مبانی نظری و پیشینه هوش چندگانه و تفکر انتقادی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
مبانی نظری و پیشینه هوش چندگانه و تفکر انتقادی دارای ۴۳ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مبانی نظری و پیشینه هوش چندگانه و تفکر انتقادی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مبانی نظری و پیشینه هوش چندگانه و تفکر انتقادی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مبانی نظری و پیشینه هوش چندگانه و تفکر انتقادی :
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۳۸ صفحه
قسمتی از متن word (..docx) :
۲-۱-بخش اول : هوش ……………………………………………….………………………..۹
۲-۱-۱-مقدمه :…………………………………………………….……..…………………….۹
۲-۱-۲-مشکل تعریف هوش : …………………………………….……..……………………۹
۲-۱-۳-تعریف هوش : ……………………………………………….…..……………………۹
۲-۱-۴-هوش و مسئله طبیعت ـ تربیت : ……………………………………….…………..۱۲
۲-۱-۵-عوامل موثر بر هوش : …………………………………………………...……… ۱۳
۲-۱-۶-انواع آزمونهای هوش : ……………………………………………………………. ۱۳
۲-۱-۷-طبقات هوش : ………………………………………………………………..……. ۱۴
۲-۱-۸-تاریخچه و نظریههای مربوط به هوش : ………………………………..…..…… ۱۴
۲-۱-۹-انواع هوش از دیدگاه ثرندایک : ………………………………………..….………۱۹
۲-۲-بخش دوم : تفکر انتقادی : …………………………………………………...………..۲۳
۲-۲-۱-مقدمه :………………………………………………..……………………..……… ۲۳
۲-۲-۲-اهمیت افکار انسان :…………………………..…………………………………….۲۴
۲-۲-۳-انوع افکار انسان : …………………………………………..……..……………….۲۴
۲-۲-۴-افکار هدفمند در مقابل افکار بیهدف : …………………….……..……………….۲۵
۲-۲-۵-عوامل بستر ساز تفکر : ……………………………………….….… …………….۲۵
۲-۲-۶-فکر نقاد : ……………………………………………..……………………………. ۲۷
۲-۲-۷-تعریف تفکر انتقادی : …………….. ……………….………….……...…………..۲۸
۲-۲-۸-اهمیت و ضرورت تفکر انتقادی : ……………………………………..…………..۲۹
۲-۲-۹-مفهوم تفکر انتقادی :…………………………………..…………………..………..۳۰
۲-۲-۱۰-مقایسه تفکر عادی و تفکر انتقادی :………………….……………………..……۳۰
۲-۲-۱۱-ویژگی های تفکر انتقادی : …………………………………………….…………۳۱
۲-۲-۱۲-اجزای اصلی تفکر انتقادی :………………………………….…………………..۳۲
۲-۲-۱۳-مهارت تفکر انتقادی : …………………………………………….…….………..۳۴
۲-۲-۱۴-تفکر انتقادی در اسلام………………………………………………….………….۳۶
۲-۳-بخش سوم: پیشینه تحقیق :……………………………………….…………………….۳۸
۲-۳-۱-مقدمه :………………………………………………………………..……………..۳۸
۲-۳-۲-تحقیقات انجام شده در خارج از کشور :………………….…………………………….۳۸
۲-۳-۳-تحقیقات انجام شده در داخل کشور : ……………………….…………………..……..۳۹
۲-۱-بخش اول
هـوش
۲-۱-۱-مقدمه
با وجودی که «هوش» یکی از آن موضوعاتی است که در حوزه روانشناسی، بسیار مورد بحث قرار گرفته است امّا تعریف استانداردی از این که چه چیزی دقیقاً تشکیل دهنده «هوش» است وجود ندارد. برخی پژوهشگران هوش را یک قابلیت منفرد و عمومی میدانند در حالی که برخی دیگر اعقتاد دارند که هوش دربرگیرنده دامنهای از مهارتها و استعدادهاست.
هوش از جمله مواردی است که بسیار مورد توجه روان شناسان بوده و در طول تاریخچه روانشناسی تلاش بر این بوده که ماهیت هوش ، انواع آن ، تغییر پذیری آن و … ، مورد بررسی قرار گیرد. وقتی درباره هوش صحبت میشود، ویژگی هایی چون یادگیری سریع و زیاد ، محاسبات دقیق و فوری و راه حل های جدید به ذهن خطور میکند.
بطور کلی تعاریف متعددی از هوش صورت گرفته است و بر این اساس طبقات مختلفی از انواع هوش نیز مطرح شده است. ثوراندیک ، اسپیرمن ، ترستون استرن برگ ، گاردنر افرادی هستند که انواعی از هوش را بر اساس تعاریفی که از آن ارائه کرده ساختهاند.
پدیده هوش که بارزترین فعالیت قوای ذهنی بشر است و قدرت سازگاری او با محیط را فراهم میآورد. واژه هوش کیفیت پدیده خاصی را که دارای حالت انتزاعی بوده و قابل رویت نیست بیان میکند به عبارت دیگر هوش واژهای است که برای نشان دادن یک متغیر غیرحسی که تنها از طریق خواص آن قابل تفسیر است به کار میرود. بر اساس الگوی ساختار هوش میتوان راهبردهای آموزشی را برای تقویت مهارتهای فراشناختی ارائه کرد.
۲-۱-۲-مشکل تعریف هوش
معمولاً دو دلیل عمده برای اینکه چرا یک تعریف جامع از هوش که مورد اتفاق همه روانشناسان باشد ارائه نشده است وجود دارد.
