مبانی نظری و پیشینه پژوهش سبک زندگی مادران باردار(فصل دوم )


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
8 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مبانی نظری و پیشینه پژوهش سبک زندگی مادران باردار(فصل دوم ) دارای ۵۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مبانی نظری و پیشینه پژوهش سبک زندگی مادران باردار(فصل دوم )  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مبانی نظری و پیشینه پژوهش سبک زندگی مادران باردار(فصل دوم )،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مبانی نظری و پیشینه پژوهش سبک زندگی مادران باردار(فصل دوم ) :

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۴۶ صفحه

قسمتی از متن word (..docx) :

‏سبک‏ ‏زندگی‏ ‏مادر‏ ‏در‏ ‏دوران‏ ‏بارداری
‏ ‏ چهارچوب این پژوهش پنداشتی است و بر اساس مفهوم “سبک زندگی مادر در دوران بارداری” استوار است که در راستای آن تولد نوزاد کم وزن و عوامل مرتبط با کم وزنی با تاکید بر سبک زندگی مادر در دوران بارداری مدنظر قرار می گیرد.
‏ ‏ ‏رفتارهای ارتقاء دهنده ‏ی ‏بهداشتی برای همه اعضای جامعه ، به ویژه برای زنان مهم است زیرا آنها نقش حیاتی در بهبود و حفظ سلامت خانواده در همه فرهنگ ها ‏، ‏به ویژه در فرهنگ مسلما‏نان ،‏ ‏دارند‏ (‏۱۰‏). همچنین سلامتی و پیشرفت هر جامعه تا اندازه‏ ی‏ ‏زیادی‏ به سلامتی زنان وابسته است حاملگی و زایمان اثر قابل توجه ای روی سلامتی و بهداشت زنان دارد و برای سلامت ملی شاخص مهمی به شمار می رود. از طرف دیگر سبک زندگی مادر اثر دائمی و طولانی مدت روی سلامتی مادر و کودک دارد (‏۹‏). در تمامی جوامع انواع مختلفی از رفتارها وجود دارد که بهداشت و سلامتی را بهبود می بخشد ، این رفتارها باید تشخیص داده شده و تشویق گردند. ضمنا رفتارهایی نیز وجود دارند که برای ‏حفظ سلامت‏ زیان آورند و غالبا به خاطر نتایج بد حاصل از این گونه رفتارها باید برای عدم تکرار آنها کوشید (‏۲۶‏).‏ ‏در حاملگی رفتارهای بهداشتی سالم شامل مراقبت های منظم دوران بارداری ، ‏شرکت در ‏کلاس های پیش از تولد ‏نوزاد ‏، مصرف مواد معدنی و ویتامین ها ، خوردن انواع مواد غذایی و عادات غذایی سالم ‏می باشد‏ و رفتارهای ناسالم شامل سیگار کشیدن ، مصرف الکل ، سوء تغذیه ، تاخیر در مراقبت های حین بارداری ‏است ‏که روی پیامدهای حاملگی موثر ‏می باشد‏ (‏۹‏).
‏ ‏ ‏ ‏ ‏از میان پیامدهای حاصل از بارداری ‏، وزن زمان تولد مهمترین فاکتور بقاء انسان در دوران نوزادی و همچنین پیش بینی کننده‏ ی‏ توانایی های جسمی و تکامل آینده ‏ی ‏وی می باشد و تعیین این شاخص یکی از متداول ترین و ساده ترین روش ها برای ارزیابی رشد و نیز بررسی وضعیت سلامت نوزادان یک جامعه می باشد (۲).‏ ‏زایمان نوزاد کم وزن نارس از مشکلات کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه می باشد ، در حالی که تولد نوزاد کم وزن ترم در کشورهای در حال توسعه شیوع ‏بیشتری ‏دارد(‏۲۷‏).
‏ ‏ نوزاد کم وزن ‏، ‏نوزادی است که زمان تولد ‏، ‏وزن ۲۵۰۰ گرم ‏و یا کمتر‏داشته باشد (‏۲۳‏). نوزادان کم وزن به سه دسته متفاوت تقسیم می شوند: نوزادان نارس (با سن حاملگی ۳۷ ‏هفته ‏یا کمتر) ، محدودیت رشد داخل رحمی ، یا ترکیبی از هر دو (‏۲۷‏). ‏نوزادانی که وزن هنگام تولد آنان ، نسبت به سن حاملگی ، کمتر از میزان مورد نیاز است بعنوان‏ محدودیت رشد جنینی در نظر گرفته می شوند ‏(۲۳‏) یا به عبارت دیگر ‏به آن دسته از نوزادانی که وزن زمان تولد آنان کمتر از ۲۵۰۰ گرم و سن آنان بیشتر از ۳۸ هفته است به عنوان محدودیت رشد داخل رحمی اطلاق می گردد ‏(‏۷‏).
