مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دو) سبکهای زندگی و اضطراب از مرگ


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
7 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دو) سبکهای زندگی و اضطراب از مرگ دارای ۴۹ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دو) سبکهای زندگی و اضطراب از مرگ  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دو) سبکهای زندگی و اضطراب از مرگ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مبانی نظری و پیشینه پژوهش (فصل دو) سبکهای زندگی و اضطراب از مرگ :

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۴۵ صفحه

قسمتی از متن word (..docx) :

‏تعریف سالمندی
‏انسان ها، طی فرآیند زیستی با مرحله‏‏ای به نام سالمندی روبه رو می‏‏شوند که در گذرگاه رشد طبیعی به دست می‏‏آید. ‏سالمندی را به طور قراردادی مترادف با آغاز سن ۶۵ سالگی می‏‏دانند (برک، ۲۰۰۱؛ ترجمه سید محمدی، ۱۳۸۷)، به عبارت دیگر‏، سالمندی دوره‏‏ای از زندگی است که از ۶۵ سالگی شروع می‏‏شود.
‏سن پیری، به طور رسمی اغلب سن بازنشستگی گذاشته می‏‏شود، که ممکن است از کشوری به کشور دیگر متفاوت باشد، برای بیشتر کشورها، سن بازنشستگی بین ۶۰-۶۵ سالگی است. بسیاری از مقالات آکادمیک به طور قراردادی، گروه سنی ۶۰-۶۵ سال را به عنوان نقطه برش، برای تعریف سالمندی استفاده می‏‏کنند (موریچ و ایزه۱. Mudege, N & Ezeh, A.
‏، ۲۰۰۹) .
‏فرآیند سالمندی عبارت است از، کاهش تدریجی عملکرد سیستم‏‏های بدن. سالمندی، یک فرد بالغ سالم را به فردی ضعیف با کاهش در ظرفیت‏‏های فیزیولوژیک و افزایش استعداد ابتلا به بسیاری از بیماری‏‏ها و مرگ تبدیل می‏‏کند.‏ از نظر اریکسون۲. Erikson, H. E.
‏، آخرین بحران روانی- اجتماعی که در سنین سالمندی اتفاق می‏‏افتد، انسجام در مقابل نومیدی است، که با شیوه‏‏ی رویارویی فرد با پایان زندگی سر ‏‏و‏‏کار دارد. دوران پیری از نظر اریکسون، دوران بازنگری و تأمل است، دورانی که شخص طی آن رویدادهای سراسر زندگی خود را از نظر می‏‏گذراند. هر اندازه شخص به شیوه‏‏ی موفقیت آمیزی با مسائل مراحل پیشین زندگی، کنار آمده باشد، در این مرحله بیشتر احساس کمال یافتگی و تمامیت (وحدت) می‏‏کند؛ احساس اینکه زندگی را به خوبی سپری کرده است. اما، هرگاه فرد کهنسال با احساس حاکی از پشیمانی به زندگی گذشته ‏بنگرد و جز یک سلسله فرصت‏‏های از دست رفته و شکست‏‏ها چیزی در آن نبیند، واپسین سال‏‏های زندگی او آکنده از نومیدی خواهد بود (اتکینسون۳. Atkinson, R. A.
‏ و همکاران، ۲۰۰۳ ؛ ترجمه رفیعی و همکاران، ۱۳۹۲) .
‏۲-۲- نظریه‏‏های مطرح شده پیرامون سالمندی
‏الف) نظریه زیست شناختی: ‏نظریه‏‏های زیست شناختی به سه دسته تقسیم می‏‏شوند، ‏نظریه ایمنی۱. immunity theory
‏،‏ این نظریه معتقد است که سیستم ایمنی که وظیفه محافظت از بدن را دارد، با بالا رفتن سن، توانایی خود را از دست می‏‏دهد و به دنبال این کاهش در اعمال طبیعی، میزان عفونت و سرطان افزایش می‏‏یابد؛ بنابراین، با افزایش سن از مصونیت فرد در مقابل بیماری‏‏ها کاسته می‏‏شود. در‏ ‏نظریه پیر شدن سلولی‏ ‏اعتقاد بر این است که تغییرات‏ DNA‏و RNA‏ از علل سالمندی هستند. به این صورت که تغییرات سلول‏‏ها، موجب تغییراتی در عملکرد اعضاء می‏‏گردد (شاملو، ۱۳۹۱) .
‏ ‏نظریه رادیکال آزاد۲. Free radical theory.
‏ ‏آسیب سلولی را توضیح می‌دهد. رادیکال آزاد، مولکول‌های ناپایداری هستند که در طی فرآیندهای طبیعی تنفس و سوخت و ساز‏، ‏ از قرار گرفتن در معرض تشعشع و آلودگی‏،‏ در بدن تولید می‌شوند. حدس زده می‌شود که رادیکال‌های آزاد باعث آسیب سلول‌ها‏ی DNA ‏و سیستم ایمنی می‏‏شوند. به نظر می‌رسد تجمع زیاد‏ ‏رادیکال‌های آزاد‏ ‏در بدن‏،‏ در تغییرات فیزیولوژیک سالمندی و بیماری‌های مختلفی مانند آرتریت، بیماری‌های‏ ‏گردش خون، دیابت و آترو‏ ‏اسکلروز دخیل بوده و یا عامل ایجاد آن باشد‏ (هافمن ولد، ۱۹۹۹؛ ترجمه عابدی و همکاران، ۱۳۸۹).
