بیماران ام اس ورزش کنند


بیماران ام اس ورزش کنند - تصویر 1

برعکس آنچه بیشتر افراد تصور می کنند که فرد مبتلا به ام اس نباید فعالیت جسمی داشته باشد، متخصصان توصیه می کنند این گروه باید به ورزش و فعالیت بپردازند.
ورزش و نرمش برای همه افراد ضروری بوده و مفید است. مبتلایان به ام اس نیز از این ورزش ها بهره برده و حتی شاید با کمک آن علائم بیماری تا حدی بهبود یابد. البته برای اطمینان بیشتر از انتخاب ورزشی مناسب، بهتر است قبل از آن موارد و نکاتی را در نظر داشته باشید.


اگر شما هم دچار این بیماری هستید و می خواهید ورزشی را شروع کرده و ادامه دهید، بد نیست قبل از آن با پزشک خود مشورت کنید. در حقیقت پزشک باید قبل از شروع هرگونه برنامه ورزشی آگاه شده و شما را راهنمایی کند. وی باید ورزش مناسب را تعیین کرده و شما را از فعالیت هایی که باید کنار گذاشته شوند مطلع کند.


شدت و مدت زمان تمرین و ورزش از دیگر مواردی است که باید با نظر پزشک مشخص شود. در اصل باید به یاد داشته باشیم هرگونه محدودیت و فعالیت فیزیکی باید با پزشک در میان گذاشته شود. نوع ورزش، شدت و زمان آن همگی به شدت و علائم بیماری، آمادگی و سلامت کلی فرد بستگی داشته و در نتیجه برای افراد مختلف، متفاوت است.

 


● ایمنی در ورزش
همان طور که در هر ورزشی رعایت نکاتی خاص مهم است، برای مبتلایان به ام اس هم رعایت این نکات اهمیت دارد. به همین دلیل باید حتماً قبل از ورزش بدن خود را گرم کرده و پس از آن نیز به آرامی بدن را خنک نمایید. سعی کنید در محیطی ایمن و به دور از هرگونه خطر ورزش کنید.
به عنوان مثال زمین ورزش نباید لغزنده باشد، نور محیط باید کافی باشد و فضا را بخوبی روشن کند و در کل تمام عواملی که ممکن است خطرآفرین باشند، باید از محیط ورزش دور شوند. رعایت این نکات زمانی که در حفظ تعادل با مشکل روبرو هستید، اهمیت بیشتری می یابد.
علاوه بر این موارد، هر وقت احساس کردید خسته شده اید، سریع ورزش را متوقف کرده و به خودتان بیش از حد فشار وارد نکنید. بهتر است ورزشی مورد علاقه و لذت بخش انتخاب کنید.

 


● گرمای بیش از حد هنگام ورزش ممنوع!
همانطور که متخصصان توصیه می کنند مبتلایان به این بیماری باید از گرمای بیش از حد دوری کرده و سعی کنند هیچ وقت درجه حرارت بدنشان افزایش نیابد. برخی از مبتلایان به ام اس به گرما بسیار حساس بوده و به محض گرم شدن محیط علائم بیماری شان شروع شده یا بدتر می شود.
علاوه بر رعایت این موارد، باز هم خوب است به مقدار کافی مایعات خنک نوشیده و دمای بدنتان را کنترل کنید. البته همیشه نسبت به بدن خود آگاه بوده و با بروز شرایطی غیرطبیعی ورزش را متوقف کنید.

 

Webmd
مترجم: نیلوفر اسعدی بیگی

نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه