‌ دارد و روان‌شناسان چگونگی واکنش به عوامل‌ استرس‌زا را از دیدگاه‌های مـختلف مـورد بحث و بررسی قرار داده‌اند.‏ ‏هانس سلیه Selye, H
‏‌‏(۱۹۷۶) ‏استرس را یـک واکـنش به محرک‌های محیطی تعریف می‌کند.‏ ‏به اعتقاد‌ لازاروس Lazaurus, R. S
‏‌ (‏۱۹۸۹) ‏استرس‌ حالت تنش روانی است که به وسیله رویدادها و فشارهای جسمانی،‏ ‏روانی و اجتماعی به‌ وجود می‌آید.‏ ‏به بیان دیگر،‏ ‏هر محرکی کـه تـمامیّت زیستی،‏ ‏روانی و اجتماعی انسان را تـهدید کند،‏ ‏عامل اسـترس‌زا نامیده می‌شود و موجب‌ استرس می‌شود.‏ ‏می‌توان گفت کسانی که بیشتر در معرض عوامل استرس‌زا قرار دارند،‏ ‏برای ابتلاء به انواع ناراحتی‌های جسمانی و روانی‌ مستعدترند.‏ ‏تفسیر و ارزیابی ادارکی فرد از عامل استرس‌زا(استرسور)در شدت و میزان‌ اثرگذاری عامل‌ استرس‌زا‌ در انـسان نـقش به‌سزایی دارد‏ (شفیع آبادی، ۱۳۸۴).
‏استرس به صورت پاسخ‌های متنوع بدنی(سردرد،‏ ‏سرگیجه،‏ ‏دردهای شکمی،‏ ‏بی‌خوابی،‏ ‏خستگی)،‏ ‏روان‌شناختی‏ ‏(نارضایتی از موقعیت موجود،‏ ‏اضطراب،‏ ‏تنش،‏ ‏بی‌قراری،‏ ‏افسردگی)،‏ ‏و رفتاری‏ ‏(استفاده از دارو،‏ ‏سیگار،‏ ‏داروهای اشتها‏ ‏آور)‏ ‏ ‏متجلی می‌شود.‏ ‏ازاین‌رو،‏ ‏در استرس‌ علایمی نظیر بیم و نگرانی،‏ ‏نزدیک بودن خطر،‏ ‏ناتوانی در تمرکز حواس،‏ ‏احساس تنش،‏ ‏احساس‌ ناتوانی‌ در‌ برخورد‌ با موقعیت‌ها و سعی در‌ اجتناب‌ از‌ آنها،‏ ‏ناتوانی در گفتار و ناهماهنگی حـرکتی، تنش عـضلانی،‏ ‏افزایش ضربان قـلب و فشار خون،‏ ‏خشک شدن دهان،‏ ‏و تکرّر ادرار به خوبی‌ مشهودند.‏ ‏لازم به یادآوری است‌ که‌ اضطراب‌ و استرس رابطه نزدیکی دارند و اضـطراب بر‌ اثر استرس‌ حاصل می‌شود.
۲
‏ ‏هرچه کنترل فرد بر روی موقعیت‌ها و محرک‌های استرس‌زا بـیشتر باشد،‏ ‏کمتر مـضطرب مـی‌شود.‏ ‏به عبارت دیگر،‏ ‏فرد زمانی دچار اضطراب می‌شود‌ که‌ راهی‌ برای‌ کنار آمدن با عوامل استرس‌زا پیدا نکند.‏ (شفیع آبادی، ۱۳۸۴).
‏فرد در برابر عوامل‌ اسـترس‌زا‏ ‏(استرسورها)‏ ‏می‌تواند ‌ ‌دو نـوع واکنش داشته باشد:‏ ‏اول پاسخ‌ به صورت ناکامی که با علائمی نظیر سردرد،‏ ‏اختلالات معده‌ای،‏ ‏آشفتگی خـواب،‏ ‏فشار خـون بـالا، کهیر‌ پوست‌ و در نهایت با افسردگی همراه است.‏ ‏دومین نوع پاسخ به صورت اضطراب‌ است‌ که با احساس ‏بـی‌کفایتی،‏ ‏نبود اطمینان،‏ ‏ابهام در تفکر،‏ ‏و گاهی هراس همراه است.‏ ‏اضطراب شدید با نشانه‌هایی مانند تیک،‏ ‏کهیر پوست،‏ ‏تغییر صدا،‏ ‏و‌ کـاهش‌ وزن‌ مشخص می‌شود(مارکیدس Markides, K. S
‏ و کوپرCooper, C. L
‏‌‏، ۱۹۸۹).
‏انسان در‌ همه‌جا‌ و در همه‌سنین در زمینه‌های گوناگون به نوعی دچار استرس و عوارض ناشی از آن است.‏ همچنین مطالعات نشان داده است که نوع رویدادهایی که موجب استرس می گردد در سنین مختلف متفاوت خواهد بود. در پژوهش حا‏ض‏ر سعی بر این است که در مورد ویژگی دوره های مختلف زندگی و استرس های خاص آن دوره و روش های برطرف کردن آن بحث گردد.
‏دوران کودکی‏(تولد تا ۱۲ سالگی)
‏آنچه افراد جامعه، در زندگی روزمره، کودکی می نامند برحسب جامعه و فرهنگی که به آن تعلق دارند متفاوت است. کودکی در ساده ترین بیان و به عنوان یک گستره سنی یکپارچه و متمایز از دوره های دیگر زندگی، به دوره ای که از تولد تا نوجوانی ادامه دارد اطلاق می گردد. دوره کودکی به سه دوره کوچکتر تقیسم می گردد:
‏الف) کودکی اول: کودکی نخست (از تولد تا حدود دو سالگی)
۳
‏ب) کودکی دوم: کودکی میانه (ازدو تا شش-هفت سالگی)
‏ج)کودکی سوم: کودکی پایانی (از شش-هفت تا یازده ‏–‏ دوازده سالگی) (منصور، ۱۳۹۳).
‏کودکی اول‏(نوزادی و شیر خوارگی)
‏کودکی نخست به بخشی از کودکی اطلاق می گردد که از تولد تا زبان باز کردن ادامه دارد و به اعتبار فقدان طرفیت استفاده موثر از گفتار این دوره را می توان دوره پیش کلامی و به دلیل شکل گیری ساختهای ایجاد کننده امکان فهمیدن و فهماندن بدون استفاده از گفتار بنا بر سازه دریافت و واکنش براساس تجهیزات حسی-حرکتی، دوره حسی-حرکتی نامید(منصور، ۱۳۹۳).
‏حالات عاطفی کودک، ابتدا به احساس آسایش و عدم آسایش محدود می شود؛ یعنی زنمانی که در امر تغذیه کودک تاخیری افتد یا خیش باشد، برانگیخته می شود و واکنشهای عاطفی در کودک مشخص می شود. از زمانی که کودک در می یابد که وجود مادر برای ارضای نیازهایش ضروری استف اولین زمینه های آگاهی از عوامل اجتماعی نیز شکل می گیرد. در سه چهار ماهگی هیجان های خوشایند کودک به صورت شادی، خنده و صداهای مخصوص در مقابل محرک ها های مطبوع دیده می شود و اگر کودک ‏را در اغوش بگیرند شادمان و ساکت می شود؛ یعنی نوع پاسخگویی به عوامل محیطی، ضمن بروز پاسخ های عاطفی مشاهده می شود‏(سیف و همکاران، ۱۳۹۲).
‏یک کودک طبیعی سه تا شش ماهه در مقابل چهره مادر یا افراد غریبه و یا حتی ماسک و مترسک لبخند می زند. در هشت ماهگی چهره اش با دیدن افراد غریبه تغییر می کند. در اواخر سال اول زندگی، پاسخ عاطفی ترس، گاه به صورت اضطراب کلی و گاه به صورت وحشت از غریبه، ترس از جدا شدن از مادر و ترس از صدای بلند بوضوح دیده می شود‏ که بتدریج از بین می رود(سیف و همکاران، ۱۳۹۲).

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.