مبانی نظری وپیشینه تحقیق سرمایه اجتماعی و سازگاری اجتماعی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
7 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مبانی نظری وپیشینه تحقیق سرمایه اجتماعی و سازگاری اجتماعی دارای ۲۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مبانی نظری وپیشینه تحقیق سرمایه اجتماعی و سازگاری اجتماعی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مبانی نظری وپیشینه تحقیق سرمایه اجتماعی و سازگاری اجتماعی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مبانی نظری وپیشینه تحقیق سرمایه اجتماعی و سازگاری اجتماعی :

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۸ صفحه

قسمتی از متن word (..docx) :

‏مبانی‏ ‏نظری‏ ‏وپیشینه‏ ‏تحقیق‏ ‏سرمایه‏ ‏اجتماعی‏ ‏و‏ ‏سازگاری‏ ‏اجتماعی
‏۲-۱- ‏ثروتی به نام سرمایه اجتماعی
‏بر اساس منابع بانک جهانی ثروت یک جامعه به سه دسته ثروت طبیعی، ثروت تولیدی و ثروت غیرملموس تقسیم‌بندی شده است. منظور از ثروت طبیعی، منابع خدادادی است که در اختیار ملت‌ها قرار دارد، سرمایه تولیدی همان سرمایه فیزیکی مرسوم است و ثروت غیرملموس نیز به عنوان تمامی اجزای ثروت که در بالا از آنها نام برده نشده، در نظر گرفته می‌شود و شامل مهارت و دانش نیروی کار و‏ ‏سرمایه اجتماعی به معنی اعتماد بین مردم و توانایی همکاری آن‌ها در جهت یک هدف می‌شود.‏ ‏آنچه اخیرا مورد تاکید قرار گرفته است، نقش و اهمیت سرمایه غیرملموس در اقتصاد کشورها است؛ به گونه‌ای که در سال ۲۰۰۰ میلادی به طور متوسط ۷۸ درصد از کل ثروت جهان را ثروت غیرملموس شکل داده است که این میزان در کشورهای کم درآمد ۵۶ درصد بوده و در کشورهای پردرآمد به ۸۰ درصد می‌رسد. این آمار و ارقام حکایت از سهم بالای ثروت غیرملموس در ثروت کل ملت‌ها و کشورهای پردرآمد دارد و واقعیت مشاهده شده در کشورهای کم‌درآمد اهمیت منابع طبیعی را نشان می‌دهد و آنچه که باید به آن دست یافت، حرکت به سمت افزایش سهم
‏ سرمایه غیرملموس یا به عبارتی سرمایه اجتماعی است.
‏امروزه سرمایه اجتماعی به عنوان مکمل دیگر دارایی‌ها عمل می‌کند و تا حدود زیادی از هزینه اجرایی برنامه‌های توسعه‌ای می‌کاهد؛ بنابراین ضروری به نظر می‌رسد که میزان سرمایه اجتماعی در کشور و عوامل ‏موثر و مرتبط با آن مورد بررسی قرار گیرد.
‏سرمایه‏ ‏اجتماعی‏ ‏شکل‏ ‏و‏ ‏نمونه‏ ‏ی‏ ‏ملموسی‏ ‏از‏ ‏یک‏ ‏هنجار‏ ‏غیر‏ ‏رسمی‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏باعث‏ ‏ترویج‏ ‏همکاری‏ ‏بین‏ ‏دو‏ ‏یا‏ چند فرد می شود ،فوکویاما با توجه به ابعاد عینی و ذهنی سرمایه اجتماعی و نقش آن در فرایند توسعه و تامین نظم و امنیت اجتماعی به طور صریح و مشخص ،در تدوین مبانی نظری و روش شناسی آن سهم قابل توجهی داشته اند. از دید فوکویاما سرمایه اجتماعی وجود مجموعه معینی از هنجارها یا ارزش‌های غیر رسمی است که اعضای گروهی که همکاری و تعاون میانشان مجاز است، در آن سهیم هستند. مشارکت در ارزش‌ها و هنجارها به خودی خود باعث تولید سرمایه اجتماعی نمی‌گردد، چرا که این ارزش‌ها و هنجارها ممکن ‏است به هنجارها و ارزش‌های منتهی باشد. .(فوکویاما،۱۳۸۴: ۱۶۹-۱۷۰ )‏  
‏فوکویاما در ارتباط با سرمایه اجتماعی دو نکته را تأکید می‌کند:
‏۱) سرمایه اجتماعی متعلق به گروههاست نه افراد، به عبارت دیگر هنجارهایی که شالوده سرمایه اجتماعی را تشکیل می‌دهند در صورتی معنی دارند که بیش از یک فرد در آن سهیم باشند.
