پيشگيری از ابتلا به قوز كمر


پيشگيری از ابتلا به قوز كمر - تصویر 1

هنگام نشستن کتف‌ها از هم دور و پشت صاف باشد
مدیر گروه طب فیزیکی و توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: به منظور پیشگیری از ابتلا به قوز کمر باید هنگام نشستن کتف‌ها از هم دور کرد، شانه‌ها را به طرف عقب برد و پشت، را صاف کرد.
سید منصور رایگانی اظهار داشت: ستون فقرات که شامل قسمت‌های گردنی، پشتی، کمری و خاجی می‌شود به طور طبیعی انحناهایی دارد که به صورت طبیعی در طول دوران زندگی شکل می‌گیرد. در قسمت گردنی برآمدگی به جلوی بدن است و لوردوز نامیده می‌شود، در قسمت پشتی به صورت برآمدگی که به آن کیفور می‌گویند، در قسمت کمر به صورت برآمدگی به جلوی بدن است به آن لوردوز می‌گویند و در قسمت خاجی برآمدگی به عقب است کیفوز می‌گویند.


وی با بیان اینکه این انحناها به طور طبیعی درجات مشخصی دارند که بر اساس آن ستون فقرات کار خود را به نحو احسن انجام می‌دهد، تصریح کرد: در صورتی که فرد دچار وضعیتی شود که این انحناها دچار اختلال شود وضعیت غیرطبیعی ایجاد می‌شود.


رایگانی ادامه داد: انحنا ممکن است به گونه‌ای باشد که ستون فقرات را دچار انحراف کند. همچنین می‌تواند قسمت‌های گردنی، پشتی، کمری و خاجی را درگیر کند که بیشترین و شایع‌ترین محل لوردوز در قسمت‌های مهر‌ه‌ای ستون فقرات پشتی اتفاق می‌افتد که در دخترهای نوجوان شایع‌تر است.


وی گفت: لوردوزهایی هم هست که علت ایجاد آنها عدم رعایت‌کردن وضعیت‌های صحیح نشستن و فعالیت‌کردن باشد.
این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: انحراف‌های دیگری که در ستون فقرات وجود دارد قوزپشتی است که در محور پشت و جلوی ستنون فقرات ایجاد می‌شود. در این عارضه وضعیت‌های نرمال و طبیعی ستون فقرات به صورت غیرطبیعی انحنای زیادی پیدا می‌کند.


رایگانی اضافه کرد: یکی از دلایل قوزپشتی عوامل و بیماری‌هایی هستند که ستون مهره‌ها را درگیر می‌کنند. شایعترین علت قوز بودن ستون مهر‌ه‌ها در قسمت پشتی است که در طی آن در ستون مهره‌ها در طولانی مدت شکستگی‌های کوچکی ایجاد می‌شود که این شکستگی‌ها باعث کوتاه‌شدن اندازه جلویی ستون مهره‌ها و قوز شدن ناحیه پشت می‌شود.


وی افزود: قوزپشتی در سنین نوجوانی و جوانی هم اتفاق می‌افتد و علت آن ممکن است بیماری‌هایی باشد که در این سنین اتفاق می‌افتد و به آن کیفوز جوانی می‌گویند و معمولاً با درد همراه است و درمان آن ورزش و موارد دیگر است.


رایگانی یادآور شد: علت اصلی ایجاد قوزپشتی که همراه با افتادگی شانه‌هاست، نامناسب‌بودن فعالیت‌های بدنی و عدم رعایت روش صحیح نشستن و حرکت‌کردن است و درمان آن ورزش‌های منظم است اگر فردی در سنین جوانی و نوجوانی میانسالی است و مبتلا به قوز پشتی است با انجام ورزش‌های صحیح می‌توان آن را درمان کرد.


وی توصیه کرد: در هنگام نشستن شانه‌ها باید به صورت افراشته باشد و به هم نزدیک نباشد. شانه ها به طرف عقب باشد و پشت صاف قرار گیرد. این یکی از وضعیت‌های مهم و صحیح نشستن است.
مدیر گروه طب فیزیکی و توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: یکی از ورزش‌های توصیه‌شده برای پیشگیری از ابتلا به قوز کمر این است که هنگام خوابیدن در شب و بلندشدن از خواب در صبح، دست‌ها را از هم باز کنند، روی دو پنجه پا بایستند و یک نفس عمیق بکشند و آن را در روز 2 مرتبه هر بار 20 الی 30 بار تمرین کنند.


وی افزود: ورزش دیگر که توصیه می‌شود این است که روزی 2 بار روی شکم بخوابید و گردن و سر را بدون اینکه از دستان استفاده شود از پشت بالا بیاورد.
این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در د��ران بزرگسالی و سالمندی علت قوز کمر می‌تواند پوکی استخوان باشد که موجب شکستگی‌های کوچک مهر‌ه‌ها و در نهایت قوز کمر می‌شود و درمان آن دارو و موارد جراحی است.

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه