مبانی نظری وپیشینه تحقیق راهبردهای شناختی وفراشناختی یادگیری


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
8 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مبانی نظری وپیشینه تحقیق راهبردهای شناختی وفراشناختی یادگیری دارای ۵۱ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مبانی نظری وپیشینه تحقیق راهبردهای شناختی وفراشناختی یادگیری  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مبانی نظری وپیشینه تحقیق راهبردهای شناختی وفراشناختی یادگیری،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مبانی نظری وپیشینه تحقیق راهبردهای شناختی وفراشناختی یادگیری :

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۴۷ صفحه

قسمتی از متن word (..docx) :

‏مبانی نظری وپیشینه تحقیق راهبردهای شناختی وفراشناختی یادگیری
‏فصل دوم
‏پیشینه نظری و عملی پژوهش
‏۲‏ـ‏۱‏ مقدمه‏ ‏۱۰
‏۲ـ۲ تعریف راهبردهای یادگیری‏ ‏۱۳
‏۲‏ـ‏۳‏ راهبردهای شناختی‏ ‏۱۵
‏۲‏ـ۳ـ‏۱‏ راهبردهای تکرار یا مرور‏ ‏۱۶
‏روش ها و راهکارهای راهبردهای تکرار‏ ۱۷
‏۲ـ۳ـ۲ راهبرد بسط و گسترش معنایی‏ ‏۲۱
‏روش‌ها و تاکتیک‌های گسترش معنایی‏ ‏۲۲
‏۲‏ـ۳ـ۳ راهبرد سازمان دهی‏ ‏۲۸
‏روش‌ها و راهکارهای سازمان‌دهی ‏ ‏۲۸
‏۲‏ـ‏۴‏ راهبردهای فراشناختی‏ ‏۳۳
‏۲‏ـ‏۵‏ دانش ویژه راهبرد‏ ‏۴۰
‏۲‏ـ‏۶‏ دانش راهبرد اسنادی‏ ‏۴۰
‏۲‏ـ‏۷‏ تفاوت‌های جنسی در استفاده از راهبرد‏ ‏۴۱
‏۲‏ـ‏۸‏ راهبردهای یادگیری و رشد‏ ‏۴۱
‏شکل (۲-۶) الگوی پیشنهادی تنظیم فعالیتها و راهبردهای یادگیری
‏۲ـ۹ـ پیشی‏نه عملی تحقیق
‏۲ـ۱۰ـ پژوهش‌های خارجی
‏۲ـ۱۱ـ پژوهش‌های داخلی
‏مبانی نظری وپیشینه تحقیق راهبردهای شناختی وفراشناختی یادگیری
فهرست منابع فارسی
‏مبانی نظری وپیشینه تحقیق راهبردهای شناختی وفراشناختی یادگیری
فهرست منابع انگلیسی
‏مقدمه
‏امروزه برخلاف گذشته، دیدگاه‌های حاکم بر روان‌شناسی تربیتی بسیاری از عوامل و ابعاد یادگیری را قابل تغییر و اکتساب می‌دانند. یکی از نکات مهم که همواره مورد تأکید شناخت گرایان است آموزش‌پذیری بسیاری از عوامل دخیل در یادگیری است. شناخت گرایان در آثارشان بر قابل یادگیری بودن خلاقیت، حل مسأله، راهبردهای شناختی و فراشناختی تأکید نموده‌اند (بایلز‏ Baills
‏ وهمکاران ۲۰۰۱ به نقل از مصرآبادی ۱۳۸۰).
‏افراد اغلب تصور می‌کنند که تنها ارائه مواد آموزشی به فراگیران پاسخگوی مسئولیت آنان است. در حالی که این تصور صحیحی نیست و مدرس، معلم، یا مسئولین آموزش باید راه و روش آموختن و یادگیری مواد ارائه شده را نیز به شاگردان بیاموزند (فردانش ۱۳۷۲، ص۱۶۵).
‏در فعالیتهای آموزش‏ی‏ علاوه بر برنامه‌ریزی و سازماندهی منطقی محتوای آموزشی، باید توجه فراگیران را به اطلاعات جلب کرد و به آنها یاد داد که اطلاعات را در حافظه بلند مدتشان رمزگردانی کنند و زمانی که این اطلاعات را نیاز داشته باشند به درستی آنها را بازیابی کنند. البته جلب توجه فراگیران، به رمزگردانی اطلاعات و فرایند بازیابی آنها همیشه کار آسانی نیست. واقعیت اسف‌بار این است که اغلب کودکان و بزرگسالان یادگیرندگان ناکارآمدی هستند (بایل‏ر Bieler
‏ و اسنومن‏ Snowman
‏، ۱۹۹۳)
‏واقعیت این است هنگامی که ماهیت تکلیف یادگیری تغییر پیدا می‌کند فقط اندکی از فراگیران به این فکر می‌افتند که متناسب با این تغییر، روشهای رمزگردانی خویش را تغییر دهند (همان منبع).
