پیشینه و مبانی نظری مدیریت دانش و چرخه مدیریت دانش


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
6 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 پیشینه و مبانی نظری مدیریت دانش و چرخه مدیریت دانش دارای ۴۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پیشینه و مبانی نظری مدیریت دانش و چرخه مدیریت دانش  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پیشینه و مبانی نظری مدیریت دانش و چرخه مدیریت دانش،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پیشینه و مبانی نظری مدیریت دانش و چرخه مدیریت دانش :

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۳۹ صفحه

قسمتی از متن word (..docx) :

‏مبانی نظری و پیشینه پژوهش ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ۱
‏۲-۱ ‏ مقدمه‏ ۱۲
‏۲-۲ ‏تعاریف و مبانی نظری‏ ۱۳
‏۲-۲-۱ سیر تحول مدیریت دانش‏ ۱۳
‏۲-۲-۲ مفاهیم پایه در مدیریت دانش‏ ۱۴
‏۲-۲-۳ مفهوم داده‏ ۱۴
‏۲-۲-۴ مفهوم اطلاعات‏ ۱۴
‏۲-۲-۵ مفهوم دانش‏ ۱۵
‏۲-۲-۶ انواع دانش‏ ۱۶
‏۲-۳ ‏معناسازی و دانش آفرینی‏ ۱۷
‏۲-۴ ‏مفهوم مدیریت دانش‏ ۲۰
‏۲-۵ عوامل مؤثر در مدیریت دانش‏ ۲۲
‏۲-۵-۱ نقش فناوری اطلاعات در مدیریت دانش‏ ۲۲
‏۲-۵-۲ نقش فرهنگ سازمانی در مدیریت دانش‏ ۲۳
‏۲-۵-۳ نقش مدیریت در مدیریت دانش‏ ۲۴
‏۲-۶ ‏شیوه‏های (مؤلفه‏های) مدیریت دانش‏ ۲۴
‏۲-۷ ‏ابعاد مدیریت دانش‏ ۲۷
‏۲-۷-۱ مدیریت دانش سازمانی‏ ۲۷
‏۲-۷-۲ مدیریت دانش شخصی‏ ‏۲۸
‏۲-۸ جایگاه و ضرورت به کارگیری مدیریت دانش در مؤسسات آموزش عالی‏ ۳۰
‏۲-۹ ‏ پیامدهای اقتصادی، فنی و اجتماعی مدیریت دانش در آموزش عالی ‏ ۳۳
‏مبانی نظری و پیشینه پژوهش ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ۲
‏۲- ۱۰ ‏نقش مدیریت دانش در برنامه‏ریزی درسی و فعالیت‏های آموزشی اعضای ‏هیأت‏ علمی‏ ۳۵
‏۲- ۱۱ ‏مرور پیشینه پژوهش‏ ۴۰
‏۲- ۱۲ ‏ نتیجه‏گیری ‏ ۴۳
‏۲-۱ مقدمه
‏ ‏امروزه بهره‏وری بهینه دانش، دغدغه سازمان‏های قرن بیست و یکم است و اهمیت آن از اواسط دهه ۱۹۹۰، در بسیاری از کنفرانس‏های بین المللی مطرح شده است. در حال حاضر، اطلاعات و دانش به ‏عنوان قدرت و سلاح استراتژیک تلقی می‏شوند، سرمایه به ‏حساب می‏آیند و در مدیریت مدرن به ‏عنوان منابعی پذیرفته شده‏اند ‏که مستعد مطالعه و پژوهش با استفاده از تکنیک‏هایی که برای سایر حوزه‏‏های کوشش انسانی ایجاد شده و به کار برده ‏می‏شوند، هستند. ‏دانش، به ‏عنوان نیرویی قدرتمند، برای سازمان‏‏های بخش خصوصی و دولتی در دستیابی به سود رقابتی و مقایسه‏‏ای، عامل حیاتی به شمار می‏رود، اما اکثر مؤسسات و شرکت‏‏های عصر اطلاعات، مدیریت اطلاعات‏. Information Managment (IM)
‏ و مدیریت دانش را به ‏صورت تشریفاتی و روتین انجام می‏‏دهند. اگر‏‏چه تشخیص تفاوت میان داده‏‏ها، اطلاعات، دانش و عقل برای این مؤسسات، ضروری است اما تغییر شکل داده‏ها و اطلاعات و تبدیل آن‏ها به دانش و سپس مدیریت این دانش به نفع یک مؤسسه، اقدامی فعالانه است و مدیران برای این عمل باید مؤثر و مبتکر باشند (مختار، ۲۰۰۴). بنابراین با توجه به تغییرات سریع و دائمی در جهان کنونی، ضروری است که سازمان‏‏ها بازگشت تمامی سرمایه‏‏های خود را به بیش‏ترین حد ممکن برسانند. یکی از سرمایه‏‏هایی که کم‏ترین بهره‏‏برداری را داشته است، دانشی است که در اختیار افراد آن سازمان است. ‏دانش به طور سنتی، یا در اذهان متخصصان (به شکل دانش ضمنی) و یا به شکل گزارش، ارائه مطالب، ویدئوها و اسناد (به شکل دانش صریح) ذخیره می‏‏شود. ذخیره‏‏سازی دانش شخصی به شکل سند و گزارش دشوار است و در صورتی که به عنوان دانش ضمنی در اذهان متخصصان وجود داشته باشد، بازیابی و دسترسی به آن مشکل است. مدیریت دانش، توانایی استفاده از دانش قبلی را برای شناخت ارزش اطلاعات جدید، تلفیق و یکپارچه‏سازی آن و به کاربردن آن برای تولید دانش و قابلیت‏‏های جدید ترسیم می‏کند (میتال، ‏۲۰۰۸).
‏از طرفی دیگر، ‏م‏ؤ‏سسات ‏دانشگاهی ‏ب‏ه ‏عنوان ‏مراکز ‏تولید ‏و ‏اشاعه ‏دانش ‏بیش ‏از ‏هر ‏سازمان ‏دیگری ‏نیازمند ‏اجرای مدیریت ‏دانش ‏هستند‏. ‏با ‏این‏که ‏دانشگاه‏‏ها ‏خود ‏مخازن ‏دانش ‏هستند‏، ‏تاکنون ‏به ‏سرمایه‏های ‏فکری ‏و‏ ‏منابع ‏علمی ‏تولید ‏شده ‏ب‏ه ‏‏وسیله ‏جامعه ‏دانشگاهی ‏توجه ‏کافی ‏مبذول ‏نشده است ‏به ‏طوری که ‏تا ‏به ‏امروز‏ ‏هیچ‏‏گونه ‏کنترلی ‏بر‏ ‏دانش ‏غیر‏ ‏مکتوب‏، ‏دانش ‏موجود ‏در ‏اذهان‏، ‏صورت ‏نگرفته ‏و ‏اطلاعات ‏مدون ‏تولید
‏مبانی نظری و پیشینه پژوهش ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ۳
‏شده ‏در ‏داخل ‏نیز ‏ب‏ه ‏ندرت ‏ب‏ه ‏گونه‏‏ای ‏مجتمع‏ ‏و ‏یکپارچه ‏جمع‏‏آوری ‏و ‏در ‏چارچوبی ‏نظام‏‏مند ‏مدیریت ‏شده ‏است‏. ‏این ‏ضعف ‏مدیریتی ‏سبب ‏شده ‏که ‏بسیاری ‏از‏ ‏سرمایه‏‏های ‏ارزشمند ‏موجود ‏برای ‏همیشه ‏ناشناخته ‏و ‏دور ‏از ‏دسترس ‏و ‏بسیاری ‏از ‏خلا‏ء‏های ‏موجود ‏هم‏‏چنان ‏ب‏ه ‏قوت ‏خود ‏باق‏ی ‏بمانند‏. ‏از ‏سوی ‏دیگر‏ ‏عدم ‏توجه ‏به ‏اطلاعات ‏تولید ‏شده ‏در ‏داخل ‏و ‏فقدان ‏یک ‏رویکرد ‏تجاری‏، ‏دانشگاه‏‏ها ‏را ‏به ‏لحاظ ‏مادی نیز ‏متضرر ‏نموده ‏و ‏سبب ‏شده ‏است ‏که ‏بسیاری ‏از ‏این ‏اطلاعات ‏توسط ‏ناشران ‏خصوصی ‏منتشر ‏و ‏در ‏قالب ‏منابع اطلاعاتی ‏دوباره ‏به ‏خود ‏دانشگاه‏‏ها ‏فروخته ‏شود‏ (حاضری و صراف‏زاده، ۱۳۸۵).‏
