مبانی نظری تحقیق خودکارآمدی، خودکارآمدی حرفه ای


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
6 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مبانی نظری تحقیق خودکارآمدی، خودکارآمدی حرفه ای دارای ۲۶ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مبانی نظری تحقیق خودکارآمدی، خودکارآمدی حرفه ای  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مبانی نظری تحقیق خودکارآمدی، خودکارآمدی حرفه ای،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مبانی نظری تحقیق خودکارآمدی، خودکارآمدی حرفه ای :

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۲۳ صفحه

قسمتی از متن word (..docx) :

‏خلاصه ای از کار:
‏- مفهوم خودکارآمدی
‏مفهوم «خود-کارآیی» در مرکز نظریه شناخت اجتماعی بَندورا،روان‌شناس معروف، قرار دارد. نظریه بندورا بر نقش یادگیری مشاهده‌ای، تجربیاتاجتماعی و جبرگرایی تقابلی در رشد شخصیت تأکید دارد (رجبی، ۱۳۸۵).
‏براساس نظر بندورا، نگرش‌ها، توانائی‌ها و مهارت‌های شناختی هر فرد، تشکیل دهندهچیزی است که سیستمِ خود‏ – Self-system
‏نامیده می‌شود. این سیستم در چگونگی درکما از شرایط مختلف و چگونگی رفتار ما در واکنش به آن‌ها، نقش عمده‌ای ایفا می‌کند. ‏خود-کارآیی، بخش مهمی از این «سیستمِ خود» است (رادمان، ۱۳۸۹).
‏……………….
‏- عوامل موثر بر خودکارآمدی حرفه ای
‏خود-کارآیی چگونه به وجود می‌آید؟ شکل‌گیری ایناعتقاد از اوایل دوران کودکی و زمانی که کودک با تجربیات، وظایف و شرایط مختلفبرخورد می‌کند، شروع می‌شود. امّا رشد خود-کارآیی در دوران جوانی خاتمه نمی‌یابد وتکامل آن در تمام طول زندگی، همچنان که افراد مهارت‌ها، تجربیات و درک جدیدی به دستمی‌آورند ادامه می‌یابد.
‏به گفته بندورا چهار منبع عمده برای خود-کارآیی وجود دارد (پاجارس و میلر- Pajares and Miller
‏، ۲۰۰۶).
‏الف- تجربیات موفق‏
‏موثرترین راه برای رشد یک حس قوی کارآیی، از طریق تجربیاتموفق است.» (بندورا، ۱۹۹۴)
‏انجام موفقیت‌آمیز یک کار، حس خود-کارآیی ما راتقویت می‌کند. از سوی دیگر، ناکامی در مواجهه با یک وظیفه یا چالش می‌تواند بهتضعیف حس خود-کارآیی منجر گردد.‏
‏…………..
‏- عوامل اصلی ایجاد خودکارآمدی
‏به نظر بندورا (۱۹۸۹) چهار عامل اصلی در شخص ایجاد خودکارآمدی می کنند عملکردهای موفقیت آمیز ، تجارب نیابتی ، اقناع کلامی و کاهش برانگیختگی هیجانی (پاجارس و میلر- Pajares and Miller
‏، ۲۰۰۶).
‏عملکرد های موفقیت آمیز : منظور بندورا از موفقیت های عملکردی این است که موفقیت های قبلی انتظارات فرد را بالا می برند و خود بسندگی وی را بیشتر می کنند. تجربه های موفق قبلی نشانه های مستقیمی را برای سطح تسلط و شایستگی ما فراهم می آورد. موفقیت های قبلی، قابلیت های ما را نشان می دهند و احساس کارایی شخصی ما را تقویت می کنند. شکست های قبلی، مخصوصاٌ شکست های مکرر در کودکی، احساس کارایی ما را کم می کنند.
‏…………………
‏- نظریه های مرتبط با خودکارآمدی و خودکارآمدی حرفه ای
‏بندورا ‏(۱۹۹۷) ‏مطرح ‏می ‏کند ‏که ‏خود ‏کارآمدی، ‏توان ‏سازنده ‏ای ‏است ‏که ‏بدان ‏وسیله، ‏مهارتهای ‏شناختی، ‏اجتماعی، ‏عاطفی ‏و ‏رفتاری ‏انسان ‏برای ‏تحقق ‏اهداف ‏مختلف، ‏به ‏گونه ‏ای ‏اثربخش ‏ساماندهی ‏می ‏شود. ‏به ‏نظر ‏وی ‏داشتن ‏دانش، ‏مهارتها ‏و ‏دستاوردهای ‏قبلی ‏افراد ‏پیش ‏بینی ‏کننده ‏های ‏مناسبی ‏برای
‏…………………………
‏- راهبردهای ایجاد و تغییر نظام باور خودکارآمدی حرفه ای کارکنان‏ ‏
بندورا (۱۹۹۷) مطرح می کند که باور افراد به خودکارآمدی خویش، بخش عمده‌ای از خودآگاهی آنان را تشکیل می دهد. برای ایجاد و تغییر نظام باورهای خود کارآمدی چهار منبع مهم تشخیص داده است. این منابع عبارتند از: تجربه های موفق، تجربه های جانشینی، ترغیبهای کلامی یا اجتماعی و حالات عاطفی و فیــــزیولوژیک (رجبی، ۱۳۸۵).‏ ‏
منابع خودکارآمدی ذاتاً آگاهی دهنده نیستند. آنها داده های خام هستند که از طریق پردازش شناختی کارآمدی و تفکر انعکاسی آموزنده می شوند. بنابراین، باید بین اطلاعات و دانشهایی که از وقایع و رویدادها کسب می شود و اطلاعات و معرفتهایی که روی خودکارآمدی اثر می گذارند تفاوت قائل شد (بختیاری و همکاران، ۱۳۸۹). ‏
‏……………….
‏- خودکارآمدی و عملکرد شغلی
‏انتخاب حرفه ای تحت تاثیر کارآمدی است. در یک تحقیق درباره دانش آموزان دبیرستانی با دو گروه همگن، آنهایی که از خود کارآمدی گسترده تری برخوردار بودند ، دامنه شغلی وسیع تری را در نظر می گرفتند، آنها همچنین از علایق و رغبت های بیشتری برخوردار بودند. گزارش شده است کارمندان دارای کارایی شخصی زیاد در مقایسه با آنهایی که کارایی شخصی کمی دارند ، هدفهای شخصی عالی تری را تعیین می کنند و تعهد بیشتری به این هدفها دارند (لاک ولاتمن- Lock and Lotman
‏ ، ۱۹۹۰).
‏منابع
‏- خودکارآمدی حرفه ای
‏- مفهوم خودکارآمدی
‏مفهوم «خود-کارآیی» در مرکز نظریه شناخت اجتماعی بَندورا،روان‌شناس معروف، قرار دارد. نظریه بندورا بر نقش یادگیری مشاهده‌ای، تجربیاتاجتماعی و جبرگرایی تقابلی در رشد شخصیت تأکید دارد (رجبی، ۱۳۸۵).
‏براساس نظر بندورا، نگرش‌ها، توانائی‌ها و مهارت‌های شناختی هر فرد، تشکیل دهندهچیزی است که سیستمِ خود‏ – Self-system
‏نامیده می‌شود. این سیستم در چگونگی درکما از شرایط مختلف و چگونگی رفتار ما در واکنش به آن‌ها، نقش عمده‌ای ایفا می‌کند. ‏خود-کارآیی، بخش مهمی از این «سیستمِ خود» است (رادمان، ۱۳۸۹).
‏به گفته آلبرت بندورا، خود-کارآیی عبارت است از: «اعتقاد یک نفر به قابلیت‌های خود در سازماندهی و انجام یک رشته فعالیت‌های مورد نیاز برایمدیریت شرایط و وضعیت‌های مختلف». به عبارت دیگر، خود-کارآیی، اعتقاد یک فردبه توانایی خود جهت موفق شدن در یک وضعیت خاص است. به عقیده بندورا این اعتقاد، عامل تعیین کننده چگونگی تفکر، رفتار و احساس افراد است.‏
‏از سال ۱۹۷۷ که بندورا مقاله «خود-کارآیی به سوی یک نظریه ‏یکنواخت برای تغییر رفتار» را منتشرنمود، این موضوع به صورت یکی از موضوعات روز روان‌شناسی درآمده و مطالعات بسیاری روی آن صورت گرفته است. چرا خود-کارآیی چنین موضوع مهمی در بین روان‌شناسان و آموزشگران شده است؟ همان گونه که بندورا و سایر پژوهشگران نشان داده‌اند، خود-کارآیی می‌تواند تقریباً بر روی همه چیز، از حالات روانی گرفته تا رفتارها وانگیزه‌ها تأثیر داشته باشد (بختیاری و همکاران، ۱۳۸۹).
‏- ‏عوامل موثر بر خودکارآمدی حرفه ای
‏خود-کارآیی چگونه به وجود می‌آید؟ شکل‌گیری ایناعتقاد از اوایل دوران کودکی و زمانی که کودک با تجربیات، وظایف و شرایط مختلفبرخورد می‌کند، شروع می‌شود. امّا رشد خود-کارآیی در دوران جوانی خاتمه نمی‌یابد وتکامل آن در تمام طول زندگی، همچنان که افراد مهارت‌ها، تجربیات و درک جدیدی به دستمی‌آورند ادامه می‌یابد.
‏به گفته بندورا چهار منبع عمده برای خود-کارآیی وجود دارد (پاجارس و میلر- Pajares and Miller
‏، ۲۰۰۶).
‏الف- تجربیات موفق‏
‏موثرترین راه برای رشد یک حس قوی کارآیی، از طریق تجربیاتموفق است.» (بندورا، ۱۹۹۴)
‏انجام موفقیت‌آمیز یک کار، حس خود-کارآیی ما راتقویت می‌کند. از سوی دیگر، ناکامی در مواجهه با یک وظیفه یا چالش می‌تواند بهتضعیف حس خود-کارآیی منجر گردد.‏
‏ب- مدل‌سازی اجتماعی‏
‏مشاهده موفقیت دیگران در انجام یک کار، منبع مهم دیگری برای ایجادحس خود-کارآیی است. به گفته بندورا: «مشاهده این که آدم‌های مشابه خودمان با تلاشپیگیر به دستاوردهای موفقی نائل می‌شوند این اعتقاد را در مشاهده‌گر تقویت می‌کندکه او نیز دارای ‏قابلیت‌هایی است که می‌تواند از عهده فعالیت‌های مشابه به نحوموفقیت‌آمیزی برآید.»

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.