پیشینه و مبانی نظری مدیریت بدن


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
7 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 پیشینه و مبانی نظری مدیریت بدن دارای ۵۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پیشینه و مبانی نظری مدیریت بدن  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پیشینه و مبانی نظری مدیریت بدن،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پیشینه و مبانی نظری مدیریت بدن :

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : ۴۸ صفحه

قسمتی از متن word (..doc) :

‏مدیریت بدن
‏پ‏یشینه‏‏ تحقیق
‏ پژوهش درباره مدیریت بدن و ارتباط آن با دیگر متغیرهای اجتماعی، از جمله سبک زندگی، به دو سه ده اخیر مطالعات جامعهشناختی مربوط میشود. سوای تحقیقات بسیاری که جامعهشناسان دیگر جوامع به مقتضای روابط و مناسبات حاکم بر جامع خود در این باره انجام دادهاند، در ایران تحقیقات چندی در این حوزه انجام گرفته که به چند مورد از آن‏‏ها اشاره میکنیم.
‏ آزاد ارمکی و چاوشیان(۱۳۸۱) در مقاله‏‏ای با عنوان ‏«‏بدن به مثابه رسانهی هویت‏»‏ به بررسی تجربی فرضیهی گسسته‏‏شدن شکل‏‏های هویت‏‏ از موقعیتهای ساختاری و پیوند آن با خصوصیات فرهنگی پرداختهاند. جامعه‏‏ی آماری این تحقیق کلیه افراد ۱۸ ساله و بالاتر ساکن تهران بوده است که ۸۲۵ نفر به عنوان حجم نمونه‏‏ی تحقیق با روش نمونه‏‏گیری خوشه‏‏ای چند مرحله‏‏ای انتخاب شده‏‏اند. یافته‏‏های تحقیق حاکی از آن است که سطوح گوناگون مدیریت بدن رابطهی معناداری با متغیرهایی دارد که آشکارا دلالت فرهنگی دارند، متغیرهایی نظیر جنس، سن، تحصیلات، سرمایه‏‏ی فرهنگی، دیانت، و نگرش سنتی به خانواده. اما بین مدیریت بدن و متغیرهای ساختاری مثل پایگاه اقتصادی و اجتماعی‏‏، سرمایه‏‏ی اقتصادی و شغل رابطه‏‏ی معناداری مشاهده نشده است. در پژوهشی دیگر با عنوان ‏«‏بررسی جامعه‏‏شناختی عوامل مؤثر بر مدیریت بدن در زنان (مطالعه موردی زنان شهر شیراز)‏»‏، اخلاصی(۱۳۸۶) به بررسی ارتباط بین پذیرش اجتماعی بدن و مدیریت بدن پرداخته است. وی رابطه معنادار میان این دو متغیر را به کمک روش پیمایشی مورد بررسی قرار داده است. حجم نمونه تحقیق ۴۰۰ نفر از زنان ۱۸ تا ۴۰ ساله ساکن در مناطق هشت‏‏گانه شیراز بود که با روش نمونه‏‏گیری خوشه‏‏ای چند مرحله‏‏ای و تصادفی ساده انتخاب شدند. چارچوب نظری تحقیق بر اساس آرای اروینگ گافمن، بوردیو، گیدنز و نظریه مبادله تدوین شده است. نتایج تحقیق با استفاده از آماره‏‏های توصیفی و استنباطی نشان می‏‏دهد که میانگین مدیریت بدن برابر با ۸/۶۲ درصد است که حاکی از میزان بالای توجه زنان به بدن در همه وجوه آن از آرایشی ، مراقبت و…است. همچنین بین متغیرهای مصرف رسانهای، پذیرش اجتماعی بدن و پایگاه اقتصادی- اجتماعی با مدیریت بدن رابطه مستقیم
‏‏و معنادار و بین متغیرهای دینداری و مدیریت بدن رابطه معکوس و معنادار وجود دارد.
‏ شیرین احمدنیا (۱۳۸۵) نیز در مقالهای با عنوان ‏«‏جامعه‏‏شناسی بدن و بدن زنان‏»‏ ضمن این که از اهمیت بدن و ضرورت توجه داشتن بر بدن از سوی زنان اشاره دارد به فشارهای فرهنگی و اجتماعی مؤثر بر بدن زنان نیز توجه کرده است. او معتقد است اساساً الگوی فرهنگی غربی در سطح بین‏‏المللی که از طریق رسانه‏‏های جمعی و تکنولوژیهای نوین ارتباطی تشدید و تسهیل می‏‏گردد، ارزش‏‏های خاصی مرتبط با اشکال و اندازه‏‏های بدنیِ ایده‏‏آل و مطلوب را مورد تأکید قرار می‏‏دهد، به طوری که این گونه ارزشها به عنوان ایدهآل‏‏ها و اهداف عینی بر رفتارهای افراد به‏‏ویژه در جوامع مختلف برای هماهنگ کردن یا نزدیک‏‏تر کردن خصوصیات بدن خود با این ارزشها مورد توجه قرار می‏‏گیرند. نمونه مشخص این ارزش‏‏ها که امروزه در مورد زنان در اکثر جوامع مورد توافق قرار گرفته باریک اندامی است. او همچنین به پیامدهای سوء رژیم‏‏های لاغری برای سلامت روانی و جسمانی زنان اشاره کرده است.
