او يکي از بهترين هاي حرفه خودش در دنياي سينما محسوب مي شود و نظر جالبي در خصوص هنر گريم دارد.

بانی فیلم: استاد بلامنازع گریم این مرز و بوم که قدر و منزلت هنرش بر اهالی سینما و تلویزیون و تئاتر آشکار است، زیر نظر بیژن محتشم در تلویزیون ملی ایران کار گریم را آغاز کرد. برنده پنج سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر برای بیش از صد و شصت، هفتاد فیلم و سریال طراحی گریم داشته است که در این میان نمی توان از کنار آثاری چون «هزار دستان»، «دایی جان ناپلئون»، «امام علی (ع)» در تلویزیون و فیلم هایی چون «دلشدگان»، «آدم برفی»، «روز واقعه»، «مادر»، «بانو»، «ساحره» برای سینما به راحتی گذشت.

در میان شاهکارهای عبدا... اسکندری، خیلی ها از گریم سنگین محمود بصیری در سن 37 سالگی در نقش یک پیرزن 90 ساله برای فیلم «دستفروش» یاد می کنند. بسیاری از اهالی سینما معتقدند این طراح گریم کهنه کار سینما، معرف بازیگران متعددی در سینمای ما بوده است. اکبر عبدی در تمام گفت و گوهایش از تأثیر اسکندری بر زندگی حرفه ای اش می گوید و معتقد است بسیاری از موفقیت هایش در عرصه بازیگری را مرهون گریم خاص و متفاوت استاد می داند.

او یکی از بهترین های حرفه خودش در دنیای سینما محسوب می شود و نظر جالبی در خصوص هنر گریم دارد. اسکندری می گوید: «چهره پردازی، احیای هنرپیشه در نقش اوست. هنگامی که چهره هنرپیشه ای را گریم می کنم، از او می خواهم در آینه بنگرد و به تدریج هماهنگ با تغییراتی که در چهره اش ظاهر می شود و نقشی که قرار است ایفا کند، در درون نیز دگرگون شود. هرگاه چهره ای که می آفرینم با شخصیتی که هنرمند خلق می کند هماهنگ شود، تجدید حیات هنرمند در نقشش محقق می شود».

يک فنجان چاي با عبدا... اسکندري

اسکندری با «بانی فیلم» از «شاهگوش» و شرایط فعلی گریم در آثار تلویزیونی گفت.

*قبل از اینکه به بحث گریم و اوضاع و احوال این مقوله در تلویزیون و سینما بپردازیم، اگر موافق باشید با شما هم از «شاهگوش» بپرسیم...

ـ در خدمتم...

*اوضاع و احوال تلویزیون در چند وقت اخیر به خصوص در بحث تولیدات تلویزیونی (سریال) در چند ماه پایانی سال و سه ماه اخیر طوری بود که مردم به رسانه خانگی روی خوش بیشتری نشان دادند. در این میان «شاهگوش» هم جزو آثاری بود که توانست اعتماد مخاطب را برای تهیه نسخه های مختلف باز کند. به عنوان کسی که در این سالها مدام با داود میرباقری بودید. چه فاکتورهایی را در موفقیت این سریال موثر می دانید؟


ـ به نظرم یک مقدار دست آقای میرباقری در ساخت سریال «شاهگوش» بازتر بود. در واقع مشخصاً سلیقه های شخصی در این کار خیلی اعمال نشده بود. وقتی که شما یک کار هنری انجام می‌ دهید و انواع سلایق شخصی در آن رسوخ می کند، عملاً به لحاظ کیفی با افت روبرو خواهید بود. در ضمن از آنجا که آقای میرباقری آگاهی بسیار خوبی از خواسته مخاطب دارند، خوب می دانند چه کنند و چه بسازند تا تماشاگر تلویزیونی را جذب کنند. شما به کارنامه ایشان نگاه کنید. اگر سریال تاریخی ساخته موفق بوده، اگر فیلم سینمایی ساخته موفق بوده، نمونه اش فیلم «آدم برفی»؛ اگر تئاتر کار کرده پرتماشاگر و موفق بوده است. به نظرم شناخت آقای میرباقری از جامعه و اطرافش یکی از دلایل موفقیت «شاهگوش» است که نمی توان از آن به راحتی عبور کرد.