‏ب) نظریه‏‏های روان شناختی: ‏نظریات روان شناختی در جستجوی آنند، تا روند پیری را توصیف کنند و رفتارهایی که در این دوره مشخص می‏‏شود را توجیه نمایند. بزرگترین نظریه پرداز مراحل زندگی، اریک اریکسون، عقیده دارد که نظم ظهور مراحل زندگی، اگر چه لحظه شروع و پایان آن، بر حسب افراد، متغیر است اما، برای همه یکسان است (رایدال و میشارا، ۱۹۸۴؛ ترجمه گنجی، ۱۳۸۹) .
‏اریکسون دریافته است دوره انتهایی زندگی، زمانی است که افراد در آن، موفقیتها و شکست های خود را ارزیابی و مفهومی برای زندگی خود بیابند و بپذیرند که دوران آنان گذشته است، می‏‏توانند با احساس کمال به پشت سر و به زندگی خود نگاه کنند. ‏آخرین مرحله، محدوده‏ ‏کهنسالی است، ولی نارسایی در کسب موفقیت در مراحل قبلی می‌تواند باعث ‏ایجاد مشکلاتی در مراحل بعدی شود. کهنسالی زمانی است که افراد به طور طبیعی زندگی‌شان را مرور کرده و تعییین می‌کنندکه آیا در مجموع مثبت‏ ‏یا منفی بوده‌اند. مثبت‌ترین برآیند این مرور زندگی، خردمندی، درک و پذیرش؛ و منفی‌ترین برآیند آن شک، احساس گناه و نا‌امیدی است‏ ‏( رایس فیلیپ۱. Rice, F. P.‏
‏، ۲۰۰۰؛ ترجمه فروغان، ۱۳۹۲) .
‏ج) نظریه جامعه شناختی سالمندی:‏ به چهار دسته تقسیم می شود،‏ ‏نظریه عدم تعهد۲. disengagement theory.
‏؛‏ بر اساس این نظریه، فرد در سالهای میانی عمر، فناپذیری و مرگ خود را یاد می‏‏کند و تدریجاً برخوردهای خود را با اجتماع و دیگران کاهش داده و همزمان جامعه نیز، متقابلاً فرد را از خود جدا می‏‏سازد. ‏نظریه فعالیت. activity theory. ‏
‏،‏ ‏مخالف نظریه عدم تعهد، می‏‏باشد، این نظریه معتقد است؛ فعالیت، سلامتی را در پیری افزایش می‏‏دهد. بنابراین بزرگسالانی که فعال می‏‏مانند در فعالیت‏‏های تشویق شده و جایگاه‏‏ها، روابط، سرگرمی‏‏ها و علایق جدیدی را بدست می‏‏آوردند و با احساس رضایت و آرامش، پیر می‏‏شوند. ‏نظریه استمرار۴. continuity theory.
‏، عقیده دارد که شخصیت افراد، با افزایش سن تغییر نمی‏‏کند و رفتار آنان بیشتر قابل پیش بینی می‏‏گردد. آنها در عادات، پای بندی‏‏ها، ارزش‏‏ها و بخصوص در راهی که با توجه به موقعیت اجتماعی خود برگزیده‏‏اند، تداوم و استمرار را حفظ می‏‏کنند. ‏نظریه تعاملی۵. interaction theory.
‏، این نظریه تغییرات سنی را منتج از واکنش میان خصوصیات هر فرد، شرایط اجتماعی وی و سابقه نحوه واکنش‏‏های فرد در برار اجتماع، می‏‏داند. تأکید این نظریه بر وظایف و نقش‏‏هایی است که فرد در طول زندگی خود به عهده داشته است (رایدال و میشارا، ۱۹۸۴؛ ترجمه گنجی، ۱۳۸۹) .
‏سالمندی بخشی از فرآیند‏ی‏ زیستی است که تمام موجودات زنده از جمله انسان را شامل‏ ‏شود.‏ ‏گذشت عمر را نمی‏‏توان متوقف کرد‏،‏ ولی می‏‏توان با ب‏ه ‏کارگیری روش‏‏ها و مراقبت‏‏های مناسب، ‏تا حدود زیادی ‏از اختلالات و معلولیت‏های ‏دوره ‏سالمندی پیشگیری نمود و یا آن را به تعویق انداخت‏، ‏تا ‏بتوان از عمر‏ی‏ طولانی همراه با سلامت و رفاه.‏ welfare .
‏ که همواره هدف و آرزوی بشر بوده بهره‏‏مند شد‏ ‏(هسه و یاه. Hsueh, M. N & Yeh, M. L.
‏، ۲۰۰‏۵) .

‏۳-۲- اضطراب مرگ
‏مرگ همیشه همراه انسان بوده و خواهد بود؛ از این رو که بخشی از زندگی اوست و پیوسته ذهن او را به خود مشغول کرده، و به دنبال پاسخی برای پرسش‏‏هایی دربار مرگ است. دین اسلام با تکیه بر زندگی جاودان اخروی، مرگ را با تعبیر های وجودی معرفی کرده و با تحلیل معقول پدید مرگ، نه تنها اثر منفی آن را زایل، بلکه می‏‏کوشد در آن جذابیت نیز ایجاد کند؛ اما با وجود این، واکنش بیشتر افراد به آن مثبت نبوده است، بشر بدین دلیل که نمی

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.