‏ موحد، غفاری‏‏نسب و حسینی (۱۳۸۹) در پژوهشی تحت عنوان ‏«‏آرایش و زندگی اجتماعی دختران جوان‏»‏ به مطالعه و بررسی دلایل آرایش دختران ساکن در دامنه شهر شیراز پرداختهاند. این مطالعه به روش کیفی و از طریق مصاحبه با ۳۰ دختر جوان (۱۸-۳۰) که دارای آرایش هستند صورت پذیرفته است. نتایج این پژوهش بیانگر آن است که آرایش با برنامه‏‏ی زندگی افراد در هم تنیده است و توسط آن‏‏ها تنظیم و هماهنگ می‏‏شود. آن‏‏ها در طول مصاحبه به دامنه‏‏ای از دلایل اجتماعی، فردی و روان‏‏شناختی برای گرایش خود به آرایش اشاره کرده‏‏اند. این اظهارات حاکی از آن است که با وجود فشارهای ساختاری موجود، دختران در انتخاب آرایش تا حدودی عاملیت خود را حفظ کردهاند و آن را به شیوه‏‏ای عقلانی برای کسب سرمایه نمادین و حتی تبدیل آن به دیگر سرمایه‏‏ها به کار می برند. خواجه‏‏نوری وهمکاران (۱۳۹۰) در پژوهشی به بررسی رابطه بین سبک زندگی و مدیریت بدن پرداختهاند.در این پژوهش پس از بررسی مطالعات نظری و تجربی موجود، نظریه‏‏ی ترکیبی مبتنی بر نظریه
‏‏ی گیدنز ساخته شده است. داده‏‏های این پژوهش با استفاده از روش پیمایشی و با تهیه پرسشنامه خودگزارشی در بین نمونه‏‏ای ۵۰۸ نفری از زنان ۱۵ تا ۶۴ ساله شهر شیراز و با استفاده از روش نمونه‏‏گیری تصادفی چند مرحله‏‏ای گردآوری شده است. نتایج این پژوهش نشانگر آن است که در سطح تحلیل دومتغیره تمامی سبکهای زندگی با مدیریت بر ظاهر و همچنین تغییر شکل اندام رابطه داشتهاند. اما در تحلیل چندمتغیره مشاهده شد که سبک‏‏های مدرن ورزشی- موسیقی، فراغتی، مشارکت‏‏های جدید، مذهبی و در نهایت، موسیقی سنتی روی هم توانسته‏‏اند مدیریت زنان بر ظاهر‏‏شان را با ۴۵ درصد تبیین کنند و متغیرهای سبک مشارکتی جدید، ورزشی- موسیقی جدید، موسیقی قدیمی و در نهایت فراغتی روی هم ۳/۳۰ درصد تغییرات مدیریت تغییر شکل اندام زنان را تبیین کنند. ‏رضایی و دیگران (۱۳۸۹) در مقاله پژوهشی خود با عنوان ‏«‏مدیریت بدن و ارتباط آن با عوامل اجتماعی‏»‏ به بررسی عوامل اجتماعی مؤثر در مدیریت بدن پرداختهاند و با استفاده از روش پیمایشی از مجموع ۶۰۰۰ دانشجوی دختر دانشگاه مازندران بر مبنای فرمول کوکران ۴۰۰ نمونه به روش خوشهای چندمرحلهای انتخاب نمودهاند. دیدگاههای نظری فمینیسم سوسیال، نظریه فوکو، گیدنز و گافمن برای تبیین مسئله به کار گرفته شده‏‏اند. یافتههای تحقیق نشان میدهد عوامل مستقیم مؤثر در مدیریت بدن عبارتند از: مصرف‏‏گرایی، فشار اجتماعی، و مصرف رسانهای که ۸۳ درصد تغییرات متغیر وابسته را تعیین مینمایند. مهدوی و عباسی (۱۳۸۹) در تحقیقی با عنوان ‏«‏بررسی میزان تمایل به مدیریت بدن و کنترل اندام و عوامل مؤثر بر آن‏»‏ به بررسی میزان تمایل به مدیریت بدن و کنترل اندام و عوامل مؤثر بر آن پرداختهاند. تحقیق به روش توصیفی از نوع زمینه‏‏یابی انجام شده است. نتایج تحقیق نشان داد که به ترتیب متغیرهای جلب توجه، تشخص‏‏طلبی، تأثیر دوستان و همسالان، تنوع‏‏طلبی و نوگرایی، مقاصد جنسی، همانندسازی، معرف طبقه اجتماعی و داشتن هویت بالاترین تأثیر را در تبیین متغیر وابسته، یعنی میزان تمایل به مدیریت بدن، دارند.
‏ کوهی و دیگران (۱۳۹۰) در مقالهی ‏«‏تبیین جامعه‏‏شناختی مدیریت بدن در میان زنان‏»‏ به تبیین جامعه‏‏شناختی مدیریت بدن با روش پژوهش پیمایشی پرداختهاند. در این تحقیق، از نظریههای زیمل، وبلن، مری داگلاس، بوردیو، بودریار، فدرستون، و گافمن جهت تبیین متغیرها استفاده شده است. یافتهها نشان میدهد که مدیریت بدن در میان زنان ۱۵ ساله و بالاتر تبریز از سطح متوسط به پائینی برخوردار است و بین متغیرهای مقایسه اجتماعی بدن، گروههای مرجع، سرمایه فرهنگی و اقتصادی، تحصیلات و مدیریت بدن در میان زنان همبستگی معناداری وجود داشته و این متغیرها توانستهاند تا ۳۷ درصد از واریانس مدیریت بدن را تبیین کنند. ذکایی و فرزانه (۱۳۸۷) در مقالهی پژوهشی خود

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.