*و در خصوص اوضاع تلوی��یون، موثر در انتخاب رسانه‌ های خانگی از سوی میرباقری، تحلیل شما چیست؟

ـ به نظرم آقای میرباقری به دنبال این است که تجربه کند. اگر به کارنامه ایشان نگاه کنید، متوجه می شوید انواع و اقسام کارها را در ژانرها و گونه های مختلف تجربه کرده است. سریال تاریخی دارد، درام دارد، فیلم سینمایی درام دارد، کمدی کار می کند. به نظرم سریال «شاهگوش» هم گونه ای دیگر بود که ایشان تجربه کرد و به نظرم موفق هم بود.

يک فنجان چاي با عبدا... اسکندري

*اگر چه کارنامه عبدا... اسکندری در بحث طراحی گریم به عنوان یکی از بهترین های دنیا بر همگان واضح است و نمونه آن را می توان در آثار تاریخی تلویزیون ما مثل سریال «امام علی (ع)» جستجو کرد، امّا شما در سریال «شاهگوش» هم به عنوان یک قصه روز با وسواس به ماجرای گریم اهمیت دادید. اتفاقی که متاسفانه موضوع مهمی نمی تواند در این روزهای بی پولی برای دیگر تولیدات باشد.

ـ معمولاً تهیه کننده ها به بحث گریم کمتر اهمیت می دهند و بیشتر پول را خرج بازیگر می کنند. گاهی این حس به وجود می آید که دیگر عوامل برای تهیه کننده اهمیت ندارند. در حالیکه گریم هم یکی از عناصر موثر در این هنر است. دنیای غرب بارها ثابت کرده که گریم می تواند سهم بسزایی در این باب داشته باشد. متاسفانه نه نویسنده ما به بحث گریم اهمیت می دهد، نه کارگردان و نه تهیه کننده که در کل دوست ندارد برای این ماجرا خیلی هزینه کند و می خواهد با حداقل ها کار کند. حالا یک جا مثل سریال «شاهگوش» دست ما را باز می گذارند و می گویند هر چه برای گریم نیاز است انجام دهید. هر چه لازم داریم تهیه می کنند، تعداد گریمور را بالا می برند و در کل به بحث گریم اهمیت می دهند. سریال «شاهگوش» ثابت کرد که اگر شما به بحث گریم هم در سریال سازی توجه کنید، می تواند یکی از فاکتورهای موفقیت باشد. چون قطعاً گریم یک مقوله مهم در شخصیت پردازی است که می تواند در دوست داشتنی تر شدن کار موثر واقع شود. امیدوارم دوستان دیگر هم از این نمونه موفق الگوبرداری کنند و بدانند که گریم، لباس، صحنه و... همه می توانند در بالا بردن کیفیت یک سریال کمک کنند. متاسفانه الان فقط ما به بازیگر اهمیت می دهیم و دیگر هیچ!

*به نظر شما عدم توجه به ماجرای گریم در آثار نمایش تنها یک ملاحظه اقتصادی از سوی تهیه کننده است؟

ـ بله، هم خود گریم هزینه بر است و هم زمانی که می برد. به هر حال یک طرح گریم ممکن است زمان زیادی را به خود بگیرد. امّا دوستان می گویند گریم را ول کن یک فون بزنه بره! خب این یعنی چه؟! یعنی اینکه به بحث گریم توجه لازم نمی شود.

*امّا حس می کنم یک بخش این ماجرا بر می گردد به سواد تیم سازنده و این کاره بودن یا نبودن آنها؛ شما در سریال «شاهگوش» به جز محسن تنابنده (و تیپ سازی هایش) طراحی وقت گیر آنچنانی برای نقش های اصلی تان ندارید. امّا فرهاد اصلانی، حمیدرضا آذرنگ و به خصوص احمد مهرانفر و... با یک طرح ساده امّا فکورانه قابل باور از آب در آمده اند و این در کیفیت بازی بازیگران هم موثر است.

ـ به نظر من باید میدان بدهند تا بچه ها کار کنند و تاثیر خودشان را بگذارند. در واقع باید به گریم وقت این را داد تا تاثیر خود را بر کیفیت آثار بگذارد. متاسفانه الان گریم ما تنها به یک فون ختم شده و رفته است. الان بچه های حرفه ای ما بیچاره ها بیکار هستند و حتی رفته اند سراغ کارهای دیگر. به هر حال آنها هم هزینه دارند و نمی توانند خرج زندگی شان را در بیاورند. شما فکر کنید الان دستمزد بچه های گریم چقدر است؟ لطف کنید بروید از بچه های گریم سوال کنید چقدر دستمزد می گیرند؟

*صاحب نام های گریم در تلویزیون به اندازه بازیگر دست چهارم و پنجم دستمزد می گیرند...