تعریف یک مفهوم انتزاعی Abstract Concept
که مستقیماً قابل احساس نیست، آسان نخواهد بود و این مشکل به مبحث هوش محدود نمیشود. هنوز در روانشناسی معاصر برای مفاهیمی از قبیل انگیزه Motivation
، غریزه Instinct
، اضطراب Aمبانی نظری و پیشینه هوش چندگانه و تفکر انتقادیiety
و شخصیت Personality
تعاریف کاملاً دقیقی بیان نشده است (اسکوئیلر، ۱۳۷۲، ص ۱۰).
۲- مشکل دیگر در تعریف هوش وابستگی این مفهوم با فرهنگ جامعه است. مثلاً در یونان باستان توانایی افراد در سخنوری شاخص هوش به شمار میرفت. در میان برخی از قبایل آفریقای جنوبی فرد باهوش کسی است که در شکار حیوانات مهارت و جسارت فراوان نشان دهد، در حالی که همین فرد ممکن است در دیگر نقاط جهان فردی عقب مانده تلقی گردد (همان منبع).
البته مشکلی که در تعریف هوش وجود دارد بیشتر یک تعریف آکادمیک است و بیشتر در بحثهای نظری و کتابهای درسی و کلاسهای دانشگاهی مطرح میشود و روانشناسان در عمل با آن روبرو نمیشوند.
۲-۱-۳-تعریف هوش
با وجود همهی مشکلاتی که برای تعریف هوش وجود دارد روانشناسان هر کدام تعاریفی از هوش ارائه کردهاند که به تعدادی از این تعاریف اشاره میشود.
بطور کلی تعاریف متعددی را که توسط روانشناسان برای هوش ارائه شده است، میتوان به سه گروه تربیتی (تحصیلی) ، تحلیلی و کاربردی تفسیم کرد.
۱- تعریف تربیتی هوش
به اعتقاد روانشناسان تربیتی ، هوش کیفیتی است که مسبب موفقیت تحصیلی میشود و از این رو یک نوع استعداد تحصیلی به شمار میرود. آنها برای توجیه این اعتقاد اشاره میکنند که کودکان باهوش نمرههای بهتری در دروس خود میگیرند و پیشرفت تحصیلی چشم گیری نسبت به کودکان کم هوش دارند. مخالفان این دیدگاه معتقدند کیفیت هوش را نمیتوان به نمرهها و پیشرفت تحصیلی محدود کرد، زیرا موفقیت در مشاغل و نوع کاری که فرد قادر به انجام آن است و به گونه کلی پیشرفت در بیشتر موقعیتهای زندگی بستگی به میزان هوش دارد.
۲- تعریف تحلیلی هوش
بنابه اعتقاد نظریه پردازان تحلیلی ، هوش توانایی استفاده از پدیدههای رمزی و یا قدرت و رفتار موثر و یا سازگاری با موقعیتهای جدید و تازه و یا تشخیص حالات و کیفیات محیط است. شاید بهترین تعریف تحلیلی هوش به وسیله « دیوید وکسلر » ، روان شناس امریکایی ، پیشنهاد شده باشد که بیان میکند: هوش یعنی تفکر عاقلانه ، عمل منطقی و رفتار موثر در محیط.
۳- تعریف کاربردی هوش
در تعاریف کاربردی ، هوش پدیدهای است که از طریق تستهای هوش سنجیده میشود و شاید عملیترین تعریف برای هوش نیز همین باشد.
براى تعریف هوش چند نوع برخورد به این مفهوم در برابر داریم. دو برخورد متداولتر، رهیافت روانسنجى psychometric approach
، رهیافت پردازش اطلاعات data-processing approach
و رهیافت رشد cognitive developmental approach
است. شیو برخورد اول را فرانسیس گالتون انگلیسى و دیدگاه رشد را ژان پیاژه سویسى بنیاد نهاد.
۱- رهیافت روان سنجى
فرانسیس گالتون انگلیسى در کتاب خود، نبوغ ارثى (۱۸۶۹) این نظر را مطرح کرد که تواناییهاى ذهنى انسان قابل اندازهگیرى است. بر اساس این نظریه، بینه و سیمون آزمونى براى اندازهگیرى هوش طرّاحى کردند. آزمون آنها بر تعریف زیر استوار است:
در مفهوم هوش، استعداد فکرىِ بنیادینى وجود دارد. این استعداد فکرى، توان داورى است و مىتوان آن را “حس خوب`، “حس عملى`، “قریحه` و “استعداد فکرىِ فرد براى تطبیق با محیط` نامید. بنابراین، خوب داورىکردن، خوب درککردن و خوب استدلالکردن فعالیتهاى اساسى هوشاند.
آزمون سیمون و بینه مجموعهاى از مسائل است که از کودک انتظار مىرود بدون استفاده از یادگیرىهاى قبلى یا حافظه طوطىوار، و با یارىگرفتن از نیروى داورى و استدلال خویش، از پس حل آنها بر آید، گرچه در این باره که آیا مىتوان از کودک، یا هر فردى، انتظار داشت که مستقل از پیشینه اطلاعاتى خویش به پرسشهایى پاسخ صحیح بدهد جاى پرسش و تأمل است.
درهرحال، بینه دریافت که نسبت سن عقلى کودک به سن حقیقىاش تقریباً در تمام مراحل رشد او ثابت است. براى مثال، کودکى که در چهار سالگى سن عقلىِ او دو سال است، به احتمال زیاد در هشت سالگى سن عقلى او چهار سال نشان مىدهد، یعنى سن عقلى این کودک در برابر سن عقلى ِ کودک “بهنجار` همواره نسبت یک به دو خواهد بود.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.