مبانی نظری رویکردهای انگیزش


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
6 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مبانی نظری رویکردهای انگیزش دارای ۴۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مبانی نظری رویکردهای انگیزش  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مبانی نظری رویکردهای انگیزش،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مبانی نظری رویکردهای انگیزش :

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۳۹ صفحه

قسمتی از متن word (..docx) :

‏رویکردهای مختلف انگیزشی‏
‏رویکرد رفتاری‏
‏یکی از مکاتب روانشناسی یادگیری مکتب رفتارگرایی Bihaviorism
‏است، هیلگارد و باور Hilgard & Bowere
‏ (۱۹۷۵) در کتاب نظریه یادگیری خود، مکتب رفتارگرایی را به جهان‏بینی تجربی به گرایی Empiricism
‏ نسبت داده‏اند. در مکتب تجربه‏گرایی، اعتقاد بر این است که تجربه تنها منبع اصلی دانش‏ اندوزی است و یادگیری از راه کسب تجارب حسی صورت می‏پذیرد و از این رو گفته می‏شود که اندیشه‏های انسان مستقیماً از تجارب حسی مایه می‏گیرد. این اندیشه‏ها با نتیجه‏ی مستقیم تجارب حسی هستند ویا از ترکیب و تداعی میان آن‏ها تشکیل می‏یابند (هیلگارد وباور، ۱۹۷۵؛ سیف، ۱۳۸۰).
‏برای روان‏شناسان رفتارگرا، موضوع مهم علم روان‏شناسی، رفتار آشکار موجودات زنده است و پدیده‏های دیگر روان‏شناختی از جمله احساس، ادراک، اندیشه و سایر فرایندهای ذهنی را در پرتو رفتار آشکار مورد بحث و بررسی قرار می‏دهند. از این رو روان‏شناسان رفتارگرا، یادگیری را کسب رفتارهای مختلف می‏دانند و نحوه کسب رفتار را غالباً با فرایندهای شرطی سازی توصیه می‏کنند (سیف، ۱۳۸۰).
‏روان‏شناسان مکتب رفتاری از جمله پاولف Pavlov
‏ و اسکینر Skinner
‏ سعی داشته‏اند که عناصر ساده و بنیادی یادگیری را مورد بررسی قرار دهند. به این امید که از طریق دست‏یابی به این اصول و عناصر ساده بتوانند یادگیری‏های پیچیده را نیز تبیین کنند. فرض اساسی روان‏شناسان این مکتب آن است که یادگیری‏های پیچیده مانند حل مسأله و خلاقیت، نیز قابل کاهش به عناصر ساده هستند.
‏در مکتب رفتارگرایی، مفهوم انگیزشی با این اصل ارتباط نزدیکی دارد: رفتارهایی که در گذشته تقویت شده‏اند به احتمال بیشتری از رفتارهایی که تقویت نشده یا تنبیه شده‏اند، تکرار می‏شوند. در واقع یک نظریه‏پرداز رفتاری، به جای اینکه از مفهوم انگیزش استفاده کند، روی این موضوع تاکید می‏کند که دانش‏آموزان تا چه اندازه‏ای یاد گرفته‏اند تکالیف مدرسه را برای به دست آوردن نتایج مطلوب انجام دهند (بندورا، ۱۹۸۶).
‏۲-۲-۸-۲- رویکرد شناخ‏تی
‏یکی دیگر از مکاتب مهم روان‏شناسی یادگیری مکتب شناختی یا شناخت گرایی است.