‏۲-۲ تعاریف و مبانی نظری
‏۲-۲-۱ سیر تحول مدیریت دانش
‏بیان دقیق تاریخچه پیدایش و ن‏ض‏ج مدیریت دانش امکان‏‏پذیر ‏نیست‏. ‏می‏توان چنین استدلال کرد که مدیریت دانش با اولین نقاشی‏ها در غارها و یا با استفاده از اولین ارتباطات کلامی آغاز شده است (فراپائولو۱‏. Frappaolo‏ ۲‏. Drucker 3‏. Esprit 4. Ernest & Young 5. Booz Allen & Hamilton
‏، ۱۳۸۸). بنابراین اگر‏‏چه مدیریت دانش مفهومی نسبتاً قدیمی است اما در مفهوم نوین خود از اواخر دهه ۱۹۷۰ مطرح گردید. با نزدیک شدن به اواسط دهه ۱۹۸۰ و آشکار شدن جایگاه دانش و تأثیر آن بر حفظ قدرت رقابت در بازارهای اقتصادی اهمیت آن مضاعف شد. در این دهه، نظام‏های مبتنی بر هوش مصنوعی و نظام‏های هوشمند برای مدیریت دانش به کار گرفته شد و مفاهیمی چون فراهم آوری دانش، مهندسی دانش، نظام‏های دانش مدار و مانند آن رواج یافت ‏(دراکر‏۲‏، ۱۹۹۳). در ‏اواخر دهه ۸۰ می‏‏توان سیر صعودی انتشار مقالات مربوط به مدیریت دانش را در مجلات حوزه‏‏های مدیریت، تجارت و علوم کتابداری و اطلاع‏‏رسانی مشاهده کرد. در همین دوران اولین کتاب‏‏های مربوط به این حوزه منتشر شدند. در آغاز دهه‏‏ ۱۹۹۰ فعالیت گسترده شرکت‏‏های امریکایی، اروپایی و ژاپنی در حوزه مدیریت دانش به نحو چشم‏‏گیری افزایش یافت. ظهور وب جهانی در اواسط دهه ۱۹۹۰ تحرک تازه‏‏ای به حوزه مدیریت دانش بخشید. شبکه بین المللی مدیریت دانش در اروپا، مجمع مدیریت دانش ایالات متحده‏‏ فعالیت‏‏های خود را در اینترنت گسترش دادند. در سال ۱۹۹۵، اتحادیه اروپا طی برنامه‏‏ای به نام اسپریت‏۳‏ بودجه قابل ملاحظه‏‏ای را برای اجرای طرح‏‏های مدیریت دانش اختصاص داد. به تدریج شرکت‏‏های بزرگی مانند ارنست و یانگ‏۴‏، بوزآلن و همیلتون‏۵‏ و ده‏‏ها شرکت دیگر به شکل تجاری وارد عرصه مدیریت دانش شدند. اکنون مدیریت دانش در سال‏های آغازین قرن ۲۱ برای بسیاری از کشورهای پیشرفته به عنوان نماد رقابت و عامل دستیابی به قدرت و توسعه است. شرکت‏‏های بزرگ اروپایی از سال ۲۰۰۰ به بعد حدود ۵۵% درآمد خود را به مدیریت دانش اختصاص داده‏‏اند ‏(داوری و شانه‏ساز، ۱۳۸۰). گاه‏شمار مدیریت دانش را می‏توان به طور خلاصه به صورت جدول ۲-۱ نشان داد.

‏جدول۲-۱ گاه شمار مدیریت دانش

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.