صفات سلبیه و ثبوتیه


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
8 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 صفات سلبیه و ثبوتیه دارای ۶ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد صفات سلبیه و ثبوتیه  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی صفات سلبیه و ثبوتیه،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن صفات سلبیه و ثبوتیه :

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۵ صفحه

قسمتی از متن word (..doc) :

‏۲
‏صفات س‏ل‏بی چیست؟
‏صفات سلبی، صفاتی است که خداوند متعال از آن ها منزه است، مانند جسم بودن خدا؛ این صفت از خداوند سلب می شود زیرا جسم، مرکب از اجزاء است و هر مرکبی نیاز به اجزایش دارد و هر چیزی که نیازمند باشد، ممکن الوجود است و نیاز به علت دارد، در صورتی که خداوند واجب الوجود و ازلی و ابدی است. از طرفی جسمیت خداوند نیازمند اشغال مکان و زمان می باشد و با این وجود محدود به زمان و مکان می شود که از خواص عالم امکان است؛ در حالی که خداوند فوق زمان و مکان است و محیط بر این دو می باشد، پس جسم هم نمی تواند باشد.
یکی دیگر از صفات سلبی، داشتن شریک است؛ یعنی موجودی با موجود دیگر در فعل یا صفتی مشترک باشد. زیرا فعل خداوند ایجاد و اعدام هستی می باشد که از هیچ ممکن الوجودی نیاید، زیرا ممکن الوجود از خودش چیزی ندارد که به دیگری عطاء کند.
خلاصه این که خداوند موجود بی نیاز است. یعنی اگر نیازمند باشد، باید علّتی نیاز او را برطرف سازد، پس واجب الوجود نخواهد بود
‏شیعیان معتقدند خداوند یکتا و یگانه است و شریک و مانندی ندارد. او است که خالق همه جهانیان می باشد و او است که به همه جانداران روزی می رساند و او است که جهان و جهانیان را تدبیر می کند. اسم خداوند هم نزدشیعیان الله (ج) می باشد.
‏تا اینجا عقاید شیعیان با اهل سنت هیچ تفاوتی ندارد . لکن عقیده شیعیان با اهل سنت در بعضی از صفات خداوند تفاوت پیدا می کند . شیعیان به ۸ صفت ثبوتی و ۷ صفت سلبی در مورد خداوند معتقدند . منظور از صفات ثبوتی صفت هایی است که در خداوند موجود است و خدای تعالی آن صفت ها را دارد مانند حیاه (زنده بودن) ، علم و قدرت . اما صفات سلبی آن دسته صفت هایی است که در خداوند موجود نیست و خداوند منزه است از اینکه دارای آن صفات باشد مثل جسم داشتن ، مرکب بودن از اعضاء و در معرض تغییر و تحول بودن
‏۲
‏له‏ی‏ات‏ اثبات‏ی‏ و اله‏ی‏ات‏ تنز‏ی‏ه‏ی
‏بحث اسما و صفات اله‏ی‏ از مسائل مطرح و اساس‏ی‏ در علم کلام, فلسفه و عرفان است. ا‏ی‏ن‏ اهم‏یّ‏ت‏ قبل از هر چ‏ی‏ز‏ به طرح ا‏ی‏ن‏ اوصاف در متون د‏ی‏ن‏ی‏ مرتبط است.
‏ا‏ی‏ن‏ تحق‏ی‏ق‏ مقا‏ی‏سه‏ ا‏ی‏ است م‏ی‏ان‏ نظر‏ی‏ات‏ ملاصدرا‏ی‏ ش‏ی‏راز‏ی‏(ره) و قاض‏ی‏ سع‏ی‏د‏ قم‏ی‏(ره) که از ‏ی‏ک‏ مقدمه و
‏چهار فصل تشک‏ی‏ل‏ شده است.
‏‏ فصل اوّل:
‏در ا‏ی‏ن‏ فصل به اهم‏یّ‏ت‏ بحث اسما و صفات اله‏ی‏ اشاره شده است. بحث اسما و صفات اله‏ی‏ از مسائل مطرح و اساس‏ی‏ در علم کلام, فلسفه و عرفان است. ا‏ی‏ن‏ اهم‏یّ‏ت‏ قبل از هر چ‏ی‏ز‏ به طرح ا‏ی‏ن‏ اوصاف در متون د‏ی‏ن‏ی‏ مرتبط است. وجود اسما و صفات بس‏ی‏ار‏ در قرآن, روا‏ی‏ات‏ و ادع‏ی‏ه‏ مأثوره به طور طب‏ی‏ع‏ی‏ ا‏ی‏ن‏ سؤال را طرح م‏ی‏ کند که ا‏ی‏ن‏ اسما و صفات به چه معنا هستند؟ آ‏ی‏ا‏ آن ها دق‏ی‏قاً‏ به همان معنا‏یی‏ که در مورد ممکنات به کار م‏ی‏ روند در مصداق ربوب‏ی‏ شان معنا م‏ی‏ دهند؟ آ‏ی‏ا‏ م‏ی‏ توان آن ها را شناخت؟ ر ابطه اسما و صفات اله‏ی‏ با ذات اله‏ی‏ چ‏ی‏ست؟‏ و حت‏ی‏ آ‏ی‏ا‏ م‏ی‏ توان خداوند را متصف به وصف‏ی‏ دانست ‏ی‏ا‏ خ‏ی‏ر؟‏ در ا‏ی‏ن‏ فصل, هم چن‏ی‏ن‏ به علّت انتخاب مرحوم صدرالمتأله‏ی‏ن‏ و مرحوم قاض‏ی‏ سع‏ی‏د‏ قم‏ی‏ برا‏ی‏ بررس‏ی‏ مقا‏ی‏سه‏ ا‏ی‏ درباره اسما و صفات, اشاره شده است. تلاش هر دو اند‏ی‏شمند‏ در جمع م‏ی‏ان‏ عرفان, فلسفه و د‏ی‏ن‏ با دو رو‏ی‏کرد‏ کاملاً متفاوت در بحث اسما و صفات و همچن
‏۳
‏ی‏ن‏ بس‏ی‏ار‏ی‏ از مباحث د‏ی‏گر‏, مهم تر‏ی‏ن‏ انگ‏ی‏زه‏ برا‏ی‏ مقا‏ی‏سه‏ آرا‏ی‏ ا‏ی‏ن‏ دو اند‏ی‏شمند‏ بزرگ جهان اسلام و تش‏ی‏ع‏ ذکر شده است. علاوه ا‏ی‏ن‏ که امروزه قرائت رسم‏ی‏ و مورد قبول در کتاب ها‏ی‏ درس‏ی‏ ـ آموزش‏ی‏ چه در بحث اسما و صفات و چه در زم‏ی‏نه‏ ها‏ی‏ د‏ی‏گر‏ عق‏ی‏دت‏ی‏ و کلام‏ی‏, قرائت مرحوم صدرالمتأله‏ی‏ن‏ است, طرح د‏ی‏دگاه‏ی‏ مخالف با نظر‏ی‏ات‏ مرحوم صدرالمتأله‏ی‏ن‏ از ‏ی‏ک‏ سو و ناشناخته بودن افکار و نظر‏ی‏ات‏ مرحوم ق اض‏ی‏ سع‏ی‏د‏ قم‏ی‏, مشوق د‏ی‏گر‏ی‏ در پرداختن به چن‏ی‏ن‏ مقا‏ی‏سه‏ ا‏ی‏ است.
‏‏ فصل دوم:
‏در ا‏ی‏ن‏ فصل به کل‏ی‏ات‏ بحث اسما و صفات اله‏ی‏ از د‏ی‏دگاه‏ مرحوم صدرالمتأله‏ی‏ن‏ پرداخته م‏ی‏ شود. تقس‏ی‏م‏ صفات اله‏ی‏ به صفات سلب‏ی‏ه‏ و صفات ثبوت‏ی‏ه‏ و ع‏ی‏ن‏ی‏ت‏ ذات حق و صفات ثبوت‏ی‏ه‏ در کنار بحث از اشتراک معنو‏ی‏ وجود و سا‏ی‏ر‏ صفات م‏ی‏ان‏ واجب و ممکنات, از محور‏ی‏ تر‏ی‏ن‏ مواضع مرحوم صدرالمتأله‏ی‏ن‏ در بحث اسما و صفات است که در ا‏ی‏ن‏ فصل مورد بررس‏ی‏ قرارگرفته است. استدلالات‏ی‏ را که مرحوم ملاصدرا(ره) برا‏ی‏ وجود صفات ثبوت‏ی‏ه‏ در ذات بار‏ی‏ تعال‏ی‏ مطرح م‏ی‏ کند متنوعند که عصاره آن ها و به تعب‏ی‏ر‏ی‏ کامل تر‏ی‏ن‏ تقر‏ی‏ر‏ آن ب‏ی‏ان‏ ز‏ی‏ر‏ است: صفات به طور کل‏ی‏ به دو قسم تقس‏ی‏م‏ م‏ی‏ شوند:
‏۱) ‏صفات‏ی‏ که اولاً و بالذات از آنِ موجود بما هو موجود هستند و در اتصاف ا‏ی‏ن‏ اوصاف لازم ن‏ی‏ست‏ که موصوف ابتدا طب‏ی‏ع‏ی‏ و ‏ی‏ا‏ تعل‏ی‏م‏ی‏ باشد. صفات‏ی‏ از قب‏ی‏ل‏ علم, قدرت و اراده از ا‏ی‏ن‏ قسمند.
‏۲) ‏قسم د‏ی‏گر‏ صفات‏ی‏ هستند که در اتصافشان به موصوف, لازم است که موصوف ابتدا طب‏ی‏ع‏ی‏ و ‏ی‏ا‏ تعل‏ی‏م‏ی‏ باشد. برخ‏ی‏ از ا‏ی‏ن‏ صفات عبارتند از: حرارت, برودت, کرو‏ی‏ت‏…‏.
‏از آن جا که واجب الوجود, حق‏ی‏قت‏ وجود است پس با‏ی‏د‏ صفات‏ی‏ را که اولاً و بالذات از آن وجود است دارا باشد و همچن‏ی‏ن‏ ا‏ی‏ن‏ صفات مانند وجودند در ا‏ی‏ن‏ که صدقشان بر مصاد‏ی‏ق‏ به نحو اشتراک معنو‏ی‏ است و تفاوت م‏ی‏ان‏ مصاد‏ی‏ق‏ تفاوت به تشک‏ی‏ک‏ است. در ادامه ا‏ی‏ن

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.