فصل دوم مبانی نظری و ادبیات تحقیق عدالت سازمانی (فصل دوم )


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
6 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فصل دوم مبانی نظری و ادبیات تحقیق عدالت سازمانی (فصل دوم ) دارای ۲۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فصل دوم مبانی نظری و ادبیات تحقیق عدالت سازمانی (فصل دوم )  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فصل دوم مبانی نظری و ادبیات تحقیق عدالت سازمانی (فصل دوم )،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فصل دوم مبانی نظری و ادبیات تحقیق عدالت سازمانی (فصل دوم ) :

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۱۹ صفحه

قسمتی از متن word (..docx) :

‏۴-۱-‏۲‏ عدالت سازمانی
‏ ‏سازمان و سازمان یافتگی جزء جدا نشدنی زندگی ماست (حسین‏ ‏ زاده‏ ‏،‏ ‏ناصری‏ ، ۱۳۸۶ ، ص ۱۹‏) .
‏سازمان سیستمی‏ ‏ اجتماعی است که حیات وپایداری آن وابسته به پیوندی قوی میان اجزاء وعناصر تشکیل دهنده آن است که ادراک بی عدالتی اثرات مخربی بر روحیه کار جمعی دارد (سید جوادین ، فراحی ، طاهری عطار‏،‏۵۶‏، ص‏۱۳۸۷‏)‏ .
‏ عدالت سازمانی با رفتار عادلانه با مردم در سازمان ها رابطه دارد . همچنین می تواند به عنوان قسمتی بسیار محدود از عدالت اجتماعی باشد . مفهومی که توسط فلاسفه طی صدها سال بحث بر انگیز بوده است . عدالت سازمانی یک مفهوم مفید برای آزمایش دامنه گسترده ای از موضوعات سازمانی می باشد . چنین ادعا شده است که عدالت اولین فضیلت موسسات اجتماعی است (ساعتچی ،۱۳۸۷ ،ص ۱۶۹،۱۷۰).
‏واژه عدالت سازمانی برای اولین با توسط گرین برگ در دهه ی ۱۹۷۰ بیان گردید.فرناندس و وامله به نقل از گرین برگ بیان می دارند که عدالت سازمانی به رفتارهای منصفانه و عادلانه سازمان ها با کارکنان شان اشاره دارد (امیرخانی ، پور عزت ‏۱۳۸۷ ، ص ۲۲) ‏.
‏عدالت سازمانی متغیری است که به توصیف عدالت که به طور مستقیم با موقعیت های شغلی ارتباط دارد به کار می رود.علی الخصوص در عدالت سازمانی مطرح می شود که باید به چه شیوه هایی با کارکنان رفتار شود تا احساس کنند که بصورت عادلانه ای با آنها رفتار شده است (نعامی ، شکرکن‏ ،‏۱۳۸۳‏، ص ‏۵۸) . عدالت سازمانی اصطلاحی است که‏ ‏ برای توصیف نقش انصاف که رابطه مستقیمی با محیط کار دارد‏ ‏مورد استفاده قرار می گیرد.‏ ‏مخصوصاً ،عدالت سازمانی مرتبط است با روش هایی که کارکنان تعیین می کنند که آیا با آنها در شغلشان بطور عادلانه رفتار شود و روش هایی که تعیین آنها روی متغیرهای مرتبط با کار آنها تأثیر می گذارد‏ .
‏اما ‏تحقیق ‏در ‏زمینه ‏عدالت ‏سازمانی ‏تاریخ ‏طولانی ‏دارد ‏و ‏صاحب ‏نظران ‏طبقه ‏بندی ‏های‏ ‏مختلفی ‏از ‏عدالت ‏سازمانی ‏را ‏مطرح ‏نموده ‏اند. ‏عدالت ‏سازمانی ‏را ‏می ‏توان ‏بدین ‏صورت تعریف ‏نمود:‏ مطالعه ‏برابری ‏در ‏کار (حقیقی ،احمدی ،رامین مهر ،۱۳۸۸، ص ۸۰) .
‏برای عدالت معانی فراوان از زوایای گوناگون شده است که به تعدادی از آنها اشاره می شود:
‏دادن حق هر صاحب حق
‏نهادن هر چیزی در جای خود
‏موزون بودن (تعادل و تناسب و توازن‏)
‏میانه روی بین افراط و تفریط، (اعتدال‏)
‏تساوی و نفی هرگونه تبعیض (تفاوت قائل نشدن میان افراد‏)
‏رعایت استحقاق در افاضه وجود (عدل در تکوین‏)
‏عدم ارتکاب کبیره و عدم اصرار بر صغیره، (عدالت فردی و فقهی‏)
‏برابری اجتماعی (قسط، عدالت اجتماعی و قضایی و سیاسی و اقتصادی‏)
‏رعایت مفاسد و مصالح در قانونگذاری (عدل در تشریع‏) (نثاری ، ۱۳۹۱ ).
‏عدالت در سازمان ها با سه عامل زیر تعریف می شود که همگی به نحوه برخورد عادلانه سازمان با اقشار مختلف و پرهیز از تبعیض، دلالت دارند:
‏۱‏) ‏برابری: پرداخت حقوق و مزایای مناسب و عادلانه و نیز نگاه یکسان به عموم کارکنان به عنوان عضوی از سازمان‏ .
‏۲‏)‏بی طرفی: بی طرفی در تصمیم های مربوط به گزینش و ارتقای کارکنان‏ .
‏۳‏) ‏عدم تبعیض: اجتناب از هرگونه تبعیض و اعطای حق استیناف به کارکنان، یعنی حق تجدید نظرخواهی در تصمیم ها‏ .
‏تبعیض، درواقع پاسخی متفاوت در مقابل رخدادی یکسان به افرادی با شرایط یکسان است. ‏تبعیض، نمودی آشکار از بی عدالتی است. تبعیض، اثرات تخریبی بسیاری بر روحیه کاری کارکنان اعم از اداری و آموزشی دارد. در سازمان پر از تبعیض، اثری از جو فرهنگی مثبت، روحیه کاری بالا و مناسبات صحیح بین کارکنان دیده نمی شود‏ ( سعادتی تبار ، امامی ،۱۳۹۰ ).
‏۵-۱-۲ ابعاد عدالت سازمانی
‏محققان ‏عدالت ‏سازمانی ‏بر ‏این ‏موضوع ‏توافق ‏عمومی ‏دارند ‏که ‏عدالت ‏سازمانی ‏به سه ‏بعد ‏تقسیم ‏می ‏شود: ‏۱: ‏عدالت ‏توزیعی، ‏۲ : ‏عدالت ‏رویه ‏ای، ‏۳ : ‏عدالت ‏مراوده ‏ای.
‏عدالت توزیعی
‏عدالت توزیعی مانند تمام شکلهای عدالت بر مبنای ارزش ها بنا شده است . عدالت توزیعی به عدالت و برابری در بازده ها نتایج و پیامدهای کسب شده اطلاق می گردد که این ارزش ها ، قوانین و اصول یا استاندادهایی هستند که قضاوت درباره عدالت را انجام میدهند .سه اصل عمده به عنوان پایه و اساس عدالت توزیعی چنین بیان شده اند: انصاف ، برابری و نیاز(مهداد ، ۱۳۸۷ ، ص ۱۷۰).
‏عدالت ‏توزیعی ‏به ‏قضاوت ‏برابری ‏توزیع ‏نتایج ‏مثل ‏سطح ‏پرداخت ‏یا ‏مقیاس ‏و‏ ‏فرصت ‏های ‏ارتقا ‏در ‏یک بافت ‏سازمانی ‏اشاره ‏دارد. ‏این ‏تئوری ‏بیان ‏می ‏کند ‏که ‏افراد ‏تعادل‏ ‏نسبی ‏نتایج ‏مطلوب ‏را ‏در ‏نظر ‏می ‏گیرند ‏و ‏داده- ‏ستاده ‏نسبی ‏خود ‏را ‏با ‏همکاران ‏خود مقایسه می کنند (حقیقی ،احمدی ،رامین مهر ،۱۳۸۸، ص ۸۱).
‏به عبارت دیگر عدالت توزیعی ‏عدالت ‏ادراک شده ‏در ‏ارتباط ‏با ‏تخصیص ‏بازده ها ‏و ‏منابع ‏سازمانی است (پیریایی ، ارشدی ، ۱۳۹۱ ، ص ۸۱) .

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.