‏۲) همکاری و همیاری برای تمام فعالیت‌های اجتماعی (خواه بد و خواه خوب) ضروری است. پس ارزش‌ها و هنجارهای غیر رسمی می‌تواند مثبت و منفی باشد. (علاقه‌بند، ۱۳۸۴)
‏از نظر فوکویاما سرمایه اجتماعی دو بعد اصلی دارد: ۱) ارزش‌های غیر رسمی ۲) هنجارهای غیر رسمی
‏۲-۳- نظریات مختلف پیرامون سرمایه اجتماعی
‏۲-۳-۱- ‏رابرت پاتنام
‏رابرت‏ ‏پاتنام‏ ‏یکی‏ ‏از‏ ‏مهمترین‏ ‏نظریه‌پردازان‏ ‏سرمایه‏ ‏اجتماعی‏ ‏است‏. ‏به‏ ‏باور‏ ‏او‏ ‏درحالی‏ ‏که‏ ‏سرمایه‏ ‏مادی‏ ‏به‏ ‏دارائیهای‏ ‏مادی‏ ‏و‏ ‏سرمایه‏ ‏انسانی‏ ‏به‏ ‏ویژگی‌ها‏ ‏و‏ ‏استعدادهای‏ ‏افراد‏ ‏اشاره‏ ‏دارد،‏ ‏سرمایه‏ ‏اجتماعی‏ ‏ناظر‏ ‏بر‏ ‏ارتباطات‏ ‏و‏ ‏شبکه‌های‏ ‏اجتماعی،‏ ‏هنجارها‏ ‏و‏ ‏اعتماد‏ ‏مت‏قابل ناشی از آنهاست. از نظر پاتنام سرمایه اجتماعی بر قابلیت جامعه برای ایجاد انواع انجمن‌های داوطلبانه دلالت دارد که افراد را به همکاری با یکدیگر و در نتیجه حفظ تکثرگرایی دموکراتیک تشویق می‌کند (توسلی،۱۳۸۴).
‏پاتنام‏ ‏مقوله‏ ‏سرمایه‏ ‏اجتماعی‏ ‏را‏ ‏مرتبط‏ ‏با‏ ‏ج‏مع و جامعه می‌داند و این مفهوم را اینگونه تعریف می‌کند: شبکه‌ها ، هنجارها و اعتماد، شرکت کنندگان را به همکاری جدی‌تر و کارآمدتر برای دستیابی به هدف‌های مشترک قادر می‌سازد، بنابراین پوتنام سرمایه اجتماعی را به عنوان همبستگی اجتماع محلی حاصل شده دارای ویژگی‌های ذیل می‌داند:
‏۱-‏ ‏ ‏وجود‏ ‏مجموعه‌ای‏ ‏متراکم‏ ‏از‏ ‏سازمان‌ها‏ ‏و‏ ‏شبکه‌های‏ ‏اجتماع‏ ‏محلی‏.
‏۲-‏  ‏سطوح‏ ‏بالای‏ ‏تعهد‏ ‏مدنی‏ ‏یا‏ ‏مشارکت‏ ‏در‏ ‏شبکه‌های‏ ‏اجتماعی‏ ‏محلی‏.
‏۳-هویت محلی قوی و مثبت و نیز احساس تجانس و برابری با اعضای اجتماع محلی.
‏۴-هنجارهای تعمیم یافته محلی مربوط به اعتماد و کمک متقابل بین اعضای اجتماع محلی و اینکه آیا آنها یکدیگر را به لحاظ شخصی می‌شناسند یا خیر (ازکیا، ۱۳۸۳: ۲۷۸).
‏۵- شبکه‌های مشارکت مدنی تجسم همکاری‌های موفقیت‌آمیز گذشته هستند که می‌توانند همچون الگویی فرهنگی برای همکاری‌های آتی عمل کند.(همان)
‏      ‏ ‏پاتن‏ام سرمایه اجتماعی را به عنوان یک کالای عمومی(سرمایه اجتماعی بالا نتایج سودمندی همانند کاهش جرم یا افزایش مشارکت سیاسی رابرای جامعه تسهیل می کند)تعریف می کند.‏   
‏پاتنام (۱۳۸۰)سرمایه اجتماعی را آن دسته از عناصر و ویژگیهای نظام اجتماعی (مانند اعتماد اجتماعی ،هنجارهای معامله متقابل و شبکه های اجتماعی )می داند که هماهنگی و همکاری را ازبین افراد یک جامعه برای دستیابی به سود متقابل تسهیل می کنند.وی سرمایه اجتماعی را به دو شکل اجتماعی درون گروهی و بین گروهی تقسیم می کند.رابرت پاتنام با ایجاد تمایز بین انواع سرمایه ها و تقسیم سرمایه اجتماعی به درون گروهی و بین گروهی درتدوین مبانی نظری آن سهم قابل توجهی داشته اند.
‏     ‏ ‏پاتنام‏ ‏برای‏ ‏مطالعه‏ ‏خود‏ ‏کارکرد‏ ‏سازمانهای‏ ‏منطقه‏ ‏ای‏ ‏رابه‏ ‏عنوان‏ ‏متغیر‏ ‏وابسته‏ ‏و‏ ‏رشد‏ ‏اقتصادی‏ ‏و‏ ‏سرمایه‏ ‏اجتماعی‏ ‏رابه‏ ‏عنوان‏ ‏متغیرهای‏ ‏مستقل‏ ‏تحقیق‏ ‏خود‏ ‏در‏ ‏نظر‏ ‏می‏ گیرد.برای سنجش رشد اقتصادی از شاخصهای اقتصادی مرسوم مانندبی سوادی ،میزان اشتغال در بخش صنعت و غیره بهره جست وبرای سنجش سرمایه اجتماعی نیز ازسه شاخص آگاهی،مشارکت و نهادهای مدنی استفاده نمود.پاتنام با انجام مطالعاتی میدانی،مصاحبه با مردم،اعضای شوراهاومراجعه به تاریخ مدنی داده های مورد نظر خود را گردآوری و به تحلیل آنها پرداخت بخشی ازعواملی که پاتنام برآن تاکید دارد،موضوع سرمایه اجتماعی است و آنرا راه حلی برای درمان مسائل کنش جمعی می داند.ازنظر وی سرمایه اجتماعی “شبکه ها،هنجارها و اعتمادی است که مشارکت کنندگان را قادر می سازدتا به طورموثرتری باهمدیگر کنش داشته باشند واهداف مشترکشان را پیگیری نمایند.”(‏پاتنام،‏۱۳۸۰‏،‏ ۵۶)‏ ‏ ‏پاتنام‏ ‏مطالعات‏ ‏زیادی‏ ‏را‏ ‏بررسی‏ ‏نموده‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏پیوند‏ ‏مثبتی‏ ‏رابین‏ ‏سرمایه‏ ‏اجتماعی‏ ‏و‏ ‏دموکراتیک‏ ‏بودن‏ ‏دولت،موفقیت‏ ‏تحصیلی‏ ‏،جرم،رفاه‏ ‏کودکان،شادکامی‏ ‏وسلامت‏ ‏ج‏سمانی وروانی گزارش نموده اند.وی نتایج مطالعات متعددی راذکر می کندکه نشان ازوجود پیوند بین پیوند اجتماعی با سلامتی و بهزیستی شخصی دارند.‏     ‏ ‏رابرت‏ ‏پاتنام‏ ‏سرمایه‏ ‏اجتماعی‏ ‏را‏ ‏مجموعه‏ ‏اعتماد،‏ ‏هنجارها،‏ ‏و‏ ‏شبکه‌های‏ ‏پیوند‏ ‏که‏ ‏همکاری‏ ‏را‏ ‏برای‏ ‏سود‏ ‏متقابل‏ ‏سهیل‏ ‏می‌کند‏ ‏می‏‌داند که نتیجه آن انواع متفاوتی از کنش‌های جمعی است. (Winter, ‏۲۰۰۰-۳) او سه شاخص برای سرمایه اجتماعی در نظر می‌گیرد: آگاهی، مشارکت و نهادهای مدنی‏.
‏۲-۳-۲- ‏جیمز کلمن
‏  ‏ ‏جیمز‏ ‏کلمن‏ ‏اولین‏ ‏محققی‏ ‏بود‏ ‏که‏ ‏به‏ ‏بررسی‏ ‏تجربی‏ ‏مفهوم‏ ‏سرمایه‏ ‏اجتماعی‏ ‏و‏ ‏عملیاتی‏ ‏کردن‏ ‏آن‏ ‏پرداخت‏. ‏او‏ ‏در‏ ‏تحلیل‏ ‏و‏ ‏تبیین‏ ‏سرمایه‏ ‏اجتماعی‏ ‏به‏ ‏جای‏ ‏توجه‏ ‏به‏ ‏ماهیت‏ ‏و‏ ‏محتوای‏ ‏آن‏ ‏به‏ ‏کارکرد‏ ‏سرمایه‏ ‏اجتماعی‏ ‏توجه‏ ‏دارد‏. ‏از‏ ‏نظر‏ ‏او‏ ‏سرمایه‏ ‏اجتماعی‏ ‏بخشی‏ ‏از‏ ‏ساختار‏ ‏اجتماعی‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏به‏ کنشگر اجازه می‌دهد با استفاده از آن به منابع خود دست یابد. این بعد از ساختار اجتماعی شامل تکالیف و انتظارات، شبکه‌ای اطلاع‌رسانی، هنجارها و ضمانت‌های اجرایی است که انواع خاصی از رفتار را تشویق می‌کنند یا مانع می‌شوند، لذا برای سرمایه اجتماعی سه شکل را متصور می‌شود:
‏۱ تکالیف وانتظاراتی که بستگی به میزان قابل اعتماد بودن محیط اجتماعی دارند.
‏۲)‏ ‏ظرفیت‏ ‏اطلاعات‏ ‏برای‏ ‏انتقال‏ ‏و‏ ‏حرکت‏ ‏در‏ ‏ساختار‏ ‏اجتماعی‏ ‏تا‏ ‏بتوان‏ ‏پایه‌ای‏ ‏برای‏ ‏کنش‏ ‏فراهم‏ ‏آورد‏.
‏۳)‏ ‏وجود‏ ‏هنجارهایی‏ ‏که‏ ‏توأم‏ ‏با‏ ‏ضمانت‏ ‏اجرایی‏ ‏مؤثر‏ ‏باشند

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.