‏ ‏ کم وزنی زمان تولد زمانی اتفاق می افتد که مواد مهمی چون گل‏و‏کز ، آمینواسید و اکسیژن (مواد مهم برای رشد جنین) به عللی مانند سوء تغذیه مادر در جریان حاملگی و یا اختلالات مادرزادی جنین به خوبی در دسترس جنین قرار ‏نمی گیرند‏ و در نتیجه محصول حاملگی این مادران ، نوزادنی کوچکتر از اندازه طبیعی خواهد بود (۲).
‏ ‏ سازمان بهداشت جهانی در سال ۱۹۹۵ بیان می کند که کم وزنی زمان تولد و تاخیر رشد داخل رحمی منجر به ناخوشی در بدو تولد ، مرگ ومیر ، اختلال در تکامل عصبی و ناتوانی در میان نوزادان می شود (‏۱۱‏و‏۲۷‏). نوزادان کم وزن ترم یا ‏دچار اختلال رشد‏ ، بیشتر از نوزادان ‏طبیعی ‏، تاخیر در رشد و تکامل را تجربه می کنند ، ‏کمبود ترشح ‏هورمون رشد در جنین مبتلا به ‏اختلال رشد‏ منجر به ‏کندی ‏رشد در دور‏ه‏ نوزادی می شود. ‏در ‏نوزادان کم وزن ، به ویژه اگر با محدودیت رشد داخل رحمی همراه باشند ، منجر به خطر توسعه‏ ی‏ بیماری های مزمن در دوران بزرگسالی از قبیل هیپرتانسیون ، بیماری شریان کرونری و دیابت ‏می شود‏ (۲). همچنین کم وزنی هنگام تولد هم در کشورهای پیشرفته و هم در کشورهای در حال توسعه فشار فوق العاده ای را بر سیستم خدمات بهداشتی و افراد خانواده تحمیل می کند (‏۱‏). زنده ماندن بعضی از نوزادان بسیار کوچک تحت مراقبتهای ویژه طولانی و بسیار پرهزینه سبب بروز مشکلات جدی می شود. حدود هفت درصد نوزادان‏ کم وزن که در‏ ایالات متحده‏ متولد می شوند‏ ‏، ‏بیش از یک سوم هزینه مراقبت های بهداشتی را به خود اختصاص می دهند (‏۷‏).
‏ ‏ عوامل زیادی روی کم وزنی زمان تولد تاثیر می گذارند که از مهمترین این عوامل می توان ژنتیک ، عوامل محیطی ، جنینی ، جفتی و مادری را نام برد (۲و‏۸‏). عوامل ارثی و جنس تقریبا ۴۰% تغییرات وزن زمان تولد را به خود اختصاص می دهند و میزان شیوع آن در میان نژادها متفاوت است (‏۸‏). از عوامل محیطی موثر بر کاهش وزن زمان تولد می توان کاربرد اشعه X‏ در زمان حاملگی ، استفاده از مواد تراتوژن ، زندگی در مناطق مختلف و غیره را نام برد (‏۲۸‏)‏.‏ از عوامل جنینی می توان آنومالی های مادرزادی ، عفونت ، چندقلویی و ژنتیک ، و از عوامل جفتی می توان کوچک بودن اندازه ، خون ریزی در دوران بارداری ، مشکلات عروقی و بدشکلی ، ترومبوز شریانی جنین و ترومبوز جفتی را ذکر کرد‏. ‏از مهمترین عوامل خطر مربوط به مادر ، می توان زندگی با درآمد پایین ، درمان نازایی ، تغذیه ناکافی و دریافت کم غذا ، چاقی و اضافه وزن ، سوءمصرف مواد ، سیگار کشیدن ، مصرف کافئین و الکل ، میزان فعالیت ، ابتلا به عفونت های شدید ، سابقه‏ ی‏ داشتن فرزندی با تاخیر رشد داخل رحمی‏ را نام برد ‏که باعث تاخیر رشد داخل رحمی و به تبع آن باعث کم شدن وزن نوزادان در زمان تولد می شوند‏ (۲۹). ‏در این میان عوامل مربوط به مادر، بر اساس تحقیقات به عمل آمده مهمترین وبیشترین نقش را بر وزن زمان تولد نوزادان دارند (۲).‏ عوامل مادری در دوران بارداری از قبیل سن ، شاخص توده بدنی ، عوامل اقتصادی- اجتماعی ، طبی ، فعالیت ، ‏نوع تغذیه ، چگونگی گذراندن اوقات فراقت ، عادات سیگار کشیدن ، ‏وضعیت نامطلوب زندگی در دوران بارداری ، نحوه مقابله با استرس ، ‏چگونگی استفاده از خدمات ‏بهداشتی- ‏درمانی ‏و… از جمله مواردی هستند که قسمتی از سبک زندگی مادر را در دوران بارداری تشکیل می دهند (۹‏).
‏ ‏ از اجزای کلیدی سبک زندگی سالم در دوران بارداری مصرف مواد غذایی سالم و وزن گیری مناسب در دوران بارداری است. زنان در سن باروری باید وضعیت تغذیه ای خوبی را از طریق سبک زندگی مطلوب حفظ نمایند و وضعیت تغذیه ای مناسبی را قبل ، حین و بعد از بارداری داشته باشند تا سلامت مادران ارتقاء یابد وخطر پیامدهای بد باروری کاهش یابد. حاملگی یک بحران است که تغذیه خوب مادر یک عامل کلیدی در سلامت مادر و کودک است. برطبق مطالعات انجام شده در ایالات متحده زنان در سنین باروری (۱۴ تا ۵۰ سالگی) با توجه به

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.