‏هلیگارد و باور (۱۹۷۵) این مکتب را به جهان‏بینی خردگرایی نسبت داده‏اند. در این مکتب عقل یا خرد منبع اصلی دانش است و یادگیری اندیشه‏ها از راه تعقل و استدلال صورت می‏گیرد. برای خردگرایان تجارب حسی داده‏های نامنظم و درهم بر هم هستند که مواد خام استدلال و عقل به حساب می‏آیند. این داده‏های خام را می‏توان تفسیر کرد. به عبارت دقیق‏تر برحسب طبقات معینی از فرض‏های ادراکی ذاتی که ذهن با آن‏ها به کار تفسیبر می‏پرازد (هلیگارد و باور، ۱۹۷۵؛ سیف،۱۳۸۰).
‏روان‏شناسان شناخت‏گرا، رفتار را به صورت وسیله یا سرنخی برای استنباط و استنتاج پدیده‏های شناختی یا آن چه درذهن انسان می‏گذرد مورد توجه قرار می‏دهند. علایق آن‏ها بیشتر معطوف به فرآیندهای ذهنی است که به اعتقاد آن‏ها رفتار ناشی از آن‏هاست.
‏به سخن دیگر، شناخت‏گرایان راه‏هایی را مورد بررسی و مطالعه قرار می‏دهند که در آن فرد به شناسایی امور می‏پردازد از این رو یادگیری برای شناخت‏گرایان، تغییرات حاصل در فرایندهای درونی شخص است. شناخت به آن فرآیندهای ذهنی اشاره می‏کند که از طریق آن‏ها، اطلاعاتی که از طریق حواس ما دریافت می
‏شوند به راه‏های مختلف تغییر می‏یابند، به صورت رمز در می‏آیند، در حافظه ذخیره می‏گردند و برای استفاده‏های بعدی از حافظه بازیابی می‏شود (نی‏سر Neisser
‏، ۱۹۶۷ ؛ جعفری، ۱۳۸۸).
‏ادراک، تخیل، حل مساله، یادآوری، بازشناسی و تفکر همه اصطلاحاتی هستند که به مراحل فرضی شناخت اشاره می‏کند (سیف، ۱۳۸۰).
‏در رویکرد شناختی انگیزش، باور بر این است که اندیشه‏های فرد سرچشمه انگیزش او هستند. هم‏چنین، شناخت‏گرایان معتقدند ک‏ه رفتارها توسط هدف‏ها، نقشه‏ها، انتظارات و نسبت دادن‏های فرد ایجاد وهدایت می‏شوند و لذا انگیزش دورنی، بیشتر از انگیزش بیرونی مورد تاکید آنان است (سیف، ۱۳۸۶).
‏بنابراین، با آن که چشم‏انداز رفتارگراها به انگیزش دانش‏آموزان به عنوان پیامد مشوق‏های بیرونی می‏نگرد، چشم‏انداز شناختی معتقد است که نباید بر فشارهای بیرونی تاکید شود. چشم انداز شناختی توصیه می‏کند که باید به دانش‏آموزان فرصت‏های بیشتری داده شود تا مسئول کنترل پیامدهای شناختی‏شان باشند (بیابان‏گرد، ۱۳۸۴).
‏یکی از مفاهیم نزدیک به مفهوم انگیزش در رویکرد شناختی، انگیزشی شایستگی Competence Motivation
‏ است. سانتروک (۲۰۰۴، به نقل از سیف، ۱۳۸۶)، از قول وایت (۱۹۵۹) که این مفهوم را مطرح ساخته می‏گوید: منظور از انگیزش شایستگی آن است که «افراد برانگیخته می‏شوند تا با محیط خود به طور موثر برخورد کننده بر دنیای خود مسلط شوند و اطلاعات را به طور موثر پردازش نمایند.» مردم این کارها را از آن جهت انجام نمی‏دهند که نیازهای زیستی‏شان را ارضاء کنند بلکه به این سبب به این کارها دست می‏زنند که برای تعامل موثر با محیط دارای انگیزش درونی هستند روان‏شناسی شناختی بر نقش فعال و سازنده دانش‏آموز در موقعیت یادگیری تاکید دارد دانش‏آموزان به جای این که در برابر محیط خود فقط به صورت خودکار واکنش نشان دهند، معنا می‏آفرینند و واقعیت خود را می‏سازند.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.