‏یکی از بحث‌های مهم مربوط به این است که آیا انجام یا اجرای راهبرد به خواست و نیت خود آگاه نیاز دارد یا نه؟ قائل ‏ن‏بودن به خواست و نیت خودآگاه به عنوان یکی از ویژگی‌های رفتار راهبردی منجر به رفتارهای زیادی خواهد شد که از زمانهای گذشته به عنوان راهبردی محسوب می‌شدند و حالا به عنوان غیر راهبردی طبقه‌بندی می‌شوند. مثل پردازش خودکار و سطح بالای متن به وسیله خوانندگان خبره، اما راهبردها تقریباً همیشه بالقوه خودآگاه می‌باشند. مثلاً خوانندگان ماهر می‌توانند خواندن را متوقف کرده و در مورد راهبرد مطالعه خود فکر کنند.
‏همچنین راهبردها به طور بالقوه قابل کنترل می‌باشد: بعنوان مثال مطالعه کنندگان خبره می‌توانند قسمت‌هایی از متن را که قادر به درک آن نیستند را به اختیار خود دوباره مطالعه کنند. (پریسلی‏ Pressley
‏ و همکاران، ۱۹۸۰)
‏در سه دهه گذشته بسیاری از محققان شناختی تحقیقات گسترده‌ای در مورد راهبردهای شناختی انجام داده‌اند. قسمت عمده‌ای از این تحقیقات مربوط به یکی از فرایندهای (تمرین، طبقه‌بندی و تصویرسازی‏ ‏ذهنی) در حیطه محدوده یادگیری (مثلاً یادگیری مبانی نظری وپیشینه تحقیق راهبردهای شناختی وفراشناختی یادگیری
فهرستی و یادآوری متن) بود. تحقیقات اخیر توجهی به فراشناخت و دانش طرحواره‌ای نداشت. تا اواسط دهه ۷۰ میلادی مشخص شد که انجام انواع مختلف فرایندهای شناختی نمی‌تواند برای ارائه یک راهبرد خوب کافی باشد و اینکه متغیرهای راهبردی، فراشناختی و دانش به طرقی پیچیده با هم در ارتباط هستند (براون
‏ Brown
‏و همکاران‏ ۱۹۸۳؛ پریسلی‏ و همکاران‏ ۱۹۸۵، به نقل از پریسلی و همکاران ۱۹۸۷).
‏راهبردهای شناختی برای کمک به فرد در دستیابی به هدفی خاص (برای مثال درک یک متن) مورد استفاده قرار می‌گیرند. تجارب فراشناختی معمولاً قبل و بعد از فعالیت شناختی می‌آیند. آنها اغلب هنگامی که فعالیت‌های شناختی موفق نیستند اتفاق می‌افتند مانند این شناخت که فرد آنچه را که خوانده متوجه نشده است. این بن‌بست فرایندهای فراشناختی را فعال می‌نماید و یادگیرنده تلاش می‌کند تا این موقعیت را تصحیح کند (رابتس Rabts
‏ و اردوس Orodus
‏، ۱۹۹۳، به نقل از لوینگستون Livingston
‏، ۱۹۹۷).
‏طبق نظر ‏برو‏کوسکی‏ Brokowshi
‏ (۱۹۹۰) پژوهشهای روانشناختی جدید سه یافته مهم را به ویژه در ارتباط با یادگیری دانش‌آموزان آشکار کردند. اولین یافته این است که دانش‌آموزان باید راهبردی شوند و برای برقراری ارتباط بین دانش جدید و دانش قبلی به راهبردها بپردازند. یافته دوم این است که دانش‌آموزان باید بردانش فراشناختی تسلط پیدا کنند و آن را برای کنترل تفکرشان مورد استفاده قرار دهند و یافته سوم این است که دانش‌آموزان باورکنند که آنها مسئول یادگیری خود هستند (به نقل از سیفرت‏ Seifeet
‏، هیلر‏ Wheeler
‏، ۱۹۹۲).
‏دو یافته اول به حوزه راهبردهای یادگیری مربوط است. دو جنبه از راهبردهای یادگیری وجود دارد: جنبه اول راهبردها به نقشه‌ها یا فعالیت‌های ذهنی مربوط است که دانش‌آموزان ممکن است برای دریافت، نگهداری و بازیابی انواع متفاوت دانش و عملکرد مورد استفاده قرار دهند.‏ ‏این راهبردها بطور کلی بعنوان راهبردهای شناختی شناخته می‌شوند. راهبردهای شناختی ممکن است شامل فعالیتهایی مثل دریافت، انتخاب و سازمان‌دهی اطلاعات، تمرین کردن موضوعات یادگیری، ارتباط موضوعات جدید با اطلاعات در حافظه و نگهداری و بازیابی انواع مختلف دانش بشوند

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.