تفسیر موضوعی قرآن


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
9 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 تفسیر موضوعی قرآن دارای ۸۱۰۲۱ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تفسیر موضوعی قرآن  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تفسیر موضوعی قرآن،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تفسیر موضوعی قرآن :

فرمت فایل:ورد{فایل ویرایشی} تعداد صفحات:۶۰ صفحه
چکیده ای از متن:
مقدمه
وقتی متوجه باشیم قرآن کتاب هدایت بشریت است و جدایی از آن کتاب موجب هلاکت واقعی جامعه خواهد بود، و وقتی متوجه باشیم این کتاب هدایت ما را به تدبّر در خودش دعوت نموده است، پس نمی توانیم با برخورد سطحی با این کتاب مقدس هدایت لازمه را به‌دست آوریم. می‏فرماید: «اَفَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرانَ اَمْ عَلی‏ قلوبٍ اَقْفالُها» یعنی اگر توان تدبر در قرآن نداریدبر قلب های شما قفل خورده و امکان بصیر شدن را از دست داده‏اید، و نیز می‏فرماید: «کتابٌ اَنْزَلْناهُ اِلَیْکَ مُبارَکٌ لِیَدَّبَّرُوا آیاتِهِ وَ لِیَتَذَکَّرَ اُولُو الْاَلْباب» ای پیامبر! قرآن کتاب پربرکتی است که ما آن را به‌سوی تو نازل کردیم، تا در آیاتش تدبّر شود و تا اندیشمندان از آن متذکر کردند. در این آیه خداوند قرآن را کتاب پربرکتی معرفی می‏کند که باید در آیات آن تدبر کرد و اهل خرد از آن متذکر می‏شوند و هشدار باش‌هایی را دریافت می‏کنند. پس باید تلاش کرد با تدبر و تأمل، مقصد قرآن را دریافت و تفسیر قرآن جز همین فهم صحیح قرآن چیزی نیست، عمده آن است که متوجه شویم ارتباط با قرآن در شرایط تفکر حاصل می‌شود و اگر در جامعه‌ای خانه‌ی تفکر ویران شود، دیگر خداوند از طریق قرآن با ما سخن نخواهد گفت.
از طرفی پیامبر می‏فرماید: «فَاِذا الْتُبِسَتْ عَلَیْکُمْ الْفِتَنُ کَقِطْعِ اللَّیْلِ الْمُظْلَمِ فَعَلَیْکم بالْقُرانِ»‌ هرگاه فتنه‌ها همچون پاره‌های شب ظلمانی بر شما هجوم آوردند، به قرآن پناه آورید و از تدبر در آن، راه را از چاه تشخیص دهید و این کار ممکن نیست مگر اینکه بتوانیم از آیات قرآن تفسیر صحیح داشته باشیم.
بهترین راه تفسیر قرآن: اگر بپذیریم قرآن نور است «وَ اَنْزَلْنا اِلیکمُ نوراً مُبیناً» و تبیان کل شی‏ء است و هرچیز را روشن می‏کند. «وَ اَنْزَلْنا عَلیکَ الکتابَ تِبْیانًا لِکُلِّ شَیْی‏ءٍ» می‏پذیریم قرآن از غیرْ مستغنی است و خودش خودش را روشن می‏کند و کافی است ما در آن تدبّر کنیم، چرا که نمی شود کتابی که برای هدایت مردم آمده، مبهم و غامض و غیر قابل فهم باشد، زیرا برای مشاهده نورْ به نوری دیگر نیاز نیست، البته باید متوجه باشیم سنت پیامبر و اهل البیت بنابه فرمایش خود قرآن جزء قرآن هستند و رجوع به روایات ائمه در واقع کمک است تا باز از خود قرآن، قرآن را بفهمیم، چنانچه امیرالمؤمنین در مورد قرآن می‏فرمایند: «یَنْطِقُ بَعْضُهُ بِبَعْضٍ وَ یَشْهَدُ بَعْضُهُ عَلی بَعْضٍ» یعنی قرآن برخی از آیاتش به وسیله برخی دیگر سخن می‏گویند، و بعضی بر بعضی دیگر گواهی می‏دهند. و اساساً روش ائمه همان روش تفسیر قرآن به قرآن بوده و در هیچ مورد از بیانات ایشان در زمینه تفسیر آیات، از غیر قرآن استعانت به عمل نیامده.
در تفسیر موضوعی عملاً تفسیر قرآن به قرآن را عمیق‏تر خواهیم کرد و یک موضوع را در جای، جای قرآن جستجو می‏کنیم تا روشن شود قرآن در مورد این موضوعِ خاص، مثل موضوع «هدایت» یا «کرامت» یا «ولایت» چه مسائلی را طرح فرموده است و اینجاست که در تفسیر موضوعی قرآن باید با تعمق بیشتری وارد قرآن شد و حوصله زیادی را بکار برد.
کرامت در قرآن
قرآن کریم انسان را در قرآن به عنوان نوع کریم معرفی فرموده: «وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنی‏ آدم» یعنی این نوع انسان فی نفسه کریم خلق شده و نیز می‏فرماید: «اِقْرَأْ بِاسْمِ رَّبِّکَ الّذی‏ خَلَقَ. خَلَقَ الْانْسانَ مِنْ عَلَقْ، اِقْرَأْ وَ ربُّک الْاَکْرَمُ. اَلَّذی عَلَّمَ بِالْقَلَمْ. عَلَّمَ الْانْسانَ ما لَمْ یَعْلَمْ» در این سوره به پیامبر می‏فرماید: معلم اکرم درس می‏گوید، یعنی درس کرامت می‏دهد، مثل این است که وقتی می‏گوئیم معلم طبیب درس می‏دهد، یعنی درس پزشکی می‏دهد، اینجا هم یعنی خدایی که اکرم است، از راه قلم، تعلیم کرامت می‏دهد وانسان را کریم می‏کند. خداوند که اکرم است بعضی از انسان‌ها را بدون واسطه به کرامت می‌رساند، مانند انبیاء الهی، و بعضی دیگر را بواسطه انبیاء به مقام والای کرامت نائل می‏کند.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.