ـ مثلاً در کارهای نود دقیقه‌ ای 2 میلیون می‌دهند، خود گریمور هست، دستیارش و یک گریمور خانم با وسایل، شما این دو میلیون تومان را برای یک ماه کار تقسیم کنید بین این سه نفر، مگر ما خودمان نمی گوییم حقوق زیر یک میلیون و نیم زیر خط فقر است؟! شما دو میلیون می دهید به سه نفر با وسایل، خب این آدم چه گریمی می تواند بکند. چه گریموری می تواند باشد؟ من معتقدم که حتی نویسنده های ما هم باید بحث گریم را در زمان نگارش مدنظر داشته باشند. مطمئن باشید اگر کار خوب از آب در بیاید، نویسنده هم از این ماجرا منتفع خواهد شد. کارگردان هم همین طور و... متاسفانه به گریم در کشور ما کم توجهی می شود. امیدوارم سریال «شاهگوش» فتح بابی باشد برای پرداختن به این مقوله مهم در بحث فیلم و سریال، اینکه تهیه کنندگان ما به مقوله بازیگری بیش از هر مسئله دیگری اهمیت می دهند که به نظرم یک اشتباه است. شما می بینید که الان تماشاگر سینما و تلویزیون ما بیش از چهره و صورت، به بازی ها اهمیت می دهند. چهار ـ پنج سال پیش شکل و نام بازیگران و ستاره ها خیلی مهم بود، ولی الان شما نگاه کنید بچه های تئاتر آمدند و تماشاگر جذب بازی آنها می شود. در واقع دیگر نام ها نیستند که کار را پیش می برند. هر بازیگر که توانایی بیشتری در بازی دارد، یعنی بازیگرتر است، الان معروف تر است و مخاطب هم او را دوست دارد. اگرچه شاید چهره آنچنانی هم نداشته باشد! این خوب است که فیلم ها و سریال های ما دیگر به سمت چشم و ابرو نمی رود، هیکل خوب حرف اول را نزند، حرف اول را بازی بازیگر بزند. اگرچه فاکتورهای دیگر هم در کنار بازی به کار می آید. شما آقای تنابنده راببینید، آقای احمد مهرانفر و... یا خیلی از دوستان که خدا را شکر بالا می آیند و بسیار موفق هم هستند. این یعنی اینکه از این به بعد به توان بازیگر توجه می شود. تماشاگر هم درگیر بازی هاست تا فاکتورهای دیگر، مردم ما تفاوت بازی خوب را با ادا می فهمند.

*می دانم که شما اصولاً در کارهای نمایش داود میرباقری طرف مشورت او در بحث انتخاب بازیگر هستید، چقدر به اعلام نظر طراح گریم و مشورت گرفتن از او در انتخاب بازیگر معتقد هستید؟

ـ در اکثر کارهایی که من انجام می دهم، دوستان محبت می کنند با من در میان می گذارند و مشورت می کنند. این کار خوب است، چرا که ممکن است شما به عنوان کارگردان یک قیافه خاص نیاز داشته باشید، ولی در خاطرتان نباشد، ولی من چون شغلم این است، می توانم پیشنهاد کنم که مثلاً آقای فلان به لحاظ فیزیک و آناتومی صورت به آن نقش نزدیک تر است. در واقع ما یک یادآوری هستیم که هم به کار کمک می کند و هم به بحث گریم، وقتی بازیگر به نقش نزدیک تر باشد گریم هم طبیعی تر می شود. در سریال «شاهگوش» هم آقای میرباقری با من مشورت داشتند و من نظرم را گفتم. الان بحث انتخاب بازیگر به عنوان یک حرفه تخصصی خودش را معرفی کرده و در تیتراژ هم به آن اشاره می شود. من در سریال «شاهگوش» و دیگر همکاری هایم با آقای میرباقری به شکلی کاملاً دوستانه پیشنهاد می دهم.

*اگر صحبتی مانده...


ـ خدا را شکر تماشاگر از سریال «شاهگوش» خوشش آمده است و من این مسئله را در جاهای مختلف می شنوم. جالب اینکه تفاوت گریم هم در این سریال برای مخاطب عام حتی قابل حس است و من می شنوم که نظرات جالبی در خصوص بحث گریم دارند. شک نکنید اگر به ماجرای گریم توجه لازم بشود، مخاطب هم کار را بیشتر دوست خواهد داشت.
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه