مبانی نظری تعاریف،مولفه ها وسبک های حل مساله


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
5 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مبانی نظری تعاریف،مولفه ها وسبک های حل مساله دارای ۵۳ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مبانی نظری تعاریف،مولفه ها وسبک های حل مساله  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مبانی نظری تعاریف،مولفه ها وسبک های حل مساله،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مبانی نظری تعاریف،مولفه ها وسبک های حل مساله :

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۴۹ صفحه

قسمتی از متن word (..doc) :

۱
‏خلاصه ای از کار:
‏تعریف مس‏أ‏له ‏
‏مسأله عبارت است از تعارض یا تفاوت بین موقعیت موجود و موقعیت دیگری که فرد می‏‌‏خواهد بدان دست یابد(گلاور و برونیگ. Glover & Bruning
‏، به نقل از خرازی، ۱۳۸۳،ص ۲۱۳). در حقیقت هنگامی که فرد با موقعیتی رو به رو می‏‌‏شود که از طریق اطلاعات و مهارت‏‌‏هایی که دارد نمی‏‌‏تواند سریع به آن موقعیت پاسخ مناسبی دهد، با یک مسأله رو به رو است(سیف، ۱۳۸۱، ص۵۵۴)
‏…………….
‏تعریف حل مس‏أ‏له و کاربرد‌‌های ‌آن
‏”زندگی سراسر حل مسأله است”. این جمله عنوان کتابی است از‏ کارل پوپر. Karol Popper
‏،‏ یکی از بزرگترین فیلسوفان علم‏ در‏ قرن بیستم.‏ وی حل مسأله را نه تنها رسالت علم بلکه اجبار زندگی می‌دانست وآدمی را ناگزیر از رویارویی دائمی با مسائل گوناگون و تلاش برای حل آن‏‌‏ها‏(پوپر، ۱۹۹۴؛ ترجمه خاجیان، ۱۳۸۳).
‏………….
‏مؤلفه‌‌های ‌حل مسأله
‏از نظر دزوریلا و نزو(۱۹۹۰؛ نقل از پشتیبان،۱۳۸۶) حل مسأله از دو مؤلفه تشکیل یافته است: ‌‌‌‌‌جهت‌گیری به مسأله و مهارت‌‌های ‌حل مسأله.‏ ‏‌‌‌‌‌
‏جهت‏‌‏گیری به حل مسأله
‏جهت‌گیری به مسأله مؤلفه انگیزشی توانایی حل مسأله را تشکیل می‌دهد. به عبارت دیگر مجموعه پاسخ‌‌های ‌شناختی- هیجانی- رفتاری تعمیم یافته‌‌‌ای است‌‌‌‌‌،‏ ‏که فرد آن را به موقعیت مشکل‏‌‏دار کنونی منتقل می‌کند. این مؤلفه از تجارب مربوط به حل مسأله در گذشته ناشی می‌شود. جنبه‌‌‌ی شناختی این مجموعه در برگیرنده‌‌‌ی متغیرهایی مانند ارزیابی مسأله، اسنادهای علی و انتظارات کنترل شخصی است. جنبه‌‌‌ی هیجانی بر حالات عاطفی مانند اضطراب، خشم و افسردگی متمرکز است و بخش رفتاری به تمایلات گرایش- اجتناب اشاره می‌کند(دزوریلا و شیدی، ۱۹۹۲؛ نقل از پشتیبان‌‌‌‌‌،۱۳۸۶).
‏…………..
۲
‏مهارت‏‌‏های‏ حل مس‏أ‏له
‏ بدل و لناکس (۱۹۹۷) هفت اصل راهنمای حل مس‏أ‏له را ایجاد کرده‏‌‏اند‏ ‏و ‏پیروی‏ از این اصول، احتمال موفقیت‏‌‏آمیز حل مس‏أ‏له را افزایش می‌دهد و از راهبرد‌‌های ‌خودشکنانه جلوگیری می‌کند.
‏۱ ‏–‏ مشکلات طبیعی هستند: پذیرفتن این موضوع که مشکلات بخش مهمی از زندگی طبیعی هستند، مهم است. داشتن مشکل «بد» نیست و وجود آنها نشانه ضعف نیست. قبول مشکلات به مردم کمک می‌کند تا درباره خودشان بیشتر پذیرا و کمتر دفاعی باشند.
‏…….
‏سبک‌‌های ‌حل مسأله
‏کسیدی و لانگ (۱۹۹۶) شش سبک ‏را ‏برای حل مسأله در نظر می‌گیرند که عبارتند از: درماندگی یا بی‏‌‏یاوری، مهارگری در حل مسأله، اعتماد به توانایی در حل مسأله، سبک اجتناب، سبک گرایش و سبک خلاقیت.
‏………….
‏- سبک‏‌‏ حل مسأله به شیوه اسپیواک و شوره
‏اسپیواک و شوره. Spivak & Shure
‏ رویکرد حل مسأله را شامل روش‏‌‏های زیر می‏‌‏دانند:
‏تمرکز بر فرایندهای تفکر که زیربنای حل مسأله‏‌‏ی بین فردی است.
‏…………‏……….
‏سبک‏‌‏ حل‏ مسأله به شیوه اکتشافی
‏یکی دیگر از سبک‏‌‏های حل مسأله شیوه روش‏‌‏مند یا اکتشافی. Algorithmic
‏ می‏‌‏باشد. شیوه‏‌‏های روش‏‌‏مند مسیر مطمئن و از پیش طراحی شده‏‌‏ای برای رسیدن
‏……….
۴
‏روش کاهش تفاوت
‏یکی از روش‏‌‏های معمول حل مسأله، به ویژه در زمینه‏‌‏ها و موارد ناآشنا، روش کاهش تفاوت‏‌‏های وضعیت فعلی و وضعیت نهایی یا هدف مسأله، است. در این روش، حل‏‌‏کننده‏‌‏ی مسأله تلاش می‏‌‏کند هرچه بیشتر مسأله را شبیه حالت نهایی آن
‏………..
‏روش تحلیل وسیله- هدف
‏روش پیچیده‏‌‏تری که در انتخاب هدف‏‌‏های میانی برای رسیدن به هدف نهایی به کار می‏‌‏رود روش تحلیل وسیله- هدف نام دارد. فرد در این روش فاصله‏‌‏ی هدف نهایی تا وضعیت کنونی مسأله را تحلیل می‏‌‏کند و وسایل و راه‏‌‏هایی را که می‏‌‏تواند موجب کاهش فاصله‏‌‏ی مزبور گردد مطالعه و انتخاب می‏‌‏نماید. این روش مبتنی بر راه‏‌‏کارهای زیر است:
‏……..
‏روش کار معکوس
‏یکی از روش‏‌‏های مفید برای حل پاره‏‌‏ای از مسایل، روش کار معکوس از طرف هدف یا پاسخ مسأله به عقب است. از این روش به ویژه می‏‌‏توان برای پیدا کردن راه اثبات مسایل ریاضی استفاده کرد. کلید اصلی روش کار معکوس تجزیه‏‌‏ی هدف اصلی به مجموعه‏‌‏ای از هدف‏‌‏های فرعی است که حل آن منجر به رسیدن به هدف اصلی می‏‌‏شود. حلال مسأله هریک از این هدف‏‌‏های فرعی را به طور مستقل حل می‏‌‏کند تا به حل نهایی برسد. این روش زمانی به مشکل برخورد می‏‌‏کند که حل یکی از هدف‏‌‏های فرعی مانع حل هدف دیگر گردد. در این صورت باید ترتیب حل هدف‏‌‏های فرعی را به نحوی تنظیم کرد که با چنین مشکلی برخورد نشود. (نیول و سیمون،. Newell and Simon
‏ ۱۹۷۲)
‏………..
‏روش استفاده از تمثیل
‏یکی دیگر از روش‏‌‏های مهم حل مسأله استفاده از تمثیل است. در این روش حل‏‌‏کننده‏‌‏ی مسأله از راه حل یک مسأله کمک می‏‌‏گیرد تا به عنوان راهنمای عمل، مسأله دیگری را حل کند. در ریاضیات اغلب از روش حل یک مسأله ریاضی برای حل مسائل مشابه استفاده می‏‌‏شود. در این صورت هدف فرعی حل‏‌‏کننده‏‌‏ی مسأله انتقال مراحل حل نمونه‏‌‏ی اصلی به مسأله‏‌‏ی جدید است. استفاده از تمثیل گرچه می‏‌‏تواند خیلی مفید باشد ولی به کارگیری آن نیاز به دقت نظر دارد. بعضی افراد نمی

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.